• TBS

Romer

Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

• Svar på tråden Romer
  • Molly1982

romani beauty skrev 2009-03-29 03:53:06 följande:

nej, det är för att kvinnan ska skämmas. det är därför romska kvinnor aldrig har kort hår utan långt..
    Ahh...jaghar faktiskt alltid undrat/ beundrat deras fina hår!
  • danitra
    Queen70 skrev 2009-03-29 03:53:35 följande:
    Jag fattar vad du försöker säga..jaja..Men i detta fall så VET jag..tro det eller ej :)
    Jag tror det ej.
    Däremot tror jag att du kommer få rätt, och jag hoppas att du får rätt. Men jag anser likväl inte att du kan vara 100% säker.
  • romani beauty
    Molly1982 skrev 2009-03-29 03:54:38 följande:
    romani beauty skrev 2009-03-29 03:53:06 följande: Ahh...jaghar faktiskt alltid undrat/ beundrat deras fina hår!
    mmm...det är en symbol för att man är en ärbar kvinna!
  • danitra
    romani beauty skrev 2009-03-29 03:51:50 följande:
    jag tycker det är skit. Jag gillar det inte. Jag är inte nån som skulle vra otrogen iofs, men jag tycker det är skit för många män är inte trogna ett dugg.
    Hur känns det att leva i en kultur som du tycker har fel värderingar?
  • Queen70

Jo jag fattar att det är för att hon skulle få skämmas, men tänker att det även slår tillbaks på mannen, som får gå där och bli påmind och alla kan se att han blivit lurad.

Om jag skulle vara otrogen, så¨tror jag MIN sambo skulle tycka det vore mycket värre om hans kompisar fick reda på det. Han skulle absolut inte vilja att nån skulle få veta vad jag gjort för att skydda sin egen stolthet liksom.

nej, det är för att kvinnan ska skämmas. det är därför romska kvinnor aldrig har kort hår utan långt..
  • Queen70

kja så klart, men skulle du protestera?? Eller bara gilla läget?

romani beauty skrev 2009-03-29 03:53:42 följande:

jag skulle bli jätteledsen såklart
  • romani beauty
    danitra skrev 2009-03-29 03:56:08 följande:
    Hur känns det att leva i en kultur som du tycker har fel värderingar?
    i det stora hela så tycker jag ju inte det, men nog är vi en hel del romska kvinnor som kämpar för bättre villkor. Jag har gjort mitt uppror som ung och gått tillbaka till min kultur och acepterat..men visst finns det sånt som jag vill förändra
  • Queen70

men varför har alla samma frisyr?? Upprullat med kammar i kanterna?? Nu tänker jag iof. mest på finska Zigenare igen... :)

Molly1982 skrev 2009-03-29 03:54:38 följande:
    Ahh...jaghar faktiskt alltid undrat/ beundrat deras fina hår!
  • romani beauty
    Queen70 skrev 2009-03-29 03:56:09 följande:
    Jo jag fattar att det är för att hon skulle få skämmas, men tänker att det även slår tillbaks på mannen, som får gå där och bli påmind och alla kan se att han blivit lurad.Om jag skulle vara otrogen, så¨tror jag MIN sambo skulle tycka det vore mycket värre om hans kompisar fick reda på det. Han skulle absolut inte vilja att nån skulle få veta vad jag gjort för att skydda sin egen stolthet liksom.romani beauty skrev 2009-03-29 03:53:06 följande:
    mmm..men hos oss är det bara kvinna som får skammen
  • Queen70

Ja du har sagt det ett antal ggr nu...

Lik förbaskat VET jag :)

danitra skrev 2009-03-29 03:55:29 följande:
    Jag tror det ej.

Däremot tror jag att du kommer få rätt, och jag hoppas att du får rätt. Men jag anser likväl inte att du kan vara 100% säker.