Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

vuxna med adhd add as

Anonym (Skåne) skrev 2009-03-20 23:55:41 följande:
    Nej jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. jag har som sagt lovat min ADHD läkare att jag ska gå dit, men just nu känner jag bara att "vad är poängen".Att gå dit just nu kommer inte att tillföra mig någonting. De fattar inte mig. Det känns som om de aldrig kommer att göra det heller. Det känns som om de har mallar och normer för hur barn och föräldrar ska vara och de som inte passar in de de ramarna de vet de inte hur de ska hantera så att säga.Jag ska träffa min läkare nu på onsdag nästa vecka.. kan ärligt säga att jag längtar dit. Det är SÅ uppfriskande att träffa människor som får mig att känna mig helt normal. Det är så sällan som jag gör det.

förlåt om jag har missat om du har berättat varför ni går dit.

Jag undrar varför ni går dit på det stället? vad är tanken och planen?

jag har bland funderat på olika saker för att få hjälp med mitt barn/hjälp med min oro för och kring mitt barn. men just av rädsla för att bli anmäld till soc vågar jag inte. och de skulle nog se ett "lugnt" tyst barn om de såg mitt. De första gångerna, OM personen inte är en person mitt barn relativt omgående, eller direkt började tycka om.

jobbigt de ska ifråga sätta dig

• Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-03-21 20:29:17 följande:
    Wii snart ska jag åka o jobba
    Skönt att höra någon som är GLAD över att få åka till sitt jobb.
    Blir så glad av att höra om folk som är det, som trivs

Idag har ja o min man vart ute o ätit gott =) så mysigt. vårt barn har även vart på kalas. Måste in till stan i morgon igen, byta 2 par skor, hitta lite mer kläder till mig och kanske ett par "stövlar" att ha till en snygg jeans kjol
  • Anonym (Hej)
    Aquagreen skrev 2009-03-22 11:15:58 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-03-21 23:04:56 följande: Härligt med lite shopping, det gör en lite gladare för stunden iaf Jag jobbar bara 1 dag i veckan så det är ganska så kul.
    En dag är iaf alltid något, och va stolt över dig och än en gång jag blev verkligen glad att höra din glädje Var i väg idag med, med familjen men hittade inget till mig idag. Får kolla i morgon igen i "byn" Om jag hinner och orkar. får leverans i morgon mellan 10-12. Hur mår du annars? hur har helgen vart?
    Kaxelina skrev 2009-03-22 14:47:03 följande:
    Åh jag orkar inte med mina barn. Eller mitt j*la tålamod alltså. Jag blir arg för ingenting och det är skitjobbigt. Jag funderar på om jag skall lämna allt och bara dra härifrån så får gubben sköta allt för jag måste vara hemsk. Orkar inte ens med mig själv. Men jag älskar mina barn ändå och vill inte lämna dom till pappan för då hamnar dom hos farmor och farfar då han jobbar och det vill jag VERKLIGEN INTE.Och varje dag upptäcker jag saker som min man och hans mamma har ställt till det. Kläder ligger helt fel och saker i skåperna ligger inte där dom skall vara. Såna saker blir bara värre när jag redan är på dåligt humör.Jag ångrar att jag skaffade tre barn. En hade varit alldeles lagom. Inget tjafs, gnäll och stök med sina syskon.Jag flyttar snart för jag orkar inte med mig själv och barnen slipper sin elaka morsa som bara skriker och är otrevlig.
    Det jag skriver till dig nu är inte illa menat så försök ta mig rätt, vill försöka komma med råd, tips och stöd och inte meningen om vissa ord kan verka hårda.
    Hur ofta träffar dina barn deras pappa? kan han gå in och ta dem mera?
    Skadar deras farmor dem,iom du har så ont av att lämna barnen dit?
    Gillar barnen sin farmor?
    Skulle de då inte kunna försöka släppa dina känslor inför "svärmor", allt för att få lite avlastning och sk "egen tid"
    Vad de gäller att din man och svärmor lagt i oordning, kan du inte då du har lite mer kraft och ork, skriva ner exakt hur du vill ha de i dina gaderober/lådor?!
    (jag har själv fått sätta små lappar med "Oömma kläder" "Dagis kläder" Fin kläder ect till barnets gaderob.
    Har du möjlighet att lämna hemmet, låsa in dig någon stanns i ditt hem för att samla dig igen och ta nya tag?!
    Skulle vilja säga *ångra inte dina barn* de finns så många andra faktorer som gör att du bara dras ner
    1) dåligt förhållande
    2) för lite avlastning?!
    3) dålig sömn?
    4)pengar bristen
    5)ditt egna psykiska mående och ditt funktionshinder
    med mera..

Och 1 barn behöver inte vara lättare, (visst man slipper syskon tjaffs, bråk och avundsjukorna)
    Vi har 1 barn men kan lova att det verkligen inte har vart lätt och "är" lätt. Vart sjukhus besök, medicineringar flera ggr om dagen. aggresitions utbrott, blev slagen flera ggr om dagen, barnet rev hemmet i all in ilska och trots. jag och min man tog innan de blev så "illa" tag i den påbörjade trotset och gick en "föräldra utbildning" frivillig sådan, där man fick tips o råd inför trots, dåliga betende, välja strider, aggrestions hantering. och kan verkligen REKOMENDERA sånt.. Ska ev påbörja en "ilskehanterings utbildning" för att lära mig hantera min "ilska". Usch åter hemskt att skriva.. låter hårt. Men jag har börjat se mina fel och brister
    räcker att jag har en "Idiot" i bilen framför, för att jag ska "gå upp i taket" och gapa de fulaste orden. Och blir lätt arg och irriterad över vissa andra föräldrar tex som inte ser till sina ungar då dem skadar mitt barn tex. Jag kan bli vansinnig av de små skitsakerna ibland och gapa o skälla, (som tur var lite mer vis efter min utbildning vi gick på)
    Jag vill tipsa dig om att sitta ner, skriv ner de stunder, saker, händelser som får dig att bli så arg och se, kanske visa någon  (får gärna visa mig om du vill) så kunde ja tex se om ja ser ngt du kanske kan tänka på el göra annorlunda, om du är "med på " att få råd och tips utan att känna dig "stött/kränkt"

Jag vet att jag blir väldigt lätt arg/irriterad sur:
    *Ätit dåligt, är hungrig
    *Är trött, sovt dåligt, vart psykiskt påfrestande ngt tex vara hos min psykolog, läkare
    *Jag får ALDRIG ha på mig en jacka i en affär får absolut inte bli VARM
    *Se till att mitt barn får i sig mat, vätska, och sköter toa besöken regelbundet för att slippa gnäll, tjat skrik och trots, (och de underlättar för mig att prioritera det + mat till mig själv)
    *Att jag ät ute i GOD tid då jag ska köra iväg, OM jag får en jevla traktor, gammal gubbe/tant framför mig i bilen som ligger i mitten av kör banan..
    *se till att jag alltid har vattenflaska och frukt med mig om ja är ute och kör.

ect.
  • Anonym (Hej)
    Tös skrev 2009-03-20 22:33:16 följande:
    Halloj gott folk!Tänkte ni är de bästa att fråga. Hur är vettigast att bemöta o vara kring någon med ex. adhd?
    Är det i någon spec situation? du tänker på så kanske jag lättare kan svara =)

Jag kan bara tala för mig själv, för vi alla har olika svårighets grader i vår adhd.

För mig är vänskapen Viktig och blir "ledsen" då mina sk "vänner" inte frågar mig om jag vill följa med ut, hitta på roliga saker, åka shoppa/handla mat tex.

Då vissa ska skratta åt de jag inte kan, tex frågesproter då ja saknar mycket kunskap inom MYCKET.

att våga ta upp med mig om de är något jag sagt som du kanske blivit ledsen, irriterad över.

jag brukar rätt ofta ursäkta mig för vissa saker som ofta tyvärr kan förstöra "relationer", att säga jag är väldigt spontan och tänker inte alltid för vad jag säger

ja uppskattar om mina vänner frågar mig om de är något de kan hjälpa mig med. och att de själva säger till mig om de är något jag kan  tex hjälpa dem med.
  • Anonym (Hej)

Ja kunde läsa listan *ska fortsätta läsa* fast ja ej är med i ert forum

• Anonym (Hej)

känns som mycket i den texten var "kopierad" från min lista jag la in här för någon vecka sen rätt lika med många punkter

• Anonym (Hej)

*kommer åt allt ni skriver*  så gör inte mer "reklam" för adressen om ni vill hålla de hemligt

• Anonym (Hej)
    Ysta skrev 2009-03-23 09:08:36 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-03-22 23:16:40 följande: Jaha? Jag har inte kopierat någons lista utan det där handlar om MIG däremot så fick jag idén att göra så och ta med till min arbetspsykolog efter att du skrev en lista.
    nej nej va inte så menat.. De kändes så likt mig, o så ledsamt att fler ska ha de problema jag har. *önskar ingen dessa*
    Jätte bra de du har fått ihop!! De är kanon där du har listat upp dina svårigheter
  • Anonym (Hej)
    Ysta skrev 2009-03-23 09:45:06 följande:
    Alltså jag måste bara fråga er... De ringde nyss från AF och var skitförbannad på mig för att jag inte deltagit i ett informationsmöte som var i fredags. De gick på om att det var min skyldighet som arbetssökande att delta i ALLA deras aktiviteter som de beordrar mig om. Visst det kan jag ju förstå... MEN jag fick brevet för tio minuter sedan där det står att jag ska komma på informationsmöte fredag 20/3 kl 10-11. Men när jag säger det så tror de mig inte för att brevet är skickat onsdag förra veckan?! Direkt när nån gapar på mig så blir jag sån att jag ursäktar mig för precis allt och det känns som att allt är mitt fel. Så nu sitter jag här och mår dåligt för att min handläggare är förbannad på mig för att jag inte kom och tycker jag är lat
    De vill överösa folk med skit, och du vet iaf fakta *klen tröst kanske* Men jag vet hur sen postgången kan vara. Något du kan be henne om är att HON kanske kunde lägga lite extra tid på dig att lyfta sin fina lur och ringa dig och informera dig om möten. Eller på annat sätt förvissa sig om att du fått informationen.

Har andra bekanta som själv får kallelser med KORT varsel och ibland är det omöjligt att få till, även om man "bara går hemma".

Dåligt av henne att gapa på dig, så gör man inte och de blir inte bättre av att höja rösten till dig. du är inte döv. Du har helt enkelt inte fått din post ifrån dem.
    *kan du se på kuvert om det är A-post eller B-post?.. De som läkarna skickar till mig är den "billigare" variantena tt skicka tillmig, de kan innebära att ja inte får deras brev på ca 3 dagar.

Sen om man har ADHD, tillhör även detta med Minnets problematik. att även om jag har 3 kalendrar + mobil som "plingar" inför något jag ska göra så kan jag missa det ändå!

*kram*
  • Anonym (Hej)
    Ysta skrev 2009-03-23 09:55:26 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2009-03-23 09:52:00 följande: Det är inte första gången detta händer AF här i Luleå skickar med lokal post som bara cirkulerar inom kommunen (LuleMail) och det ska gå från ena dan till andra men nu måste det ju ha hänt något eftersom det inte kom fram förrän idag. Även om jag vet att jag inte har gjort fel den här gången så tar jag ändå åt mig och ber om ursäkt hundra gånger och så mår jag dåligt för att jag inte kan säga ifrån och stå på mig. Men jag har faktiskt skickat iväg ett mail till handläggaren att nästa gång de vill beordra mig till möten så kan de faktiskt skicka ett mail också för jag kollar mailen hela tiden.
    Du låter precis som jag, även om jag vet att ja inte gjort ngt fel så ursäktar jag mig, och mår jätte dåligt o känne mig så ofta helt värdelös. Jag vågar och kan inte alltid säga ifrån, sväljer oftast allt. men behöver många gånger få ta de till mig sen måste ja "lyssna på repliken i huvudet vad "den" personen sagt till mig, för att sen tända till och bli arg, o vissa gånger gå tillbaka medans ja bara inser fakta ännu en person som "kränkt" mig och förlöjlat mig, idiot förklarat mig ect.

De var bra du mailat henne. Hoppas hon kan ta sig till det!! kram
    Kaxelina skrev 2009-03-23 10:03:03 följande:
    hihi det där med kalendrar har jag också. Skriver överallt och i mobilen.
    Hihi okej =)
    Jag har med mitt minne blivit "straffad" och förlorade min "hemhjälp" pga mitt dåliga minne.  de som tillhör min diagnos, blir man straffad av. ingen hänsyn el respekt, o inte ens till de att mitt barn var inlagd på sjukhus för magsmärtor så fanns där ingen acceptans.
Svar på tråden vuxna med adhd add as