älvsbyhus..bra /dåligt?!
Nån som har byggt hus därifrån el kanske känner nån..
Är dom nöjda??
Nån som har byggt hus därifrån el kanske känner nån..
Är dom nöjda??
Instämmer med hannis inlägg 30. Vårt Älvsbyhus är väl isolerat och energisnålt.
Vi är jättenöjda med vårt Ä-hus (mindre nöjda med deras service efter huset stod klart men men...).
Vi ville ha eget hus _och_ råd att leva på vår ekonomi som den såg ut då. Vi hittade en Ä-hus-modell som passade oss och ekonomin gick ihop så då blev det det. Ä-hus hade _väldigt_ fördelaktiga lån när vi byggde, tyvärr ändrades det sen. Sedan det faktum att vi bara hade dubbla boendekostnader i en månad var riktigt bra!
Det jag säger till alla som funderar på Ä-hus är att man måste köpa i stort sett hela konceptet för att det ska löna sig.
Okej om man vill kakla/klinkra badrummet eller lägga in parkett eller whatever, men med många ändringar kanske det skulle vara lika bra att välja nåt annat.
Moyo:
Det är inte Ä-hus själva som handhåller lånen. Hustillverkare brukar ha "bra" avtal med utvalda banker. Hjältevadshus hade t.ex. extra förmånlig med SEB.
Okej, jag kanske uttryckte mig klantigt. Vad jag menade var att deras avtal med Swedbank var mycket fördelaktigt när vi byggde, men inte lika bra numera.
Carisma95 skrev 2009-02-23 08:44:15 följande:
Vad jag inte förstår mig på är planlösningen, gäller i för sig inte bara älvsbyhus, utan de flesta andra hus lika så. Varför i helskotta ska tvättstugeingången alltid vara från köket? Det är väl inte i köket man tar av sig och byter om?
Varför i herrans namn måste man släpa smutstvätt och rentvätt genom hela huset och nästan utan undantag genom köket av alla ställen istället för att ha en planlösning där tvättstugan är i närheten av badrum och sovrum. Varför???
Skulle jag bygga hus skulle jag behöva rita ett eget tror jag...
anmara skrev 2009-02-23 10:05:04 följande:
Vi hade ett hus med en superbra planlösning, lite därför man fastnade för älvsbyhus..=)
menade givetvis att vi hittade ett hus med superbra planlösning!=)