Fikatråd Sundsvall 2
Vi är ett gäng som fick barn juli-november 2008.
Här surrar vi o bokar in våra fikaträffar!
Vi är ett gäng som fick barn juli-november 2008.
Här surrar vi o bokar in våra fikaträffar!
Jag fryser in i isfack utan lock men så fort det är fryst, vilket går fort då det ju är små mängder, så slår jag över kuberna i en plastburk med lock. Då slipper man pilla ut en ur facket varje gång och så slipper man lockproblemet.
Ja, har också funderat på vad som är en portion. Har fått för mig att en liten barnmatsburk är en portion - jämför med gröt där 1 dl vatten + pulver ger en protion. Sam äter visserligen mellan en halv och en hel burk i mängd, men han vill ju inte amma efter (som i början då han bara åt ngra tsk) utan det blir liksom ett överhoppat mål. Sen ger vi ju alltid ngn frukt (skrap eller oftast katrinplommonpuré) till efterrätt (ca 1/3 liten burk). Men han äter absolut olika mkt, både beroende på hur gott det är och när han åt senast innan skulle jag tro.
Jag måste ta och laga lite mer barnmat - med fisk, kyckling osv. Hela mål istället för små istärningar... Vi har bara provat några barnmatsburkar och de har varit äckliga eller i bästa fall smaklösa.
Suck!
Vi hade banangröt först men insåg att den är så söt så jag tyckte att det var risk att han inte skulle gilla annan mat så mkt, så vi köpte havregröten och håller på och "fasar ut" banangröten....
En tand! Grattis Wilmer. Kanske inte grattis Sara...?
I helgen ska vi hem och fira lillasyster - det blev inställt då alla var sjuka...
Smart Karin! tänkte inte så långt..!
Skall inhandla istärningshållare + bra burkar imorgon
Funderade också ang. hur söt banangröt är.. men eftersom dem säljer den å rek. från 4 månader..så borde det väl inte vara någon större fara?
jag kommer att köra med köpburkar + hemgjord.. köpburkar mest bara för att få ett gäng små glasburkar :) (kan ju iof köpa fruktpuré s jag får burkar)
Ska försöka (lovar inte) att göra Arvids mat själv....
Dels för smaken, men även ekonomin o även för att han ska lära sig att gilla min mat :)
Jag gjorde morotspure idag .. men hur länge kan man ha den i kylen? Jag gjorde så det räcker i ca 4-5 dagar skulle jag tro... klarar den sig? Eller ska jag frysa den tycker ni?
1982Frida skrev 2009-02-06 18:01:39 följande:
[citat]
då ska vi äta gott och dricka ett glas vin :)TVn ikväll visar nog "På spåret" (sambons favoritprogram, han kan allt, jag kan inget!)
Haha, jag læste det før Marcus och vi sa:det dær kunde jag ha skrivit
Smart att lægga i burk efter infrysningen! Har nog læst om att man kan lægga i fryspåse också. Synd att vi har så liten frys. Imorgon ska jag laga morotspurè och så ska vi måla betongen før att kunna tapetsera på sen. Plocka lite blir det också. Golvet ær ju klart nu så man kan børja sætta in lite saker dær.
Ha ha! Klart hon e 64 cm lång!
Köpte 2 paket tvättlappar till idag.
Cornelia var på IKEA för första gången idag. Hon var så duktig! Allt var så spännande så hon hade knappt tid att äta. Nu e vi på besök hos mormor å morfar å kusin.
I natt var d vår tur. Mat kl 00, 02, 04, 06 å slutligen 08. Tur att d inte e ofta! Trött mamma..
Gröten verkar ha varit en höjdare, Frida!
skönt med en helnatt. Hoppas d fortsätter så! Duktig du e som lagat mat (annars har man ju resten av livet på sig att göra sådant, men inte att njuta med en liten bebis
). Dra en påse över isbitsgrejen medan du fryser in maten, sedan e d ju ss bara att hälla över bitarna.
"På spåret"?! D e ju "Let´s dance"!!
Frida, det låter ju suveränt med matningen för Arvid! Klart han behöver äta "riktig" mat om han ska bli stor o stark ![]()
Själv är jag tröttare o tröttare, men jag tror inte att det skulle hjälpa att ge Milo gröt el dyl, han vill nämligen bara snutta på nätterna, inte äta. Ikväll var jag hård, han fick äta o snutta ca 40 min, sen sa jag stopp o vi turades om att lugna/trösta honom, efter 45 min somnade han. Gör ju ont i hjärtat när han skriker hysteriskt, det gäller att fokusera på att det inte är synd om honom, att han bara är grymt trött. Det är inte hållbart att han ska vara beroende av mitt bröst för att sova, o det har verkligen bara eskalerat den här veckan. Både han o jag bechöver ju slappna av o få sova ordentligt, vilket inte funkar om vi ska sitta ihop.
Vi har inte introducerat nån mat alls här än. Jag känner att jag verkligen vill passa på att njuta av amningen ett tag nu när jag fick ordning på den igen, o han är ju nöjd på det nu. Fast jag längtar till att börja laga puréer o mat till honom!
Vi har haft huset fullt ikväll, två kompisar med deras son, 2,5 år, + grannen med hennes två barn, stora tjejen 2,5 år o lilla snart 6 månader. Fullt ös kan jag lova! Men KUL. Åt kycklingpaj å tårta, firade Milos 4-månadersdag.
Onsdagens middag: Auberginerullar med Keso Torsdag: Kebabbiffar i Pitabröd med Fetaostsås.
Imorgn ska vi ta en promenad ner på stan o bara strosa lite, samt gå på biblioteket, skulle vilja kolla i lite barnuppfostransböcker typ. Sen ska vi till Saras mamma o få middag. På söndag ska vi till grannen på Blingo (Ekologiska barnkläder www.blingo.se). Alldels tillräckligt med planer.
Jennie: bra gjort att stå emot gråtet ! Hoppas det blir bättre framöver ... sömn är viktigt.
Jag hadeju hoppats på att Arvid skulle sova lika bra i natt.. ha ha ha...
Han somnade vid 23-tiden igår, har ätit 3 gånger i natt, och vaknade 07.00....
hahahaha.. där fick jag för att jag lovordade banangröten ![]()
Man ska inte ropa hej Frida
Idag ska vi till svärisarna och äta lammstek. Supergott och skönt att slippa laga själva. Jag och Maja piggar på oss men Jon blir mer förkyld hela tiden. Hoppas han inte kommer smitta ner oss en andra gång....
Synd att dt inte funkade med banangröten Frida!
Wilmer har sovit oroligt i natt. Han är fortfarande tät i näsa/hals. Denna långdragna förkylning.....
Snart ska jag fara å klippa mig
Sara: Kul att klippa sig ! Hoppas det blir fint :)
Jag provade att pumpa ur mjölk nu... och fick ut 30 ml... Jag gav det i flaska till Arvid..
SLURP sade det .. haha... Tydligen godare än ersättning ur flaska :)