Vad jag har förstått så finns de olika sorters "spolningar"
icka76 skrev 2009-03-25 10:12:28 följande:
Mammiz: Jag gjorde den nu i början av mars. Det var gynläkaren som gjorde den inna på vanligt rum. Hon kollade med
VUL samtidigt. Såg kul ut när kontrasten rann igenom äggledarna. Hoppas det inte gör för ont på dig, blir du sövd om det gör det? Kan nog kännas mer om de ska spola bort någon förträngning. Jag hade bara lite ont efteråt, det spände en del men det gick snabbt över. Håller tummarna för dig.
läkaren nämnde en spolning han hade gjort på en i ett av gyn rummet. Sen vet jag att de har gjort en spolning på mig i narkos i samband med en op.
och så finns de denna spolning/röntgen, där man röntgar äggledaren (samma moment som då man går in och ska föröska få ordning på tex Kärlkramp i hjärtat)
Den spolning min gyn läkare kunde göra, så skulle han kunna spola in blå vätska och "se" hur äggledaren såg ut "utvändigt"..
Medans denna röntgen får man exakt bild av äggledaren invändigt. Och om de finns sammanväxningar kan man med denna u-sökning kan man försöka "smälla" bort hindret om man har tur. och det man kan se på röntgen kan man inte se med vanlig spolning.
Läkaren sa till mig att han går inte in och gör en "spolning" på mig då han vet jag har problem med min äggledare, så detta var ett bättre alternativ.
Sen kunde inte gyn läkaren göra denna undersökning utan en röntgen läkare på Röntgen.
Men de var kanske sån undersökning som ni hade gjort?
ICKA: Nej de kommer inte att söva mig, utan se till att jag får smärtstillande intravinöst. Så jag ska ha en hos mig som ger mig mer omjag behöver. Tack för tumhållningarna =) Ja, tempen kilade uppåt lite idag

Allt bra med dig?
SAGN: Vill lycko önska er inför sprutandet