• Legolina

Var gör du av disktrasan?

Ja, ännu ett I-landsproblem

Var gör man av den blöta disktrasan?

Hänger jag den på kranen ser det för hiskeligt ut (och så ramlar den ner för den är böjd) men plockar jag undan den så torkar den inte och luktar snart surt...

Hur gör alla ni andra?

• Svar på tråden Var gör du av disktrasan?
  • Angel1978

jag lägger trasan på diskstället, som är ett sånt gammalt hederligt korslagt galler.

• k girl
    mimmi 1 skrev 2009-02-04 12:36:04 följande:
    men byter du ut trasan varje dag, eller åtmintone varannan, kan du ju fortsätta hänga den på kranen annars är ju kanten mellan hoarna nog så bra plats, den väljer jag!
    Än så länge bor vi i flerfamiljshus och tvättar varannan - var tredje vecka ungefär. Det blir många disktrasor det!
  • drea

den ligger i den lilla diskhon, där det inte får plats mer än en trasa och en diskborste, typ!

• mimmi 1

ok... ett bra lägenhetstips då häll kokande vatten över trasan, då försvinner alla bakterier...
    jag dricker te varje morgon, och brukar hälla ut överblivet kokhett vatten från vattenkokaren över diskborsten, (en annan bakteriehärd) och på så sätt håller jag ju avloppet i trim åxå

• Balehead
    k girl skrev 2009-02-03 22:11:41 följande:
    Jag vill hänga trasan på kranen av trivsel och gammal vana, men jag får superskäll av min syster som är hemkunskapslärare eftersom kranen värmer upp trasan --> bakterietillväxt. Min man brukar klippa hål i trasan och hänga upp den, så torkar den fort och håller länge.I vårt nya kök ska vi ha en stång uppsatt under skåpen där man kan hänga disktrasa, diskborste etc.
    Varför låter du din syster styra hur du gör hemma hos dig? Är det kanske så att du är sjuk mycket oftare än henne, eller att folk som hälsat på hemma hos dig ofta drabbas av mystiska sjukdomar pga att du hängt disktrasan över kranen? I så fall förstår jag - annars inte.
  • helena82

mimmi 1 skrev 2009-02-04 12:51:22 följande:

ok... ett bra lägenhetstips då häll kokande vatten över trasan, då försvinner alla bakterier...jag dricker te varje morgon, och brukar hälla ut överblivet kokhett vatten från vattenkokaren över diskborsten, (en annan bakteriehärd) och på så sätt håller jag ju avloppet i trim åxå
    precis så gör jag med =)
  • Misery

när jag använt trasan klar så slänger jag in den i tvättmaskinen byter trasa varje dag tvättar en maskin om dagen så den hinner aldrig börja lukta

• k girl
    Balehead skrev 2009-02-04 13:12:58 följande:
    Varför låter du din syster styra hur du gör hemma hos dig? Är det kanske så att du är sjuk mycket oftare än henne, eller att folk som hälsat på hemma hos dig ofta drabbas av mystiska sjukdomar pga att du hängt disktrasan över kranen? I så fall förstår jag - annars inte.
    Haha, det är klart att hon inte bestämmer hur jag ska ha det hemma hos mig. Men hon har ju rätt i att det blir en bakterietillväxt i trasan när man hänger den på kranen. Att man får bannor innebär väl inte att man slutar göra som man brukar? Jag rökte i tio år trots att jag i princip dagligen fick höra att det inte är bra för en.

Det är MIN MAN som framför allt motsätter sig att jag hänger upp trasan på kranen. Och vi bor ju då ihop, så han måste väl få ha någon synpunkt på hur vi gör här hemma, inte sant?
  • Alicat

vi lägger trasan på diskbänken, sen när jag tar en fräsch så hamnar den på kanten av tvättkorgen eller över ett element tills den torkat.

använder disktrasor av tyg, tvättas med kökshandukar mm på 90 grader så de blir rena o fräscha mellan varven.

tycker wettex är riktigt läbbiga ;)

Svar på tråden Var gör du av disktrasan?