• varfördåför

varför?

om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn. Och många här på FL tycker att dte är helt ok?! det är ok att sucka och stöna över sina styvbarn och kalla dem allahanda saker på nätet, det är ok därför att styvföräldern inte har valt att skaffa dessa barn?!

Vist gjorde de ett val då de flyttadeihop med barnets biologiska förälder? var dte inte att val eller var de så naiva att de trodde att den biologiska föräldern skulle glömma sina barn för att denna elaka styvförälder betydde mer?!

jag ahr läst på många ställen att man inte kan veta innan hur dte ska bli. Jag unddrar då om det är så att man flyttarihop första ggn man träffas? man har väl träffat barnet innan man flyttarihop och har en liten hum om hur ungen är, och är nu ungen så jobbig och obstinat som de flästa styvbarn verkar vara så kanske man kan märka det innan man blir en permanent del av barnets liv?

Sedan finns det något som heter konsekvenstänkande, dvs som vuxen människa kan man tänka; "är jag berädd att VABBA med någon annans unge om det behövs.." "är jag berädd att torka kräks från någon annans unge.." "är jag berädd att offra mina lediga kvällar för någon annans unge.." "är jag berädd att ändra semesterplaner för någon annans unge.."????? om svaret är nej så är det ju inga problem, är man inte berädd på konsekvenserna så sätterman sig inte i situationen där man måste leva med dem?!

jag ahr fått höra här på fl att jag inet har rätt att utala mig eftersom jag inte vet vad jag pratar om då jag har bestämt att jag inte skulle kunna varatillsammans med en man som redan har barn eftersom jag vet att jag sinte skulle kunna behandla dem rättvis genemotmina egna barn. Jag skulle förmodligen bli en dålig styvmamma och dörför vill jag inte ha styvbarn då de inte förkänar ödet att måsta bo med mig. och pga att jag har tagit det ställningstagandet så har jag inte längre rätt att diskutera frågan? (bara för att jag inte har någon erfarenhet av styvbarn därför att jag redan vet att det inte skulle fungera)

Min man är BONUS pappa till min äldsta son, han vabbar, han tränar innebandylaget, han tar med "min" son och gör roligasaker lika hjärna som han tar någon av sina söner. han nattar "min" son. han älskar min son presis lika mycke som sina egna och han går på "min" sons föräldramöten om jag inte har möjlighet. han kunde inte stanna på bb med mig och sin förstfödda mer än just under förlossningen eftersom han skulle hem och tahand om "min" son. Hade min man bara antytt att han inte gillade min son, om han hade gjort minsta skillnad på min son och våra gemensamma söner så hade vi inte haft en framtid ihop.

Jag förstår inte hur man kan utsätta ett barn för hat och psykisk misshandel (soom det handlar om i många fall) utan att känna att det är ohållbart och utan att den biologiska föräldern sätterner foten och separerar från den elaka människan.

många här på FL menar att styvföräldrar har RÄTT att ställa krav då barnen vistas i deras hem, men ingen SKYLLDIGHET gentemot barnen eftersom styvföräldern inte har valt barnen!

stackars, stackars barn som skall växaupp med dessa onda, onda människor!

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Svar på tråden varför?
  • nika
    xylifon skrev 2009-03-21 08:15:23 följande:
    som sagt säger inte vad jag tycker på nätet, det kan väl hända att jag sagt arga saker till min terapeft, men inte den typen av ord som här i forumet används om barn, man kan uttrycka känslor utan att bli vulgär och sjunka så lågt att man kallar folk för allahanda dumheter.
    Vilken tråkig värld du ser, fylld av onda, vulgära människor som sjunker lågt. Varför är du här???

Jag tackar för mig.
  • jojoruth

Har varit bonusmamma i 7 år nu, flickan var 2,5 när jag kom in i bilden.
    Jag har aldrig varit hemma när hon har varit sjuk men jag gör det mesta annat med och för henne, går på föräldramöten och skjutsar hit och dit.
    Allt detta även om hennes far och jag flyttade ihop innan jag träffade henne. Jag visste att han hade en dotter, men nykär som jag var tänkte jag inte på det.
    Har nu en lillasyster till henne och skulle inte ha en tanke på att behandla dom olika.
    Det är ju bara att gilla läget, är älskar ju hennes pappa så mycket och då e ju hon med på ett hörn.
    man får ju hitta ett sett att få det att fungera.

• varfördåför
    jojoruth skrev 2009-03-22 07:00:45 följande:
    Har varit bonusmamma i 7 år nu, flickan var 2,5 när jag kom in i bilden.Jag har aldrig varit hemma när hon har varit sjuk men jag gör det mesta annat med och för henne, går på föräldramöten och skjutsar hit och dit.Allt detta även om hennes far och jag flyttade ihop innan jag träffade henne. Jag visste att han hade en dotter, men nykär som jag var tänkte jag inte på det.Har nu en lillasyster till henne och skulle inte ha en tanke på att behandla dom olika.Det är ju bara att gilla läget, är älskar ju hennes pappa så mycket och då e ju hon med på ett hörn.man får ju hitta ett sett att få det att fungera.
    det är ju det jag vill ha fram, om det fungerar så är dte ju inga problem, men då det verkligen inte fungerar skall man då fortsätta att vara delaktig i barnets liv för att man själv inte tar derekt skada av det och ska man vänta till den biologiska föräldern kastar ut en innan man tar eget ansvar och flyttar själv?
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 00:24:21 följande:
    Vilken tråkig värld du ser, fylld av onda, vulgära människor som sjunker lågt. Varför är du här??? Jag tackar för mig.
    så jag ahr en tråkig värld för att jag inet ser vittsen med att svära åt folk och kalla dem för otrevligheter?! jaja, du har ju rätt till dina åsikter, tycker du attd et är roligare att leva i en värld där folk dumgörvarandra så må du ju tycka så.
  • jojoruth
    xylifon skrev 2009-03-22 13:12:32 följande:
    det är ju det jag vill ha fram, om det fungerar så är dte ju inga problem, men då det verkligen inte fungerar skall man då fortsätta att vara delaktig i barnets liv för att man själv inte tar derekt skada av det och ska man vänta till den biologiska föräldern kastar ut en innan man tar eget ansvar och flyttar själv?
    Fungerar det inte med barnen så får man ju sätta sig ner och diskutera. Är det något man kan komma över eller är det bara att packa väskorna och åka.
    Det har väl inte funkat klockrent här hemma men vi har diskuterat det varje gång och kommit på en lösning.
  • Thaleya

Jag kan inte annat än att hålla med TS, Jag har läst många trådar om bonusföräldrar nu och där sitter de flesta och stöttar dem när det i de flesta fallen är helt uppenbart att styvmamman (oftast) är elak mot barnet. Jag har växt upp med en elak styvmamma men inte visade hon sig så elak utåt, jag vet vad det innebär och jag önskar ingen det. Jag har endast mött en enda styvförälder som hitills varit snäll och det var inte min egen.

• varfördåför
    jojoruth skrev 2009-03-22 13:39:00 följande:
    Fungerar det inte med barnen så får man ju sätta sig ner och diskutera. Är det något man kan komma över eller är det bara att packa väskorna och åka.Det har väl inte funkat klockrent här hemma men vi har diskuterat det varje gång och kommit på en lösning.
    men enligt ett antal trådar här på fl så skall det inte behövas kompromissas. styv mamman har alla rättigheter och bllir enbart stöttad här på fl.
  • varfördåför
    Thaleya skrev 2009-03-22 13:42:11 följande:
    Jag kan inte annat än att hålla med TS, Jag har läst många trådar om bonusföräldrar nu och där sitter de flesta och stöttar dem när det i de flesta fallen är helt uppenbart att styvmamman (oftast) är elak mot barnet. Jag har växt upp med en elak styvmamma men inte visade hon sig så elak utåt, jag vet vad det innebär och jag önskar ingen det. Jag har endast mött en enda styvförälder som hitills varit snäll och det var inte min egen.
    så du lider också av svåra trauman som förmörkar din syn på styvföräldrar som egentligen är helt underbara
  • Thaleya
    xylifon skrev 2009-03-22 13:59:58 följande:
    så du lider också av svåra trauman som förmörkar din syn på styvföräldrar som egentligen är helt underbara
    Haha jag tror mer att den ger mig ett extra verktyg för att se bakom det falska leendet.
  • varfördåför
    Thaleya skrev 2009-03-22 14:04:39 följande:
    Haha jag tror mer att den ger mig ett extra verktyg för att se bakom det falska leendet.
    jag håller med dig. det är lättare att förstå hur svårt det kan vara att leva med en sådan förälder (även biologiska föräldrar som visar en sida utåt och en mot barnen) än vad det är för dem som inte har upplev det och ser på världen genom rosenskimmer

jag tycker också att den biologiska föräldern har det yttersta ansvaret för att setill att barnen tasomhand på ett bra sätt, men det kan nog vara ganska svårt att se alla ggr hur den man älskar egentligen är..
Svar på tråden varför?