Li: Usch vad jobbigt! Försök att tänka att detta bara är en ryckning som alla andra!! Jag har ofta haft ryckningar när jag sover/halvsover. Senast härom morgonen hade jag en kraftig (ovanligt stark) sådan i höger fotled som kändes väldigt obehaglig. Försök att inte låta ångesten ta över! Kommer inte ihåg ifall du gått i KBT? I såfall, försök att plocka fram någon av de metoder du fick för att möta ångesten.
Jag har liknande ryckningar som du i fötterna, de kommer oftast först efter ansträngning och håller sig lugna efter vila. Precis som du tycker jag ofta att det känns bättre på morgonen, rent fysiskt (däremot har jag ofta morgonångest/nedstämdhet och vill inte kliva upp till en ny dag med tråkiga symtom) men ju mer jag rör mig desto värre blir det med allt. De som gör mig mest bekymrad är mina stela konstiga ben och mina "hålor" i kinderna. Jag är också orolig över min enorma muskeltrötthet, jag får nästan kramp i handen av att diska ur en kastrull, supertrött i käkmusklerna av att tugga osv. Även ansiktsryckningarna är superjobbiga och i fredagskväll var de helt vilda och hoppade runt mellan kind, mun och näsa. Känns helt hysteriskt ibland.
Jag har haft många sådana återkommande ryckningar som du har i ditt knä, på massor av ställen. Som sagt, mitt ansikte har ryckt på samma ställe varje dag i över 2 månader! Men det är skitjobbigt, jag vet! Förhoppningsvis slipper du den snart!!
Det är svårt att veta hur mycket man framkallar psykosomatiskt, men jag tror inte att dessa ryckningar kan framkallas direkt på det sättet, däremot kanske man noterar många av dem som man inte hade känt (men haft ändå) om man inte var orolig. Sen så tror jag att musklerna är spända och rycker av den anledningen, men det känns ju verkligen inte normalt. Min neurolog sade att alla har fascikulationer, mer eller mindre. Man vet inte varför de uppstår, men spända och trötta muskler rycker. Ryckningarna vid als uppkommer i försvagad atrofierad muskulatur. Jag försöker tänka på det ibland, men kan inte påstå att det hjälper alltid...
kram!