• HemligaMamman

Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri del 2

www.familjeliv.se/Forum-4-50/m37460800.html

Vet ej om någon ny tråd startats, då jag ej varit aktiv på ett tag. Men tycker tråden borde leva vidare och jag ska skriva mer nu och även berättat om vad som hänt sen sist. Ska försöka läsa igenom gamla tråden med.

Varma kramar Anna - en normal tjej med varierande grad av rädsla för somatiska sjukdomar:-P

• Svar på tråden Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri del 2
  • Anonym (Li)

Jensan: Ja mina fötter går nonstop alltså Sedan har jag haft ett problemområde i vänster knä-lår som sätter igång nästan varje gång jag suttit på golvet å ställer mig upp. Oroar mig också Sedan får jag nästan kramp/sendrag i insidan av fötterna, vaden och även baksidan av låret nästan varje gång jag håller på med pilates och gör olika strechövningar. Också extremt oroväckande.....Just nu känner jag mig väldigt orolig, mycket mer än vad jag gjort på länge om att jag har als. Fy vad ledsen jag känner mig alltså...
    Hur är det med din minsting? det där med astman lät ju långt ifrån roligt.

• Anonym (Li)

Jensan; Vilken ångest jag har nu över att det rycker i "knä-låret" varje gång jag typ suttit och kliver upp! Det e ju inte normalt.

• Anonym (jensan)

Li: Det är verkligen slående vad våra symtom är lika! Inte för att det är något positivt, men jag känner så oerhört väl igen mig i allt du skriver!

Det är verkligen jättejobbigt när ångesten river tag i en. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt precis som du skriver: Det kan inte vara normalt! Men försök ha i åtanke att du faktiskt har träffat flera neurologer och gjort ett EMG som visade att allt var normalt! Eller åtminstone att du inte har als! För jag kan inte heller känna att det är normalt att ens muskler rycker hela tiden, vid minsta ansträngning! Men det behöver inte vara något farligt! Vad tråkigt att du känner dig orolig på nytt, jag hoppas att det släpper igen! Kan du se något samband med att dina symtom ökar pga att du känner dig mer orolig också? Det är svårt ibland att veta vad som är hönan och vad som är ägget...

Precis som du har jag den senaste tiden reagerat över just krampkänningar och "dragkänsla", nästan som sträckningar i både vader och baksidan av låren. Det är inget jag haft förut. Det kan räcka med att jag står och böjer mig framåt så kommer det, och det väcker oro även hos mig! Kan det vara så att man är så spänd i musklerna? Förra vändan med detta gick jag hos sjukgymnast som sysslade med feldenkreis, det kan jag verkligen rekommendera. Hon sade att jag var oerhört spänd i hela kroppen. Kanske skulle man ta kontakt med henne igen. Det handlar ju mycket om basal kroppskännedom och är både intressant och avslappnande.

Även runt knäna har jag haft ryckningar de senaste dagarna, samma muskel som du beskriver, och lite andra också, och jag hatar det.Särskilt som mina knän är ett av mina stora orosmoment eftersom jag har så mycket känningar därifrån. Min vänsterhand har också fått nya ryckningar, både i tumme och handled. Avskyr dem!!

Vet inte om jag skrivit det tidigare, men jag rekommenderar verkligen böckerna av Ingvar Wilhelmsen. Se om du kan hitta dem på ditt bibliotek!

Med lillkillen är det bättre, men fortfarande väsigt. har dock fått mediciner nu så att vi kan inhalera hemma. storebror hade också infektionsastma som mindre.

• Anonym (Li)

Jensan: Tack. Jag försöker och ha det i åtanke. Men det är så j-la svårt när man får ihållande ryckningar Då biter ångesten tag i en. Men det känns skönt att tala med dig och höra om du upplevt liknande. Det har hållit på i mitt knä idag också Fruktansvärt oroväckande, nästan varje gång jag suttit ner och ställer mig upp så sätter det igång alldeles ovanför knäet 3:e dagen det håller på. Jag föredrar när de flyttar runt, än de ggr de sätter sig på ett ställe å stannar där, har haft mycket sådana i slutet *suck*
    Vad bra att det är bättre med lillkillen. Det där med kramp/sendrag känslan är också nytt för mig. Jag vill bara vara NORMAL!

• Anonym (jensan)

Li: Skrev precis ett långt inlägg till svar, och så lade vårt nätverk av, suck. Ska skriva ett nytt igen senare....

• Anonym (jensan)

Li: Nytt försök! Jag tycker också att det är jätteskönt att prata med någon som upplever detsamma. Det känns inte fullt så onormalt då...

Jag ogillar också de ihållande ryckningarna skarpt. Tyvärr är det främst sådana jag har den här gången. Det är en an anledningarna till att jag inte tycker att det kan vara nåt annat än als. (( Förra omgången hoppade det mer runt i hela kroppen. På insidan av fötterna, delar av benen och i halva ansiktet är det ständigt återkommande (sen flera månader). I låren är det små supersnabba ryckningar (djupare ned i muskeln får jag för mig) som kommer även när jag står upp och muskeln används, annars kommer de ju oftast i vila när man sitter eller ligger. Runt knäna är det ofta lite "större" ryckningar, som serier av poppande. De, tillsammans med strama, spända knän som känns som om de ska vika sig känns INTE bra. Har även det senaste fått nya ryckningar i händerna, jag vänjer mig aldrig vid dem! ( Tycker att högerhanden hänger med dåligt när jag skriver nu också. Suck...

Fattar inte hur man kan ha så mycket neurologiska och muskulära känningar hela tiden! Det är trötthet/svaghet/klumpighet/ryckningar /stelhet och stramanden. Och ont i olika leder. BLÄ vad trött jag är på detta nu! Vill också känna mig normal, dvs inte känna någonting. Tycker liksom inte om att stå och gå här hemma bara för att det känns så mycket i benen. Kan nästan känna att jag drar mig för att göra vissa grejer för att det känns så jobbigt eller för att det inte är någon idé när man ändå är "sjuk"...och det är ju inte bra. En av KBT-läxorna var ju just att leva normalt och göra allt man tänkt göra i vanliga fall. Ändå känner jag mig inte ångestfylld, mest blasé på något sätt. Och då oroar jag mig nästan över att jag inte har ångest, för då kan ju inte det vara förklaringen till de kroppsliga symtomen....

• Anonym (Li)

Jensan; Hur går det för dig? Med mig är det inge vidare. Jag har fortfarande ryckningen på insidan av vänster knä Jag mår verkligen dåligt utav den. Det lustiga/oroväckande är att när jag ligger ner känner jag inte av den, så oftast är det bra på morgonen, sedan när jag har varit uppe ett tag sätter den igång. Detta skrämmer mig så oerhört mycket, varje morgon tänker jag "äntligen är den borta" , sedan kommer den tillbaka. Rycker, slutar, rycker osv. (varje gång jag ställer mig upp eller sitter med benen i ett visst läge. Även insidan av foten är flera ggr/dag. Har du någonsin varit med om nått liknande? Låter det oroväckande?

• Anonym (Li)

Jag glömde att nämna att jag känner samma sak angående ångesten. Visst nu har jag ångest med det är ju pga av den envisa ryckningen. Annars tycker jag att jag mår bra så ångesten kan inte vara förklaringen till mina kroppsliga symtom och hur jag än vrider och vänder på det, kommer jag fram till att mina problem inte är normal!

• Anonym (Li)

Jensan; Nu håller det på att braka lös totalt för mig! Jag känner mig mer och mer övertygad om att jag har als.
    Imorse låg jag och halvsov och vaknade till av att det ryckte mycket hårdare och intensivare där på insidan av vänster knä. Till en början tänkte jag att jag drömde en mardröm men sedan när jag märkte att det var fullt vaket, kollade jag på den och det såg riktigt otrevligt ut! vet inte hur jag ska förklara men detta är nytt för mig att få så starka, intensiva ryckningar när jag sover/halvsover.

• Anonym (jensan)

Li: Usch vad jobbigt! Försök att tänka att detta bara är en ryckning som alla andra!! Jag har ofta haft ryckningar när jag sover/halvsover. Senast härom morgonen hade jag en kraftig (ovanligt stark) sådan i höger fotled som kändes väldigt obehaglig. Försök att inte låta ångesten ta över! Kommer inte ihåg ifall du gått i KBT? I såfall, försök att plocka fram någon av de metoder du fick för att möta ångesten.

Jag har liknande ryckningar som du i fötterna, de kommer oftast först efter ansträngning och håller sig lugna efter vila. Precis som du tycker jag ofta att det känns bättre på morgonen, rent fysiskt (däremot har jag ofta morgonångest/nedstämdhet och vill inte kliva upp till en ny dag med tråkiga symtom) men ju mer jag rör mig desto värre blir det med allt. De som gör mig mest bekymrad är mina stela konstiga ben och mina "hålor" i kinderna. Jag är också orolig över min enorma muskeltrötthet, jag får nästan kramp i handen av att diska ur en kastrull, supertrött i käkmusklerna av att tugga osv. Även ansiktsryckningarna är superjobbiga och i fredagskväll var de helt vilda och hoppade runt mellan kind, mun och näsa. Känns helt hysteriskt ibland.

Jag har haft många sådana återkommande ryckningar som du har i ditt knä, på massor av ställen. Som sagt, mitt ansikte har ryckt på samma ställe varje dag i över 2 månader! Men det är skitjobbigt, jag vet! Förhoppningsvis slipper du den snart!!

Det är svårt att veta hur mycket man framkallar psykosomatiskt, men jag tror inte att dessa ryckningar kan framkallas direkt på det sättet, däremot kanske man noterar många av dem som man inte hade känt (men haft ändå) om man inte var orolig. Sen så tror jag att musklerna är spända och rycker av den anledningen, men det känns ju verkligen inte normalt. Min neurolog sade att alla har fascikulationer, mer eller mindre. Man vet inte varför de uppstår, men spända och trötta muskler rycker. Ryckningarna vid als uppkommer i försvagad atrofierad muskulatur. Jag försöker tänka på det ibland, men kan inte påstå att det hjälper alltid...

kram!

Svar på tråden Nån som mig med generaliserad ångest, dödsångest och svår hypokondri del 2