• lillaemme

älvsbyhus..bra /dåligt?!

Nån som har byggt hus därifrån el kanske känner nån..

Är dom nöjda??

• Svar på tråden älvsbyhus..bra /dåligt?!
  • 1 och 1 är 3
    hannis skrev 2009-02-22 17:05:42 följande:
    Vi är jättenöjda med vårt Älvsbyhus. Det är oerhört välisolerat och energisnålt vintertid och vi har gjort de förändringar som vi ville ha till en betydligt mindre kostnad än om vi hade valt en annan hustillverkare.
    Välisolerat kan ju diskuteras... Vi har lika mycka isolering i våra garageväggar som ni har i ert hus... Men de e ju efter tycke och smak Å ja, vi betalar betydligt mer för vårt...
    080826 - Puma Teolin
  • Carisma95
    1 och 1 är 3 skrev 2009-02-22 17:29:07 följande:
    Välisolerat kan ju diskuteras... Vi har lika mycka isolering i våra garageväggar som ni har i ert hus... Men de e ju efter tycke och smak Å ja, vi betalar betydligt mer för vårt...
    Om den isolering ä-hus har räcker för att huset ska bli energisnålt OCH hålla värmen bra, varför använda så himla mycket mer...?
    För mycket isolering kan göra husen för täta istället.
    vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • Moyo

Vi är jättenöjda med vårt Ä-hus (mindre nöjda med deras service efter huset stod klart men men...).

Vi ville ha eget hus _och_ råd att leva på vår ekonomi som den såg ut då. Vi hittade en Ä-hus-modell som passade oss och ekonomin gick ihop så då blev det det. Ä-hus hade _väldigt_ fördelaktiga lån när vi byggde, tyvärr ändrades det sen. Sedan det faktum att vi bara hade dubbla boendekostnader i en månad var riktigt bra!

Det jag säger till alla som funderar på Ä-hus är att man måste köpa i stort sett hela konceptet för att det ska löna sig.
    Okej om man vill kakla/klinkra badrummet eller lägga in parkett eller whatever, men med många ändringar kanske det skulle vara lika bra att välja nåt annat.

• Carisma95

Moyo:
    Det är inte Ä-hus själva som handhåller lånen. Hustillverkare brukar ha "bra" avtal med utvalda banker. Hjältevadshus hade t.ex. extra förmånlig med SEB.

vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • Moyo

Okej, jag kanske uttryckte mig klantigt. Vad jag menade var att deras avtal med Swedbank var mycket fördelaktigt när vi byggde, men inte lika bra numera.

• Rigmor Mortis

Carisma95 skrev 2009-02-23 08:44:15 följande:

För mycket isolering kan göra husen för täta istället.
    Fast det är inte väggarnas isolering som gör ett hus för tätt, snarare bristande ventilation.
  • anmara

Vad jag inte förstår mig på är planlösningen, gäller i för sig inte bara älvsbyhus, utan de flesta andra hus lika så. Varför i helskotta ska tvättstugeingången alltid vara från köket? Det är väl inte i köket man tar av sig och byter om?
    Varför i herrans namn måste man släpa smutstvätt och rentvätt genom hela huset och nästan utan undantag genom köket av alla ställen istället för att ha en planlösning där tvättstugan är i närheten av badrum och sovrum. Varför???

Skulle jag bygga hus skulle jag behöva rita ett eget tror jag...

• lillaemme

anmara skrev 2009-02-23 10:05:04 följande:

Vad jag inte förstår mig på är planlösningen, gäller i för sig inte bara älvsbyhus, utan de flesta andra hus lika så. Varför i helskotta ska tvättstugeingången alltid vara från köket? Det är väl inte i köket man tar av sig och byter om? Varför i herrans namn måste man släpa smutstvätt och rentvätt genom hela huset och nästan utan undantag genom köket av alla ställen istället för att ha en planlösning där tvättstugan är i närheten av badrum och sovrum. Varför???Skulle jag bygga hus skulle jag behöva rita ett eget tror jag...
    tror du inte att de e så att man använder tvättstugen som grovingång..varav därför dom har gjort de så..=)
    Vi hade ett hus med en superbra planlösning, lite därför man fastnade för älvsbyhus..=)

Supertack för alla svar..nu vet man lite mer om vad man kan fråga osv på onsdag när vi ska dit på möte!
  • lillaemme

Vi hade ett hus med en superbra planlösning, lite därför man fastnade för älvsbyhus..=)

menade givetvis att vi hittade ett hus med superbra planlösning!=)

Svar på tråden älvsbyhus..bra /dåligt?!