Inlägg från: Familjetrollet |Visa alla inlägg
  • Familjetrollet

VI från Linköping Del 3!!!!

JePaLuLi skrev 2009-03-30 16:01:53 följande:
    Jo men alla har ju inte jobb där det funkar att gröa så.Jag är dessutom student så att försörja familjen på CSN är inte tänkbart!
    alla familjer fungerar olika.alla väljer olika.jag hade csn ett tag när jag var ensamstående med sonen och det gick runt hur bra som helst.
    Marayah skrev 2009-03-30 16:02:38 följande:
    Jenny: Ja verkligen typiskt dagens sjukvård. Ska se om ja kan ringa till barnläkaren nere på stan.Maria84: Välkommen tillbaka!!
    trist att du inte fick hjälp.vi bråkade i 4 år med skäggetorps vc om lillans öron.i ryd fick vi remiss till öron på första vc besöket.vc i ryd undrade hur vc i skäggetorp kunde ha struntat i att remitera tösen till öron.
  • Familjetrollet
    JePaLuLi skrev 2009-03-30 16:29:28 följande:
    Att vara själv med ett barn är lite skillnad på att ha en hel familj att försörja.Dessutom vill jag inte behöva vända på varenda krona utan mina barn ska ha det bra. Jag har ingen lust att gå på bidrag och skit. Vi har det bra ställt nu och ännu bättre blir det när jag också får ett jobb. Alla är ju som sagt olika och jag vill kunna ge mina barn nya fina kläder, jag vill att vi ska slippa äta nudlar och blodpudding osv...Man vänjer sig vid en viss standard helt enkelt.
    allt är inte pengar och nya prylar.folk med bidrag är ju inte sämre människor.folk får priotera vad de tycker är viktigast.

i dagens samhälle är folk tokiga i alla nya saker.allt ska vara nytt hela tiden.det har verkligen gått till överdrift.allt måste inte vara nytt för att ex barn ska vara nöjda och glada.

en begagnad cykel kan göra ett barn superglad trots att den är inte är ny och inte är den hetaste modecykeln

det finns ju de som inte ens har råd att köpa något till sina barn i detta land.

tyvärr så ska alla numera vara skryta om allt nytt de handlar jämt.har grannen ny bil ja då måste granne 2 köpa en ännu värre bil att skryta om

pengar är inte allt...
  • Familjetrollet
    JePaLuLi skrev 2009-03-30 16:59:24 följande:
    Jag skulle aldrig välja att gå på bidrag. Det skulle verkligen vara sista utvägen. Folk kommer undan alldeles för lätt med bidrag. Nä, pengar är inte allt, men det underlättar ju otroligt mycket att ha dem. Men man väljer ju själv vad man vill satsa på, en utbildning och jobb, eller att gå hemma och jäsa. Det är lätt att skaffa barn, men man ska kunna ta hand om dem också.Alla gör ju sina val, jag väljer att mina barn ska ha det bra och inte gå i begagnade trasor.Dessutom täcker inte CSN ens hälften av våra räkningar så det skulle liksom inte funka.
    bidrag vill ingen gå på.här slipper vi det.begagnat är ju inte alltid trasor.då skulle ju blocket och tradera gå i konkurs direkt

alla som går hemma gör det inte av slöhet.det finns ju orsaker till varför vissa går hemma.de gör det knappast för att rulla på tummarna eller för att håva in bidrag!
    kan ju bara tala för mig själv.jag har gått till flera läkare pga min enorma värk som kommer och går,de finner inte felet men ser hur jag lider när värken är som värst.jag är hemma pga värken och för att kunna vara med barnen.barn är bara barn en gång i livet.jag är inte lat för att jag är hemma.att ta hand om sina barn och hemmet är ett jobb oxå.

ja alla väljer vad de tycker är bäst för deras familj.vissa familjer väljer att jobba mindre för att kunna vara med sina barn och andra jobbar jämt och knappt ser sina barn.

att klanka ner på de med bidrag,som inte har fin utbildning,handlar begagnat eller lägre inkomst är fult tycker jag.alla har lika mycket värde oasvett de har för kläder,standard,inkomst osv
  • Familjetrollet
    JePaLuLi skrev 2009-03-30 17:26:27 följande:
    Ja, men jag förstår då inte varför du tar åt dig? Jag menar såna som KAN jobba, men inte vill.Att ta hand om hemmet och barnen får ju alla göra, oavsett om man har ett jobb eller inte.Jag har inte sagt nåt om mindre värde, jag har sagt hur jag vill och inte vill ha det. Det är skillnad!
    tar inte åt mig.men du skriver ju att bidrag är fel,folk som är hemma är slappa osv

jag tror inte många sitter hemma trots att de kan jobba.många VILL jobba men får inga jobb och då måste de ta bidrag för att ens kunna försörja sina familjer

jag har en vän som jag skäms över!hon har haft socbidrag i ca 9 år,hon gör inget mer än gnäller på soc då de säger åt henne att jobba.nu när soc tog i hårdhandskarna så flyttade hon från komunen för att få socbidrag på nästa ort.hon vill inget göra mer än blåsa soc på bidrag

idag har vi knappt nån kontakt med henne då hon tror att soc är en bank mer eller mindre

nu lämnar vi detta

Fru T

bebiskläder är så skoj att shoppa.tyvärr handlar man för mycket bebiskläder*skratt*vi hade en byrå med kläder som aldrig användes då fröken växte så fort
    dinana skrev 2009-03-30 17:42:31 följande:
    Haha, jag köper i stort sett bara begagnat. ÄLSKAR TRADERA, eller i alla fall som köpare... sen går det ju sådär som säljare... man får ju knappast nypriser på vanliga saker. Däremot kan man få "nypris" på märkeskläder vilket jag tycker är helt galet. Köpte en skinnjacka en gång från Carlings för 200 kr, sålde den sen på Tradera för 2200 kr.
    samma här.köper hellre nått begagnat fint plagg än ett nytt.men det köps mycket nytt oxå.sen finns ju många oanvända plagg och saker i second handaffärer oxå
  • Familjetrollet
    Firstandhappy skrev 2009-03-30 17:59:22 följande:
    man blir lätt bortskämd när man har en snäll son, det lilla som jag kallar grinig är solskenshumör för andra...Tänkte på det!! Åka till IKEA nån dag i framtiden o kolla på lite grejjer?? Tänkte kolla in det vägg-hängda skötbordet..

nä speciellt när han inte sov på hela dagen... jag vill med shoppa mer..
    jag hoppas gärna med om jag hinner.
  • Familjetrollet
    dinana skrev 2009-03-30 19:18:38 följande:
    Jamen då får vi ju ta å samla ett gäng och ta en utefika tycker ju jag.
    låter som en bra ide.

vad ska man köpa till en kille(styvson)som fyller 26 år?nån som har bra tips
    dinana skrev 2009-03-30 18:27:57 följande:
    Nja, tror inte jag köpt några nya kläder på länge... skulle väl vara strumpor och sånt som slits ut. Köpte lite nytt i början till Molly, men kan typ säga att 99% av det jag har är begagnat. Har köpt en massa av en tjej i Mjölby. Hon jobbar på Lindex och har en dotter som är sju månader äldre än Molly. Vilket är suveränt, för Molly "ärver" hennes kläder.
    vad kul.jag hade en mamma som handlade av mig 2-3 gånger per år förr.här leker barnen så kläderna blir förstörda typ direkt.känns meningslöst att betala dyrt för plagg som används ca 2-3 gånger och sen blir trasiga.
    här blir det 50-50 när vi köper kläder.
    Fru T skrev 2009-03-30 18:30:21 följande:
    har hitils bara köpt en body ett par byxor ett par strumpor så tror inte vi kommer övershoppa direkt
    så trodde jag med.men sen blev det så mycket sött man ville att barnen skulle ha och sen blev de aldrig använda.det räcker oftast med 5 ombyten till bebisar så länge de inte kräks en massa

såg nån "våra bästa år"idag?missade avsnittet,tror inte det finns utlagt än på days
  • Familjetrollet
    dinana skrev 2009-03-30 20:01:41 följande:
    Familjetrollet:Vi firade min svåger igår och han fyllde 27 år. Han fick ett par kalsonger och ett presentkort på H&M och så tre trisslotter från oss =) Han vann 100 kr i alla fall på triss så han kunde köpa nya lotter =/
    så är det alltid.köper man lotter är det nit men om man ger bort lotter så är det vinst*skratt*

presentkort var bra ide.får nog blir det
  • Familjetrollet
    dinana skrev 2009-03-30 20:22:01 följande:
    Jo, visst är det så,.. vi köpte ett par till oss själva, men det var bara nitlotter =(JO presentkort är oftast smidigast. Kommer ju aldrig på vad man skall köpa liksom... och kläder går ju alltid åt.
    ja det är smidigt.ska se vad maken tycker.känns lite nervöst då vi inte har träffat makens son på 6 år.

nu ska jag ta och lägga mig.är helt slutkörd efter denna dag.har hunnit mycker dock.tvätta 8 maskiner tvätt,fyllt diskmaskinen 2 gånger,städat,packat......gääääsp

ni får ha en bra kväll
  • Familjetrollet
    Snöengla skrev 2009-03-30 20:53:53 följande:
    Hej!Vi funderar på att flytta till Linköping. Har ni något tips på vart man kan hitta bra radhus? Vi tänkte väl oss ett radhus till att börja med. Har precis en 3 månaders bebis. Jag är mammaledig nu men tänkte försöka skaffa jobb på krimlab sen, vilket är ett av mina drömarbetsställen. Sambon kanske får jobb i Finspång och får pendla isf. Vi får se!Kom gärna med tips om vart man ska bo...Känner inte alls till Linköping.
    radhus finns lambohov,toppenområde
    nybyggda i berga,mindre bra område
    aspnäset toppenställe men dåliga radhus,har bott där men flyttade pga mögel
    ullstämma,finare område
    finns flera områden som jag inte kommer på just nu
  • Familjetrollet

Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-30 22:16:49 följande:

Ja, de kan vara helt olika, trots att de är syskon. Bara att se på mig o min bror. Man kan ibland inte tro att vi är helsyskon för vi är verkligen som dag o natt. Vi går bra ihop o så o kan umgås, men våra personligheter är verkligen olika.Alla har vi våra egna sätt att uppfostra våra barn på, tycker inte att nån ska klanka ner på nån, så länge man sköter sitt barn o inte misshandlar eller är dum på annat sätt så får alla ha sin egen uppfostran. Alla kan inte tycka lika där heller
    kan bara hålla med.
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!