Li: Ja jag hatar också de där som "kryper". Jag har hört allt från att ryckningarna vid als inte känns, inte syns, både och och att de är som mina, typ. Fast jag har en hel del svaga burrande sådana nu som jag avskyr. Man skulle ju kunna tänka sig att de är svaga eftersom muskeln förtvinar (jag har sett ryckningar i händerna hos gamla människor med förtvinade muskler där),men samtidigt har jag läst beskrivningar av dem som låter precis som mina ryckningar (bla av Ulla-Carin Lindqvist och i en als-blogg som jag tyvärr gjorde misstaget att läsa i för någon vecka sen). Jag har också kunnat framkalla mina ryckningar genom att slå på en muskel, särskilt på vaderna.
Idag när min son skulle sova middag så lade jag mig tillsammans med honom för att vila, och då satte min kind igång igen, som vanligt, alltid på samma ställe, och så hoppar det runt tills hela ansiktet känns som det liksom darrar, främst vänstra sidan. Dessa ryckningar/darrningar gör att jag absolut inte kan koppla av och jag blir jätteorolig. Det kan tom rycka på sidorna av näsan, högt uppe. Dessa ryckningar syns inte, bara känns och inte kraftigt alls. För min del har det också ryckt inne i örat så att det låter som ett ojämnt pulserande. Annars är det nog som du säger underlivet, i baken och inne i strupen känns det som också ibland. Sen tycker jag som sagt att de här nya näsryckningarna är jättekonstiga, visste knappt att jag hade muskler där.
Ihållande ryckningar har jag ibland (om du menar såna som håller på i flera timmar/dagar utan uppehåll). Förra omgången hade jag en i handen som syntes tydligt och som höll på i säkert en vecka. Fick verkligen panik av den. Nu har jag några ställen där de är ständigt återkommande, fotvalvet, under foten, ett ställe nedanför knäet och så kinden då. På dessa ställen har det ryckt dagligen (många gånger om dagen) i flera månader nu.
Sen så har jag ibland ont också, precis som att det stramar till i samma muskelfibrer som rycker, och då blir jag jätterädd för att jag ska börja få kramper också, ytterligare ett otäckt tecken. Idag fick jag ett jättehugg/ilande i vaden där det ryckte sen, och då stannar jag till som helt fastfrusen av skräck för några sekunder och känner att det är kört, om du förstår. Men jag har ännu inte haft kramp, har du? Har du känt dig väldigt uttröttbar i musklerna också? Jag får ju jättelätt en sådan trötthet, te x av att hålla armen uppe när jag matar osv. Det var samma sak förra gången.
Idag känns mina knän och ena fotleden jättesvaga och det är så obehagligt. Liksom bara väntar på att foten ska börja släpa efter också...säger som någon inne på den andra tråden...om man bara kunde få vara förkyld...