Vår dotter (14 månader) utreds för att hon är sen motoriskt..(muskelsjukdom?) Orolig!
Hej!
Jag har en dotter som är 14 månader som jag är orolig för.
Hon kan inte
-stå på knä
-vända sig när hon ligger ner
-sätta sig upp
-ställa sig upp
-sätta sig ner när hon står
-lägga sig ner från sittande
-krypa eller åla
Hon är väldigt stel i kroppen, framförallt i underben och underarmar. Hon föddes med blåsljud på hjärtat och hade ett avvikande EKG, men är friskförklarad från det. Hon har också haft täta öroninflammationer och står i kö för att få rör i öronen.
Hon kan
-sitta, men lärde sig det relativt sent
-gå med stöd och gå ut med möbler om man ställer henne upp.
-rumphasa (började när hon var 11 1/2 månad)
I övrigt är hon en pigg och glad tjej som förstår väldigt mycket och säger ett par ord.
Jag har två äldre tjejer som har varit helt normala i den motoriska utvecklingen så det här är aldeles nytt för mig. Vi har träffat en neurolog som har tagit diverse prover, men allt tar så långt tid och jag kan inte sluta oroa mig för att det ska vara något allvarligt...
Hon har två kusiner som båda dog strax efter födseln då de inte kunde andas själva. Den ena har vi fått veta led av en mitokondriell sjukdom (muskel sjukdom). Vi saknar dem båda:(..
Är det någon här som känner igen detta? Berätta gärna hur det gick för. Hur gick alla undersökningar till? Har ni fått någon diagnos?
Åsa