Li: Det är otroligt så lika våra "tillstånd" känns! Jag tänkte igår också skriva om dessa "buzzningar". De har jag massor av, särskilt i låren. Känns som ett surrande. Gillar inte dem alls! Jag har fotat mina kinder och skickat bild till min mamma! Kan inte låta bli att skratta åt det när jag skriver det, men jag är ju övertygad om at dessa gropar är atrofi. Mitt rationella jag kan väl tänka att om jag skulle ha atrofi i kinderna skulle jag nog inte kunna prata eller äta ordentligt, men sen hittar jag ändå ett stort men. Som nu när jag skriver så tycker jag att jag slinter på tangenterna med högerhanden. Jättejobbigt.
Förra omgången kom min als-rädsla efter flera månader av cancer-oro, och när ryckningarna började. Nu är det liksom bara als. Flera av mina symtom skulle säkert en hypokondriker med annan rädsla tolka som annat, men jag ser enbart als-symtomen. Jag har inte gjort emg, min läkare såg ingen anledning till det alls. Har du?
Tycker också att det är konstigt att man läser om ryckningarna som ett tidigt tecken (även när als-patienter berättar) när läkarna hävdar motsatsen. Min läkare sade att ryckningarna förekommer i försvagad atrofisk muskulatur. Han sade också att de inte upphör, alltså rycker kanske inte oavbrutet men han skulle sett dem under en undersökning (när jag undersöktes fanns de inte där, men så fort jag gick ut ryckte det överallt). Jag kan ju då få för mig att de säger det bara för att lugna en, men jag hoppas inte det. Också klassisk hypokondri att inte lita på läkarna.
Jag testar allt. Plockar små pärlor för att testa finmotorik, lyfter min sexåring som väger över 20 kilo för att känna att jag klarar det. Hoppar på ett ben, gör svikthopp på ett ben för att jag hört att det är så man kontrollerar styrkan i ett knä, går på tå, går på häl, sitter på huk och reser mig, gör armhävningar, "skidhopp", ja allt! Men det hjälper ju inte. Varje test får mig ändå övertygad om motsatsen, även om jag klarar det.
Mina barn är 8,6 och 6 månader. Min yngsta väger nästan 10 kilo och jag bär ju nästan jämt på honom, så inte undra på att man får en massa upplevd svaghet i armarna. Jag har också fått parestesier (myrkrypningar) på ryggen och i hårbotten den senaste tiden vilket jag inte heller gillar. Trots att många hävdar att det är en strikt motorisk sjukdom läste jag någonstans där en läkare sade at det även kan engagera de sensoriska nerverna. Så man går ju aldrig trygg. Och det är ju hela grejen förstås. Jag gick ju i KBT förra gången, och där handlade det ju just om att man inte kan få några garantier, och att man måste lära sig leva med det. För min del är det också tyvärr så att min farfar dog i als och min pappa har en annan neurologisk skada/sjukdom, vilket inte gör att jag känner mig tryggare.
Jag tror att vi kommer att ha ryckningar alltid, men inte i den här omfattningen (fast nu är jag ju förstås ff ganska övertygad om att jag är sjuk). Mina minskade så att jag inte längre noterade dem under flera år. Tänkte på dem ibland men brydde mig inte. Sen så poppade de som sagt upp igen i oktober och har bara ökat sen dess. Jag har inte alls haft så kraftig ångest som förra gången, men oro och fixering och små ångest-sting då och då. Detta gör också att jag inte tycker att symtomen kan förklaras av ångest. Jag har inte heller varit hos läkare den här gången, jag vågar inte! Tycker också att det är jobbigt att bli bemött som hypokondriker. Jag har inte varit hos läkare sen jag slutade medicinera hösten 2006! Jo, en gång, men bara graviditetsrelaterat, pga blödning. och blev ditskickad av min BM. Jag är verkligen ingen som springer hos doktorn titt som tätt.
Idag känns mina ben hemska, trötta, stela, strama och det känns konstant som att knäna ska vika sig bakåt. Ena foten känns också helt konstig när jag går. Suck.