• Treasures

Templista för oss pergopinglor 4

Här är vår temp list tråd!

Listan tillhör oss som hänger här inne i pergopinglornas tråd och tempar, så vill ni lägga in er så förväntar vi oss att se er där inne:

www.familjeliv.se/Forum-7-125/m39594188.html

Syftet med tråden är inte diskution utan en plats för oss att bara länka våra temp kurvor och diskutera ämnet tempning.

EN FANTASTISK & FENOMENAL GUIDEBOK SOM PÅ SVENSKA FÖRKLARAR ALLA VIKTIGA BEGREPP, TERMER OCH FÖRKORTNINGAR:
    www.familjeliv.se/Forum-1-3/m11445097.html

När vi sen fått våra efterlängtade + så hoppar vi på små rosa moln över till denna tråd www.familjeliv.se/Forum-11-237/m37690250.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-26 12:45
    Ny plustråd! www.familjeliv.se/Forum-11-237/m40717469.html

• Svar på tråden Templista för oss pergopinglor 4
  • Minnie69
    icka76 skrev 2009-03-24 08:03:44 följande:
    Minnie: Jag fick ta tavegyl när jag var gravid, det står t.o.m. i fass att det inte ska vara farligt.EGO: Tempen upp idag Hoppas den håller i sig där uppe nu.
    Jag vet, men logiskt nog är ju den receptbelagd så den får jag tidigast på torsdag då jag ska träffa farbror doktorn. Hjälpte mig inte mycket i lördags då jag hade sprängont i skallen och ringde runt för att få veta om jag kunde ta en av mina vanliga tabletter (Skulle bort på födelsedagskalas och ville vara lite mänsklig), men allt jag fick veta var att ingen kunde svara . Så det var bara att bita ihop. Mest besvärligt att ingen vet om graviditeten så jag ville ju inte bli avslöjad, annars hade man ju kunnat sagt att man inte var riktigt i form (och talat om varför).
  • Minnie69
  • Sagn

Tjohoooo...FF satte ut en coverline idag.. Är så himla glad att jag lyckades få ÄL av mig själv, trodde att min kropp var helt förstörd efter allt p-piller ätande. Ska börja med sprutor när mensen kommer, eller kan det vara dumt att göra det nu när jag har fått bekräftat att jag har egna hormoner som gör att jag får ÄL? Är så rädd att bli överstimulerad och få sexförbud =(

Nu är det en hel del som väntar på BIM, håller tummarna för att vi blir många som plussar denna månad! Sista chansen för en -09:a.

• icka76

Grattis till äl Sagn.

Mammiz: Jag har gjort den kontraströntgen. De går in med en tunn kateter i livmodern och sprutar först in koksalt, sedan kontrastvätska för att se flödet ut i äggledarna. Jag tyckte inte det gjorde ont, men det kan bero dels på att jag varit gravid såpass nyligen att livmodern var mer elastisk samt att jag inte hade några stopp. Ska du göra den?

• Mammiztill2
    icka76 skrev 2009-03-25 08:01:43 följande:
    Grattis till äl Sagn.Mammiz: Jag har gjort den kontraströntgen. De går in med en tunn kateter i livmodern och sprutar först in koksalt, sedan kontrastvätska för att se flödet ut i äggledarna. Jag tyckte inte det gjorde ont, men det kan bero dels på att jag varit gravid såpass nyligen att livmodern var mer elastisk samt att jag inte hade några stopp. Ska du göra den?
    Japps, ska göra den den 14 April. Ska få en narkos sköterska hos mig som skulle se till att jag är så smärtfri som det går. Då läkaren sa att den undersökningen kan göra ont. Risken finns att de är "igen täppt", och man kommer då att försöka "ta hål" på blockeringen om sådan finns.
    jag har vart med om "undersökning" Punktion av stor cysta i vaket tillstånd och de gjorde så ont, efter de blev jag mkt rädd för att gå till läkare och var nära på att få ångest attacker många gånger.. och då jag förr hade så ofta ofta problem med cystor, blev de så efter den gången de sövde ner mig. och vissa gånger gjorde laparskopi för att få bort cystorna.
    Jag är lite ledsen o "rädd" nu då de inte är någon som ja känner som ska göra denna u-sökningen. brukar inte numera tillåta ngn annan än de 2 läkaren få operera mig ect. Då många i gyn o läkar kåren har gjort att jag tappat "tron" på många utav dem.

När gjorde du denna?
    Var de rönten läkare som gjorde de på dig med? fick du besked direkt efteråt med?
  • Mammiztill2
    Sagn skrev 2009-03-25 07:33:36 följande:
    Tjohoooo...FF satte ut en coverline idag.. Är så himla glad att jag lyckades få ÄL av mig själv, trodde att min kropp var helt förstörd efter allt p-piller ätande. Ska börja med sprutor när mensen kommer, eller kan det vara dumt att göra det nu när jag har fått bekräftat att jag har egna hormoner som gör att jag får ÄL? Är så rädd att bli överstimulerad och få sexförbud =(Nu är det en hel del som väntar på BIM, håller tummarna för att vi blir många som plussar denna månad! Sista chansen för en -09:a.

Grattis till ÄL
    De är bara du o din beh. gyn läkare som kan ta de beslutet. Kanske låta dig få en cykel till på dig och se hur din kropp fungerar?!
    De måste vara lite blandade känslor för dig.
    Vad tycker din man?
    *kram*

• icka76

Mammiz: Jag gjorde den nu i början av mars. Det var gynläkaren som gjorde den inna på vanligt rum. Hon kollade med VUL samtidigt. Såg kul ut när kontrasten rann igenom äggledarna. Hoppas det inte gör för ont på dig, blir du sövd om det gör det? Kan nog kännas mer om de ska spola bort någon förträngning. Jag hade bara lite ont efteråt, det spände en del men det gick snabbt över. Håller tummarna för dig.

• Sagn

icka76: Tack =) Din kurva ser väldigt bra ut, när har du BIM?

Mammiz81: Tack =) Pratade precis med sköterskan på den klinik som jag går på och hon sa att det inte är högre risk för överstimulering med sprutor även fast jag har fått egen ÄL så jag ska börja med dessa på cd 5. Det är väl snarare ett sätt att lättare tajma ÄL:en, och att äggen mognar tillräckligt. Jag och min man är ganska överens om att köra på med tanke på att det inte är så många månader tills det är sommar och då kommer jag ju ändå inte kunna ta sprutor eftersom de har stängt. Så då kan man ju kolla hur kroppen fungerar då! Angående kontraströntgen så gjorde jag en spolning av mina äggledare i början på mars, precis samma som icka76, dvs. koksaltlösning och VUL. Jag tyckte inte heller att det gjorde så fasligt ont, det stack till lite när hon förde in katetern och sen spände det i magen när lösningen sprutades in, typ som mensvärk.

Utlandssvenskan: Dumma dumma mens. Hur länge måste du vänta på IVF?

• Mammiztill2

Vad jag har förstått så finns de olika sorters "spolningar"

icka76 skrev 2009-03-25 10:12:28 följande:
    Mammiz: Jag gjorde den nu i början av mars. Det var gynläkaren som gjorde den inna på vanligt rum. Hon kollade med VUL samtidigt. Såg kul ut när kontrasten rann igenom äggledarna. Hoppas det inte gör för ont på dig, blir du sövd om det gör det? Kan nog kännas mer om de ska spola bort någon förträngning. Jag hade bara lite ont efteråt, det spände en del men det gick snabbt över. Håller tummarna för dig.
    läkaren nämnde en spolning han hade gjort på en i ett av gyn rummet. Sen vet jag att de har gjort en spolning på mig i narkos i samband med  en op.

och så finns de denna spolning/röntgen, där man röntgar äggledaren (samma moment som då man går in och ska föröska få ordning på tex Kärlkramp i hjärtat)

Den spolning min gyn läkare kunde göra, så skulle han kunna spola in blå vätska och "se" hur äggledaren såg ut "utvändigt"..

Medans denna röntgen får man exakt bild av äggledaren invändigt. Och om de finns sammanväxningar kan man med denna u-sökning kan man försöka "smälla" bort hindret om man har tur. och det man kan se på röntgen kan man inte se med vanlig spolning.

Läkaren sa till mig att han går inte in och gör en "spolning" på mig då han vet jag har problem med min äggledare, så detta var ett bättre alternativ.

Sen kunde inte gyn läkaren göra denna undersökning utan en röntgen läkare på Röntgen.

Men de var kanske sån undersökning som ni hade gjort?

ICKA:  Nej de kommer inte att söva mig, utan se till att jag får smärtstillande intravinöst. Så jag ska ha en hos mig som ger mig mer omjag behöver. Tack för tumhållningarna =)  Ja, tempen kilade uppåt lite idag   Allt bra med dig?

SAGN: Vill lycko önska er inför sprutandet
Svar på tråden Templista för oss pergopinglor 4