• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • Queen70

Hur många romer talar egentlign Romani?? Kan de flesta sitt eget språk eller talar de flesta det språket som landet de bor i gör?

• romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-02 21:34:50 följande:
    Hur många romer talar egentlign Romani?? Kan de flesta sitt eget språk eller talar de flesta det språket som landet de bor i gör?
    det varierar väl..de finska zigenarna kan väl inte prata så mycket romani..i rumänien så kan de flesta mer eller mindre..sen så är de så många olika dialekter att man inte förstår varann jämt
    never wash up, never clean up - the boy does nothing
  • Queen70

En annan sak jag funderade på bilen idag :) Visst sa du att du lämnat en man som slagit dig tidigare, men också att du vr van att få strk av exempelvis din pappa och bror? Jag undrar hur din familj reagerade på att du lämnade den snubben, fick du stöd hemmfrån? Var hittade du den styrka när du är uppväxt med en kultur som säger att det är normalt att slå?

romani beauty skrev 2009-04-03 15:35:19 följande:

det varierar väl..de finska zigenarna kan väl inte prata så mycket romani..i rumänien så kan de flesta mer eller mindre..sen så är de så många olika dialekter att man inte förstår varann jämt
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-03 22:57:38 följande:
    En annan sak jag funderade på bilen idag :) Visst sa du att du lämnat en man som slagit dig tidigare, men också att du vr van att få strk av exempelvis din pappa och bror? Jag undrar hur din familj reagerade på att du lämnade den snubben, fick du stöd hemmfrån? Var hittade du den styrka när du är uppväxt med en kultur som säger att det är normalt att slå?romani beauty skrev 2009-04-03 15:35:19 följande:
    dom gilla inte han för han var inte rom så de sa inte så mycket emot det. Min pappa hade några uttalanden att om man "satt fan i båten bla bla bla" men inte mer.
  • romani beauty

sen kan jag väl tillägga att det är en viss skillnad att fått en o annan lavett från pappa o bror under uppväxten och bli sparkad på av sin man.

• Queen70

Men de accepterade ändå att du valde en ickerom?

romani beauty skrev 2009-04-03 23:30:42 följande:

sen kan jag väl tillägga att det är en viss skillnad att fått en o annan lavett från pappa o bror under uppväxten och bli sparkad på av sin man.
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-03 23:53:14 följande:
    Men de accepterade ändå att du valde en ickerom?romani beauty skrev 2009-04-03 23:30:42 följande:
    efter en tids avståndstagande. Men det är inte lika ovanligt att man gifter sig med icke-romer längre. Men han hade ju mer fel, han var desutom muslim o afrikan = låg status
  • Queen70

..Jag har funderat mycket på dig som du ser...haha

Om du skulle välja att lämna din nuvarande man så skulle antagligen reaktionen från din familj bli annorlunda då? Tror du de skulle ta avstånd för evigt eller bara en tid??

Anser romer att afrikaner är lägre status?? Än vilka då? Alla eller bara dem själva? Skulle det vara högre status att gifta sig med en vanlig svenne?

romani beauty skrev 2009-04-04 00:55:17 följande:

efter en tids avståndstagande. Men det är inte lika ovanligt att man gifter sig med icke-romer längre. Men han hade ju mer fel, han var desutom muslim o afrikan = låg status
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-04-04 01:55:05 följande:
    ..Jag har funderat mycket på dig som du ser...hahaOm du skulle välja att lämna din nuvarande man så skulle antagligen reaktionen från din familj bli annorlunda då? Tror du de skulle ta avstånd för evigt eller bara en tid??Anser romer att afrikaner är lägre status?? Än vilka då? Alla eller bara dem själva? Skulle det vara högre status att gifta sig med en vanlig svenne?romani beauty skrev 2009-04-04 00:55:17 följande:
    Ja, de skulle bli mer negativt inställda om jag lämnade min nuvarande..med allt de gjort för att fixa för oss och få ihop släkterna o ena o andra..men de skulle väl ändå acceptera i slutändan.

tja..en icke-rom är alltid en icke-rom men ju mer "annorlunda" denne är desto sämre ses det som. Dessutom, en svensk kan ju ha vissa fördelar i samhället, t.ex. mycket kontakter, kanske är välutbildad och har ett bra jobb, pengar...klart bättre än en invandrare som går på soc och inte kan bidra med något. Min släkt är inte precis utfattig så att få in en kille som inte ens kan köpa guld i brudgåva är ju inte så poppis.
  • Queen70

hmm..Om man var tvungen att välja mellan en socsvensk och en rik afrikan då?? :)

Du fick inga barn med ditt ex?

romani beauty skrev 2009-04-04 02:01:13 följande:

Ja, de skulle bli mer negativt inställda om jag lämnade min nuvarande..med allt de gjort för att fixa för oss och få ihop släkterna o ena o andra..men de skulle väl ändå acceptera i slutändan. tja..en icke-rom är alltid en icke-rom men ju mer "annorlunda" denne är desto sämre ses det som. Dessutom, en svensk kan ju ha vissa fördelar i samhället, t.ex. mycket kontakter, kanske är välutbildad och har ett bra jobb, pengar...klart bättre än en invandrare som går på soc och inte kan bidra med något. Min släkt är inte precis utfattig så att få in en kille som inte ens kan köpa guld i brudgåva är ju inte så poppis.