• Licens To Kiss

vuxna med adhd add as

Länk för Föräldrar till barn med ADHD
    beta.familjeliv.se/Forum-3-60/m40166290.html

Länk för Vuxna anhörig till ADHDARÈ
    beta.familjeliv.se/Forum-4-51/m39833594.html

{#lang_emotions_flower} Hej och välkommen till oss. {#lang_emotions_flower}

Vi är ett gäng som håller ihop. Ibland blir vi osams men oftast är vi bara snälla och gulliga {#lang_emotions_innocent} Dela med dig utav dina härliga och skitdagar. härliga och skitdagar.

Välj en signatur då du vill vara anonym.

I min tråd tillåts OT-inlägg.

INFORMATIONSLÄNKAR (ADHD, ADD)
    spexor.homestead.com/files/kriterier.htm
    attention.vgl.se/index.php&task=view&id=37&Itemid=29
    psychcentral.com/addquiz.htm
    www.expressen.se/1.682011
    sv.wikipedia.org/wiki/ADHD
    www.nyfikenvital.org/
    www.adhdforum.se/

INFORMATIONSLÄNKAR (AS)
    aspergerkontakt.mylava.net/
    www.psykologitest.se/test/asperger.php
    sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

ALLA MÖJLIGA FUNKTIONSHINDER (CHATT)
    www.klubbfh.se/
    Mamma Flata och Partner
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-12 19:57
    Forum för oss i tråden! Glöm inte att behålla din signatur så du har samma i forumet som här på FL.

vimedadhdaddas.forum24.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-19 16:26
    NY TRÅD!! TYDLIG OCH FINARE!! VÄLKOMMEN IN:

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m43990781.html
  • Svar på tråden vuxna med adhd add as
  • Licens To Kiss

Jag tycker synd om min blivande fästmö jag. Hon får drass med mig. Hua.

• Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-03-04 18:47:16 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-03-04 18:41:20 följande: På vilket sätt yttrar sig det?Varför jag undrar är för att även jag har problem med beröring/närhet, jag o sambon har sex, ibland väldigt sällan o då är det bara väldigt "mekaniskt" alltså bara sex, ingen beröring el närhetför det klarar jag inte av.Klarar inte av att krama/bli kramad av vänner/familj, inte kysar el pussar av sambon.Lukter är jag helt uppslukad av o står gärna lääänge i matbuktiken på tvätt/rengörings avd o luktar ser o känner, jag måste alltid lukta o känna på allt.Jag dricker knappt för jag upplever det obehagligt, äta gör jag max 2 gånger per dag, känner ett visst obehag inför det med.Är det jag beskriver AS drag?
    ja har faktiskt ingen aning om denna diagnos. Mer än då jag tog upp med dr om mina problem så sa han helt allvartligt att det här låter jätte likt aspberger och tror jag har det. frågade om jag hade gjort eleplepsi undersökning? och berättade om mina ryckningar i arm o "rysningar" i vöer kropp.

jag kan inte äta mat som jag inte tycker luktar "gott". de orsakarar kvälningar och kräkningar. jag kan inte se på folk som har prickiga, randiga, rutiga kläder. Vissa dofter kan göra mig spy färdig, få mig må dåligt. För mörkt i ett rum blir ja lätt "deprimerad känsla" och försöker få svärföräldrar att förstå attt jag inte kan ha de så mörkt. (även nya beta är för mörkt för mig, ont i ögonen och blir mer dempar/deprierande känsla i kropppen av detta mörka) jag kan itne ha vissa sängkläder i sängen, kan inte ha på mig vissa kläder. kan inte sova om sängkläder luktar "konstigt".. vissa käder kan ja inte ha på mig då vissa ändrar helt enkelt doft efter man tvättat dem. ja är oehört LJUD känslig och kan i tex ett köpcenter gå fram till okända människor o informera dem om att deras mobiltelefon ringer. jah kan få "utbrott" och bli väldigt irriterad/arg om tex en klocka/köksklocka tickar. man hör ventilations systemet arbetar. datorns arbets sus. folk som pratar.  öron proppar kan ja inte hellet ha då låter de konstigt i öronen ändå, och ttjuter i öronen. jag är på vissa ställen på kroppen äcklad/mår dåligt om jag blir tagen där vissa ställen  ja o en del problem till . och har svårt med sex gillar inte direkt bli berörd med händer, men ussar på halsen är något jag hellre vill o kan "njuta" av.  känner mig så värdelös.

ja detta var väl en rätt kort förklaring hur ja har de
  • Aquagreen

Anonym (Hej) skrev 2009-03-04 19:01:34 följande:

ja har faktiskt ingen aning om denna diagnos. Mer än då jag tog upp med dr om mina problem så sa han helt allvartligt att det här låter jätte likt aspberger och tror jag har det. frågade om jag hade gjort eleplepsi undersökning? och berättade om mina ryckningar i arm o "rysningar" i vöer kropp.jag kan inte äta mat som jag inte tycker luktar "gott". de orsakarar kvälningar och kräkningar. jag kan inte se på folk som har prickiga, randiga, rutiga kläder. Vissa dofter kan göra mig spy färdig, få mig må dåligt. För mörkt i ett rum blir ja lätt "deprimerad känsla" och försöker få svärföräldrar att förstå attt jag inte kan ha de så mörkt. (även nya beta är för mörkt för mig, ont i ögonen och blir mer dempar/deprierande känsla i kropppen av detta mörka) jag kan itne ha vissa sängkläder i sängen, kan inte ha på mig vissa kläder. kan inte sova om sängkläder luktar "konstigt".. vissa käder kan ja inte ha på mig då vissa ändrar helt enkelt doft efter man tvättat dem. ja är oehört LJUD känslig och kan i tex ett köpcenter gå fram till okända människor o informera dem om att deras mobiltelefon ringer. jah kan få "utbrott" och bli väldigt irriterad/arg om tex en klocka/köksklocka tickar. man hör ventilations systemet arbetar. datorns arbets sus. folk som pratar.  öron proppar kan ja inte hellet ha då låter de konstigt i öronen ändå, och ttjuter i öronen. jag är på vissa ställen på kroppen äcklad/mår dåligt om jag blir tagen där vissa ställen  ja o en del problem till . och har svårt med sex gillar inte direkt bli berörd med händer, men ussar på halsen är något jag hellre vill o kan "njuta" av.  känner mig så värdelös.ja detta var väl en rätt kort förklaring hur ja har de
    Oj vad jag känner igen mig i vissa av de sakerna du beskriver, de har jag aldrig ens tänkt på att de kan bero på något.
    Förstår att du har det riktigt jobbigt, ska du få göra en AS utr?
  • Kaxelina

Det är mycket sånt som även jag tror att det är mera asperger än adhd som jag har.

Kan nog pricka av alla "tecken" under AS- Mer än adhd faktiskt.

Beröring: Jag har jättesvårt att sitta och kramas i soffan eller vara nära någon (speciellt min man). I sängen kan jag inte ha någon in på mig utan mannen min måste hålla sig på sin egna sida. Han vill å andra sidan att jag skall ligga när honom eller åtminstone hålla min hand på honom så att han kan somna. Det är jättejobbigt och så fort han somnat tar jag bort min hand därifrån. Han svårt med ungarna när dom kommer och vill sova bredvid en. Dom blir "hänvisade" till pappas sida.

Jag har svårt med att fatta olika saker och tar saker och ting bokstavligen och kan inte tänka "outside the box". Har absolut ingen fantasi alls och måste alltid fråga någon om vad jag skall göra. Sån är jag på jobbet och det är nog jobbigt för dom andra.

Jag har blivit kallad egoist och känslokall pga att jag inte kan sätta mig in i någons situation och blir lätt fascinerad av "katastrofen" än om människorna som dör eller skadas. Ta tex Tsunami i Thailand. Tycker än idag att vågen är fascinerande "so what om människorna dog". Typ! Ta inte illa upp.

Jag har endast en kompis och alla andra är bara såna som jag har i arbetet men aldrig i fritiden. Är hemma om jag inte är på jobb. Går heller inte ut och roar mig. Jag måste verkligen känna personen jag pratar med för annars är jag tyst. På jobbet är det svårt ibland för det är sällan jag tittar upp på mina kunder och säger hej. Har fått tillsägelse som barn om det där.

Sen har jag mina "ovanor" som tex jobbet så måste jag göra ett visst system och blir såå arg om någon gjort fel i min kassalåda. Jag måste göra vissa saker. Godispapper läste jag någonstans och där stämmer det även in på mig. Jag måste vika på ett speciellt sätt och jag kan även ta andras papper och vika för att dom ligger på bordet eller nåt sånt. Här hemma är det mera att i skåpen skall det vara symmetriskt eller ha någon form av mönster. Svårt att avsluta någon än på ett visst sätt. Ta toalettpappret. Jag måste dra en viss längd innan jag är nöjd. Blir det fel eller om pappret går sönder innan dess så kan jag ta en ny omgång papper för att få "rätt" längd.

Ja, vad mera kan jag säga. Jo jag kan haka upp mig på något när någon inte skriver "korreka" meningar. Kan även för mig vara fel men då vet jag inte om det. Så om någon skriver med en massa förkortningar så kan jag inte läsa hela meningen för jag "förstår" inte vad allt betyder och jag ser inget för det.

• Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-03-04 19:07:19 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-03-04 19:01:34 följande: Oj vad jag känner igen mig i vissa av de sakerna du beskriver, de har jag aldrig ens tänkt på att de kan bero på något.Förstår att du har det riktigt jobbigt, ska du få göra en AS utr?
    min dr frågade vilka papper ja hade hemma fr min barndom o titdigare utredningar, utlåtande ect. ja skulle lämna in alla papper ja hade hemma.

sen skulle ja ringa  till kommunen o få alla papper på att dem inte anser att ja behöver/inte får hjälp ifrån SOL eller LSS.

min dr är arg på kommunen. o FK vet om vilka problem ja har med dem o deras "hot" (som ja upplever de) som kommunen sagt.  ja vet inte ritkigt va som kommer att hända. han skulle väl prata med ngn mer. och han informerade mig även denna månaden att han o min psykolog står på min sida, och o kommunen skulle börja jävlas med mig i min fräldraroll har jag folk bakom mig o de känns skönt.

tror du att du har as eller adhd?!.. ska föröska sitta o leta reda på lite om adhd o asp på svensa. och försöka leta igneom alla myndighetspapper som ja kan ge min dr. till lån. men får bli efter dottern är lagd o pencilinet intaget o astmamedicnen.

har vart tuff dag med både gyn läkar besök med besked. och psykläkare, möte med 2 i vår utbildning och sen läkare med tösa är så trött o slut. kroppen värker
  • Licens To Kiss

Ibland har jag också svårt med kroppskontakt med partners. Om jag är under aktivitet, exempelvis grejar med disk, eller lagar mat har jag svårt för sånt. Ibland klarar jag inte av kramar och närhet.

• HellviHumle

Ja du, Kaxelina, det skulle förvåna mig om du inte är en aspie. Har du eller har du haft några specialintressen också?

• Anonym (Hej)
    HellviHumle skrev 2009-03-04 20:28:59 följande:
    Ja du, Kaxelina, det skulle förvåna mig om du inte är en aspie. Har du eller har du haft några specialintressen också?
    intressen räknas de som att samla på saker med?!
  • Licens To Kiss

De här och räkna saker, är de AS? Jag räknar allt, speciellt när jag ska sova eller ligga och småprata/pussa på mjukisvckis. Hon undrar vad jag tänker på. Grejen är att jag räknar när jag har för mycke i huvet och måste få ordning. De är på nåt sätt mitt sätt att hitta ett lugn.

• Anonym (Fröken add)
    Kaxelina skrev 2009-03-04 17:55:37 följande:
    Anonym (Fröken add) skrev 2009-03-04 15:49:24 följande: Ja det var nåt sånt jag försökte att förklara. Kanske inte blev så bra och bara råddigt.
    aha, då förstår jag vad du menar. ;)
Svar på tråden vuxna med adhd add as