älvsbyhus..bra /dåligt?!
Nån som har byggt hus därifrån el kanske känner nån..
Är dom nöjda??
Nån som har byggt hus därifrån el kanske känner nån..
Är dom nöjda??
Carisma95 skrev 2009-02-19 20:00:12 följande:
Såg när våra grannar byggde sitt Älvsbyhus och det är inget jag någonsin skulle ha valt. Plast under takpannorna, krypgrund utan golvvärme, standardpanel (som ser väldigt tråkig ut och ingen snickarglädje), dessutom sämre isolerat och plastmatta i våtrum som standard. Man får vad man betalar för när det gäller husbyggen. Tyvärr är det så. Många andra tillverkare har budgetserier som håller mycket bättre standard.
Många isolerar bra i innerväggar osv eftersom det ljudisolerar, vissa tillverkare har även mer isolering i ytterväggar eftersom detta ger ett tätare hus som är energisnålt. Som husbyggare behöver man läsa på inom alla områden, iallafall märkte vi detta när vi stod inför vårt husbygge.
Viktigt är att läsa specifikationer för vad som gäller just den tillverkare man är intresserad av, det kan skilja sig mycket mellan olika tillverkare, och då är det inte enbart på tillval som det skiljer.
Ok, jag har iofs hört att älvsbyhus har BRA isolering, eftersom de bygger så mycket som det gör i norrland och finland?
Hur mycket (lite) isolering har de, vet du det...?
Innerväggar har jag hört/läst kan vara dåligt isolerade och därför blir det lätt lyhört. Har även förstått att många är missnöjda med att det drar längs golv, men det har mer med själva krypgrunden att göra. Eftersom vi aldrig ens övervägde Älvsbyhus när vi skulle bygga så är jag inte rätt person att bedöma huruvida dessa hus är undermåligt isolerade eller inte. Jag har personligen inte läst någon spec då jag som sagt aldrig övervägt dessa husmodeller. Jag bara vet att när vi läste på om olika tillverkare, kollade igenom specifikationer och annat så märkte vi att det KAN skilja sig enormt mellan olika tillverkare på vad som ingår och inte när man bygger hus. Det jag ville påpeka var att det är många beslut som skall fattas när man bygger hus och att det är viktigt att läsa på ordentligt inför sitt slutgiltiga val av modell och tillverkare.
Susanne905:
Du skrev ju i inlägg 14 att det var sämre isolerat...