• varfördåför

varför?

om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn. Och många här på FL tycker att dte är helt ok?! det är ok att sucka och stöna över sina styvbarn och kalla dem allahanda saker på nätet, det är ok därför att styvföräldern inte har valt att skaffa dessa barn?!

Vist gjorde de ett val då de flyttadeihop med barnets biologiska förälder? var dte inte att val eller var de så naiva att de trodde att den biologiska föräldern skulle glömma sina barn för att denna elaka styvförälder betydde mer?!

jag ahr läst på många ställen att man inte kan veta innan hur dte ska bli. Jag unddrar då om det är så att man flyttarihop första ggn man träffas? man har väl träffat barnet innan man flyttarihop och har en liten hum om hur ungen är, och är nu ungen så jobbig och obstinat som de flästa styvbarn verkar vara så kanske man kan märka det innan man blir en permanent del av barnets liv?

Sedan finns det något som heter konsekvenstänkande, dvs som vuxen människa kan man tänka; "är jag berädd att VABBA med någon annans unge om det behövs.." "är jag berädd att torka kräks från någon annans unge.." "är jag berädd att offra mina lediga kvällar för någon annans unge.." "är jag berädd att ändra semesterplaner för någon annans unge.."????? om svaret är nej så är det ju inga problem, är man inte berädd på konsekvenserna så sätterman sig inte i situationen där man måste leva med dem?!

jag ahr fått höra här på fl att jag inet har rätt att utala mig eftersom jag inte vet vad jag pratar om då jag har bestämt att jag inte skulle kunna varatillsammans med en man som redan har barn eftersom jag vet att jag sinte skulle kunna behandla dem rättvis genemotmina egna barn. Jag skulle förmodligen bli en dålig styvmamma och dörför vill jag inte ha styvbarn då de inte förkänar ödet att måsta bo med mig. och pga att jag har tagit det ställningstagandet så har jag inte längre rätt att diskutera frågan? (bara för att jag inte har någon erfarenhet av styvbarn därför att jag redan vet att det inte skulle fungera)

Min man är BONUS pappa till min äldsta son, han vabbar, han tränar innebandylaget, han tar med "min" son och gör roligasaker lika hjärna som han tar någon av sina söner. han nattar "min" son. han älskar min son presis lika mycke som sina egna och han går på "min" sons föräldramöten om jag inte har möjlighet. han kunde inte stanna på bb med mig och sin förstfödda mer än just under förlossningen eftersom han skulle hem och tahand om "min" son. Hade min man bara antytt att han inte gillade min son, om han hade gjort minsta skillnad på min son och våra gemensamma söner så hade vi inte haft en framtid ihop.

Jag förstår inte hur man kan utsätta ett barn för hat och psykisk misshandel (soom det handlar om i många fall) utan att känna att det är ohållbart och utan att den biologiska föräldern sätterner foten och separerar från den elaka människan.

många här på FL menar att styvföräldrar har RÄTT att ställa krav då barnen vistas i deras hem, men ingen SKYLLDIGHET gentemot barnen eftersom styvföräldern inte har valt barnen!

stackars, stackars barn som skall växaupp med dessa onda, onda människor!

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Svar på tråden varför?
  • En lyckans tår i månens sken

Håller med ts. Bra skrivet. Stackars barn säger jag bara.

• varfördåför
    En lyckans tår i månens sken skrev 2009-03-11 10:53:01 följande:
    Håller med ts. Bra skrivet. Stackars barn säger jag bara.
    tack.. skönt att någon håller med (och att någon orkade läsa inlägget, hjälp vad långt det blev ser jag nu.. )
  • TessaS

Fast det är ganska många som suckar och stönar över sina biologiska barn här på fl också...

Jag tror att bakom de flesta "jag avskyr mina bonusar"-inlägg finns en längre och mer nyanserad historia än den du ser. Man börjar inte tycka det är jobbigt "bara för att". Det BLIR jobbigt när en biomamma inte släpper taget, när biopappan lämpar över ansvar, när man som "nybörjarförälder" förväntas ha samma tålamod och förståelse som en biologisk flerbarnförälder, man blir slagpåse i bittra fighter mellan föräldrar som inte har släppt det förflutna. Osv osv.
    Man kan "tänka sig" hur det kommer att bli hur mycket som helst, men det blir sällan så ändå. Har man dessutom inte barn själv sedan innan, så är det bara best guess som gäller, och det kan vara långt från verkligheten om man har otur.
    Jag tror att ganska få av dessa "onda onda människor" är så onda egentligen utan mår fruktansvärt dåligt och behöver hjälp med att hitta sin plats i familjen.

• varfördåför
    TessaS skrev 2009-03-13 11:05:16 följande:
    Fast det är ganska många som suckar och stönar över sina biologiska barn här på fl också... Jag tror att bakom de flesta "jag avskyr mina bonusar"-inlägg finns en längre och mer nyanserad historia än den du ser. Man börjar inte tycka det är jobbigt "bara för att". Det BLIR jobbigt när en biomamma inte släpper taget, när biopappan lämpar över ansvar, när man som "nybörjarförälder" förväntas ha samma tålamod och förståelse som en biologisk flerbarnförälder, man blir slagpåse i bittra fighter mellan föräldrar som inte har släppt det förflutna. Osv osv.Man kan "tänka sig" hur det kommer att bli hur mycket som helst, men det blir sällan så ändå. Har man dessutom inte barn själv sedan innan, så är det bara best guess som gäller, och det kan vara långt från verkligheten om man har otur.Jag tror att ganska få av dessa "onda onda människor" är så onda egentligen utan mår fruktansvärt dåligt och behöver hjälp med att hitta sin plats i familjen.

jag tror att de behöver hitta en ny familj..

• TessaS

Jaha ok

xylifon skrev 2009-03-13 11:12:16 följande:

jag tror att de behöver hitta en ny familj..
  • FruMorsa

Men TS, måste man verkligen VABBA eller träna innebandylag för att räknas som en BONUSförälder i dina ögon?

• Gremlin666

Tycker att ni är en särskild, om än skrämmande stor, grupp människor som visar att det är svårare än vad jag tror att förstå skillnaden mellan tanke-handling och känsla-agerande.

Ni skrämmer mig litegrann faktiskt, känns lite läskigt faktiskt att ni ser det som samma sak.

Själv ser jag stor skillnad på det och anser mig vara en ärlig, sund och öppen person när det gäller mycket och jag klandrar inte folk som inte känner eller tänker som jag.

Ni däremot tror att det är fritt fram då ni drabbas av PK-masspsykosen då exempelvis jag skriver att jag hade tyckt att det vore bättre om inte mitt "bonus"barn fanns.

Jag ser verkligheten som den är och lever inte i nåt lullull-land och jag tycker inte att det är kul att jag känner som jag gör men instinkter kan man inte uppfostra bort.

Man kan ha en fungerande vardag fast man inte tycker om varandra, eller tycker ni om alla era kollegor, alla era släktingar, alla era grannar, bekanta?

Som vuxen kan man fungera bra, man kan lägga känslorna åt sidan.

Jag har det förmågan iallafall och jag anser att det är ett tecken på att jag är en väl fungerande social människa.

Men det verkar brista lite hos er, kanske något att arbeta på?

• En lyckans tår i månens sken
    Svar på #7
    Tjao.. Vi är inte mer än människor och det är väldigt lätt att känslorna och tankarna tar varandra i hand, och jag anser själv att Jag är en väl fungerande social människa med förmågan att lätt kunna sätta mig in i andras situationer.. och det kan vara både bra och dåligt.
    Men även om jag kan det så betyder det inte att jag tycker att deras tankesätt, känslor och handlade är rätt.
    För och om man själv är medveten om att man ogillar sitt bonus barn till den nivå att barnet förmodligen känner av det så borde man för barnets bästa ordna upp det då det är väldigt viktigt med trygghet för barn.
    Om man istället väljer att låta vardagen flyta på, medveten om problemet med bonusbarnet, så är det ett egoistiskt och personer som handlar så
    får inte min respekt.
    Barn kommer alltid i första hand och barn har mycket lättare att känna av stämningar och känslor än vad vi tror.

Hoppas jag fick fram allt rätt, och jag menar inte att trampa på någon eller liknande. Mina åsikter bara.
  • Zaria

Håller med.

Även om man inte vet exakt vad det innebär om partnern har barn sedan innan måste ju endå några funderingar dyka upp som

*Tiden-barn tar tid,får vi någon ensamtid som par?

*Det finns en biomamma-finns det problem ang henne?

*Barnen är inte mina barn men jag kommer endå att få vara en stor del av deras liv,endå kan de aldrig bli mina barn

*hur mycket är jag beredd att offra för dessa barn? Dvs leva ett planerat liv,att man tex får planera semesteresor efter hur umgänget med barnen ser ut

osv osv

Och återigen man kajn inte veta allt hur det är,men några tankar måste väl ha kommit när man får reda på att ens partner har barn? Om inte annat så ser man ju hur partnern lever med sina barn innan man flyttar ihop?

Har precis somn TS en underbar bonuspappa till sonen och hade aldrig accepterat att han förs ute sonen eller tom tyckte illa om honom.

• varfördåför
    FruMorsa skrev 2009-03-13 11:32:06 följande:
    Men TS, måste man verkligen VABBA eller träna innebandylag för att räknas som en BONUSförälder i dina ögon?
    nej man måste inte göra just de sakerna, men man måste göra de saker som en förälder gör för sitt barn. om man är en vuxen som "trängersig in i" ett barns liv så får man fortsätta att vara den vuxna. Det är så grymt barnsligt att kommain som vuxen och sänka sig till barnens nivå och tycka synd om sig själv för att barnen tar tid från ens partner tex.

vet man att partnern har barn så får man ju ställainsig på att den vill träffa sina barn?!
Svar på tråden varför?