• varfördåför

varför?

om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn. Och många här på FL tycker att dte är helt ok?! det är ok att sucka och stöna över sina styvbarn och kalla dem allahanda saker på nätet, det är ok därför att styvföräldern inte har valt att skaffa dessa barn?!

Vist gjorde de ett val då de flyttadeihop med barnets biologiska förälder? var dte inte att val eller var de så naiva att de trodde att den biologiska föräldern skulle glömma sina barn för att denna elaka styvförälder betydde mer?!

jag ahr läst på många ställen att man inte kan veta innan hur dte ska bli. Jag unddrar då om det är så att man flyttarihop första ggn man träffas? man har väl träffat barnet innan man flyttarihop och har en liten hum om hur ungen är, och är nu ungen så jobbig och obstinat som de flästa styvbarn verkar vara så kanske man kan märka det innan man blir en permanent del av barnets liv?

Sedan finns det något som heter konsekvenstänkande, dvs som vuxen människa kan man tänka; "är jag berädd att VABBA med någon annans unge om det behövs.." "är jag berädd att torka kräks från någon annans unge.." "är jag berädd att offra mina lediga kvällar för någon annans unge.." "är jag berädd att ändra semesterplaner för någon annans unge.."????? om svaret är nej så är det ju inga problem, är man inte berädd på konsekvenserna så sätterman sig inte i situationen där man måste leva med dem?!

jag ahr fått höra här på fl att jag inet har rätt att utala mig eftersom jag inte vet vad jag pratar om då jag har bestämt att jag inte skulle kunna varatillsammans med en man som redan har barn eftersom jag vet att jag sinte skulle kunna behandla dem rättvis genemotmina egna barn. Jag skulle förmodligen bli en dålig styvmamma och dörför vill jag inte ha styvbarn då de inte förkänar ödet att måsta bo med mig. och pga att jag har tagit det ställningstagandet så har jag inte längre rätt att diskutera frågan? (bara för att jag inte har någon erfarenhet av styvbarn därför att jag redan vet att det inte skulle fungera)

Min man är BONUS pappa till min äldsta son, han vabbar, han tränar innebandylaget, han tar med "min" son och gör roligasaker lika hjärna som han tar någon av sina söner. han nattar "min" son. han älskar min son presis lika mycke som sina egna och han går på "min" sons föräldramöten om jag inte har möjlighet. han kunde inte stanna på bb med mig och sin förstfödda mer än just under förlossningen eftersom han skulle hem och tahand om "min" son. Hade min man bara antytt att han inte gillade min son, om han hade gjort minsta skillnad på min son och våra gemensamma söner så hade vi inte haft en framtid ihop.

Jag förstår inte hur man kan utsätta ett barn för hat och psykisk misshandel (soom det handlar om i många fall) utan att känna att det är ohållbart och utan att den biologiska föräldern sätterner foten och separerar från den elaka människan.

många här på FL menar att styvföräldrar har RÄTT att ställa krav då barnen vistas i deras hem, men ingen SKYLLDIGHET gentemot barnen eftersom styvföräldern inte har valt barnen!

stackars, stackars barn som skall växaupp med dessa onda, onda människor!

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Svar på tråden varför?
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-19 14:46:06 följande:
    jag vill inte ha vuxna människor som skall ansvara för mitt barn i min frånvaro som är så frustrerade på barnet att de måste "skriva av sig" på nätet.
    Du kan aldrig vara säker på att det inte är så. Och det säger jag inte för att vara elak. Jag är bara frikopplad. Det kanske t.o.m är anledningen till att vissa konflikter blåser över i ditt hem innan du märkt att de finns - svindlande tanke.

Om du tycker det är hemskt med vad styvmammor kan säga om styvbarn på fl ska du då rakt hålla dig från att läsa vad en del barn och ungdomar säger på "sina" forum om både styvföräldrar och föräldrar när de blir lack på dem. Ju äldre de blir desto bättre formulerar de sig på gott och ont...

Acceptera att folk klagar eller välj vad du läser, för din egen skull. Det sätt du kommer in på din egen styvmamma visar att du inte är riktigt färdig där. Tänk också på mekanismerna som styr internetkommunikation. Hade du berättat det du berättade för Gremlin om din egen bakgrund om ni hade träffats med samma inledning som här? Koppla det till hur andra i andra ärenden brassar på...Du kan inte uppfostra internet. Folk kommer att klaga på det som är jobbigt, även när det som är jobbigt är (andras) barn.
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-20 13:33:18 följande:
    Du kan aldrig vara säker på att det inte är så. Och det säger jag inte för att vara elak. Jag är bara frikopplad. Det kanske t.o.m är anledningen till att vissa konflikter blåser över i ditt hem innan du märkt att de finns - svindlande tanke.Om du tycker det är hemskt med vad styvmammor kan säga om styvbarn på fl ska du då rakt hålla dig från att läsa vad en del barn och ungdomar säger på "sina" forum om både styvföräldrar och föräldrar när de blir lack på dem. Ju äldre de blir desto bättre formulerar de sig på gott och ont...Acceptera att folk klagar eller välj vad du läser, för din egen skull. Det sätt du kommer in på din egen styvmamma visar att du inte är riktigt färdig där. Tänk också på mekanismerna som styr internetkommunikation. Hade du berättat det du berättade för Gremlin om din egen bakgrund om ni hade träffats med samma inledning som här? Koppla det till hur andra i andra ärenden brassar på...Du kan inte uppfostra internet. Folk kommer att klaga på det som är jobbigt, även när det som är jobbigt är (andras) barn.

nej jag är inte klar emd min styvmamma jag går i samtal en ggn i vecka pga henne, och jag kan berätta saker om hur hon är och vad hon gjort, men jag kallar henne inte för massor av elaka saker. (iaf inte på nätet) och jag vet att barn/ungdomar säger elaka saker om sina föräldrar, men inte så mycke på familjeliv dock, och det är ju där jag läser, jag är sällan på ungdomsforum, iaf inte ännu då inget av barnen är nog stora för att sitta på nätet. dock lär jag mina barn att vissa saker säger man inte till folk hur arg man än är, det abra är så.

• varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-20 13:15:03 följande:
    citat//självklart blir man tokig ibland även som bio förälder, jag har ju tre pojkar på 2, 3 och 6år + att jag är gravid så hormmonerna är lite jobbiga med mig. men jag skulle aldrig kalla mina barn för elaka saker, aldrig för ungdjävlar och liknande//Intressant.DU kan känna en sak men säga en annan, men ingen annan kan det?Märkligt att DU har den förmågan men du tror inte att någon ANNAN har den förmågan.Var har du lärt dig det någonstans, det där med att känna en sak och särskilja det mot hur du agerar och vilka ord du använder verbalt, finns det någon särskild kurs och finns det någon fler som fått gå den eller har du ensamrätt till den?För nåt speciellt måste det väl ändå vara som lärt just dig det, eftersom du är den enda?Vi andra som bara använder normalt folkvett vill gärna också lära oss denna unika förmåga som vi enligt dig inte besitter.

det intresanta är ju att du inte läser det jag skriver. denna tråd uppkom då jag innom loppet av några dagar läste två trådar där styvföräldrarna själva hävdade att de inte kunde vara trevliga mot sina styvbarn. Jag kan känna att det är jobbigt med mina barn ibland, men jag har aldrig hatat dem och jag skulle göra vad som hällst för dem vilken dag som hällst, oavsett om de varit jätte jobbiga som aldrigförr. jag skulle aldrig säga att jag ahtar dem och jag skule aldrig säg att jag inet ville ha dem här. jag fattar att man kan känna så för både sina egna barn och för styvbarnen, om man tex har barn med större problem. men de här styvföräldrarna som skrev här på forumet kunnd einte behärskasig och de skrev de själva, och då har det gått för långt!

• varfördåför
    nika skrev 2009-03-20 13:06:07 följande:
    Även jag svarar i dessa trådar som en vuxen med erfarenhet i ämnet, och jag vet att känner man så starkt att bonusbarnen är i vägen att man kallar dem för otrevliga saker på nätet så är det ändå så att man kan vara helt neutral och snäll mot barnen.Visserligen känner barn fort av sinnesstämningar, men den som har rasat av sig sin sinnesstämning på nätet har med stor sannolikhet inte den sinnesstämningen att förmedla irl.Dessutom får man inte blanda ihop det folk säger med det folk gör och inte heller nätet och den psykologin som styr kommunikationen här med den kommunikation man har öga mot öga med människor man har en vardagsrelation till.Du och jag har olika syn på människor som säger hemska saker. Jag utgår från att det är goda människor som skriker rätt ut för att de befinner sig i ett trängt läge och inte orkar längre/just nu. Du verkar utgå från att det är onda människor som visar sina rätta färger. Vi har helt enkelt olika glasögon på oss när vi läser. Och det är viktigt för balansens skull att det kommer fram att man ser olika på saken.

jo vi har säkert jättestor skillnad på hur vi ser människor, men de trådar som föranlädde till denna tråd skrev TS själva att de inte kunde vara trevliga mot barnen och att barnen kände av detta. eller menar du att de skrev så utan att mena det? ett av barnen hade ju somsagt "gnällt" till sin biomamma om det. det är ju lite svårt att bortseifrån.

• Gremlin666

citat TS//

om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn.//

"om och om igen" betyder två trådar inom loppet av några dagar...?

Du känner inte själv att du skrev TS i affekt och att du har en hel del underliggande aggression kvar som du inte kan behärska men vill klandra andra istället för att begränsa dina känslor till dig själv och det självupplevda?

Bra att du går hos en psykolog så du kan få bukt med dina inre negativt laddade känslor.

Hade varit intressant om du kunde länka dessa två trådar så vi kan ta del av dessa, kanske får oss att se det mer från ditt håll?

• varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-20 15:46:38 följande:
    citat TS//om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn.//"om och om igen" betyder två trådar inom loppet av några dagar...?Du känner inte själv att du skrev TS i affekt och att du har en hel del underliggande aggression kvar som du inte kan behärska men vill klandra andra istället för att begränsa dina känslor till dig själv och det självupplevda?Bra att du går hos en psykolog så du kan få bukt med dina inre negativt laddade känslor.Hade varit intressant om du kunde länka dessa två trådar så vi kan ta del av dessa, kanske får oss att se det mer från ditt håll?
    de två trådarna var de två som föranledde tråden, ja, men de är inte de enda trådar jag har läst, nej.

mina eventuella "underliggande aggressioner" har inget att göra med min syn på människor som säger elaka saker om andra människor. det är den uppfostran jag ahr fått som gör att jag inte kan tollerera att man sjunker till sandlådenivå och kallar andra människor för tex ungjävlar. Jag ahr medgett att ts skrevs just efter att jag läst de två åvan nämnda trådarna och då får man ju tolka det som man vill om jag var arg eller inte, men jag kan lova att jag absolut inte har svarat på några av inläggen i tråden på ett argtsätt, eller i affekt som du uttryckte det om ts.

även om jag var arg då jag skrev tråden så är detta åsikter jag stårför.

och som jag förstår det så är det uteslutande?! bonusföräldrar som försvarar bonusföräldrarna i denna tråd, dvs ni har också era bakrunder och era åsikter pga eran livssituation. du ahr ju inte mer rätt än mig att ha åsikter om saken bara för att du har andra erfarenheter i frågan? bara för att du är bonusförälder och jag är bonusbarn och har en bonuspappa till min son. Vi har olika utgångsläge i diskutionen.

och jag kan lova att även om jag går i samtal pga min bakgrund och pratar om min styvmamma så kommer jag aldrig att ändra mina grundverderingar som säger att man inte skall kalla andra för elaka saker, oavsett anledning.

jag klandrar häller ingen oskylldig, är man inte skylldig så behöver man inte taåtsig.. du kan skriva hur många trådar du vill om tex hur själviskt det är att inte amma och jag ska inte argumentera mot dig i någon av dem trotts att jag inet ammat mina barn, tex. jag ahr inget att gömma. och varför skall jag begränsa mina kännslor till mig själv då det uppenbarligen är helt ok att väntilera på nätet?!
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-20 15:27:09 följande:
      nej jag är inte klar emd min styvmamma jag går i samtal en ggn i vecka pga henne, och jag kan berätta saker om hur hon är och vad hon gjort, men jag kallar henne inte för massor av elaka saker. (iaf inte på nätet) och jag vet att barn/ungdomar säger elaka saker om sina föräldrar, men inte så mycke på familjeliv dock, och det är ju där jag läser, jag är sällan på ungdomsforum, iaf inte ännu då inget av barnen är nog stora för att sitta på nätet. dock lär jag mina barn att vissa saker säger man inte till folk hur arg man än är, det abra är så.
    Du kanske skulle bortse från din uppfostran sätta ord på dina känslor genom att säga lite elaka saker om henne nästa gång du är hos din terapeut. En samtalsterapeut har ju ändå hört det mesta förut. Det kan dessutom spara in på antalet sessioner du behöver totalt. Och när du märker hur mycket lättare det är att inte hålla inne med allt kanske du bättre förstår andra som rasar ut.
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-20 15:38:13 följande:
      jo vi har säkert jättestor skillnad på hur vi ser människor, men de trådar som föranlädde till denna tråd skrev TS själva att de inte kunde vara trevliga mot barnen och att barnen kände av detta. eller menar du att de skrev så utan att mena det? ett av barnen hade ju somsagt "gnällt" till sin biomamma om det. det är ju lite svårt att bortseifrån.
    Det är tillåtet att inte vara trevlig jämt. Det är inte föräldrar heller.

Jag har aldrig sett en tråd där en styvmamma berättar att hon är grym, hemsk och vidrig mot sitt styvbarn. Mest är det en oförstående omgivning som summerar upp henne som det för att hon inte är beredd på att ge sin högra arm och njure för barnet. Jo, en föresten. Det var i höstas. Hon berättade att hon körde med subtil mobbning och kände sig rätt så klyftig - ett undantag och ingen regel.

De flesta som klagar på sina styvbarn har bara fått tuppjuck på barn som spelar ut föräldrarna mot varandra eller på situationen där barnet används som en bricka i spelet i en kamp mellan föräldrarna. Partnern hamnar i skottlinjen för att den inte har erfarenhet nog att förstå att det är ducka som gäller och inte försöka medla varken mellan föräldrar eller mellan föräldrar och barn. Man får vara rejält cementerad i sin roll innan man vid enstaka tillfällen kan ro det i land som styvförälder.
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-20 20:03:07 följande:
    Det är tillåtet att inte vara trevlig jämt. Det är inte föräldrar heller. Jag har aldrig sett en tråd där en styvmamma berättar att hon är grym, hemsk och vidrig mot sitt styvbarn. Mest är det en oförstående omgivning som summerar upp henne som det för att hon inte är beredd på att ge sin högra arm och njure för barnet. Jo, en föresten. Det var i höstas. Hon berättade att hon körde med subtil mobbning och kände sig rätt så klyftig - ett undantag och ingen regel.De flesta som klagar på sina styvbarn har bara fått tuppjuck på barn som spelar ut föräldrarna mot varandra eller på situationen där barnet används som en bricka i spelet i en kamp mellan föräldrarna. Partnern hamnar i skottlinjen för att den inte har erfarenhet nog att förstå att det är ducka som gäller och inte försöka medla varken mellan föräldrar eller mellan föräldrar och barn. Man får vara rejält cementerad i sin roll innan man vid enstaka tillfällen kan ro det i land som styvförälder.
    jag har sett trådar där styv mammor skriver att de inte kan vara snälla ,ot sina styvbarn för att de hatar dem och önskar att de aldrig hade fötts eller möjligen att de flyttade så långtbort att styvmamman aldrig mer behövde höratalas om dem. och att barnen ALLTID är si och så, att de ALLTID blir på dålighumör de väckor styvbarnen kommer.

klart att den biologiska föräldern har det yttersta ansvaret och jagtycker att det är konstigt att de inte lämnar dessa människor som uppenbarligen hatar deras barn, men som vuxen människa har man ett eget ansvar också, om man känner så starkt att man hatar någon so facktiskt tillhör familjen att man inte kan leva ett normalt liv vv väcka så kasnke man skulle överväga att flytta istället för att fortsätta plåga sig själv och andra.
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-20 19:39:01 följande:
    Du kanske skulle bortse från din uppfostran sätta ord på dina känslor genom att säga lite elaka saker om henne nästa gång du är hos din terapeut. En samtalsterapeut har ju ändå hört det mesta förut. Det kan dessutom spara in på antalet sessioner du behöver totalt. Och när du märker hur mycket lättare det är att inte hålla inne med allt kanske du bättre förstår andra som rasar ut.
    som sagt säger inte vad jag tycker på nätet, det kan väl hända att jag sagt arga saker till min terapeft, men inte den typen av ord som här i forumet används om barn, man kan uttrycka känslor utan att bli vulgär och sjunka så lågt att man kallar folk för allahanda dumheter.
Svar på tråden varför?