• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-04-05 14:05:58 följande:
    Nä, jag tycker inte att Locobase repair svider. Skillnanden har jag däremot inte koll på har aldrig testat den vanliga locobasen.
    Lilltjejen har varit jättefin i drygt en vecka nu...har aldrig hänt förut (förutom när vi smörjt med kortison)! Så vi kan nog köra vidare med miniderm så länge det ser bra ut eftersom vi har den på recept. Men bra att veta att repair finns om vi skulle behöva prova nåt annat längre fram. Känns så skönt att hon är bra nu iaf! Hon har ju bara fått potatis och kött och dyl. ett tag nu så nu har vi precis börjat om med att introducera nya saker. Kör 3 dagar med varje nytt livsmedel så nu borde vi ju veta vad det är om hon reagerar på nåt.
  • 2små2stora

Här har J testat mjölk själv. Hittade henne i köket med ansiktet fullt av chokladtårta som det var både smör och grädde i. Trodde inte att hon skulle kunna komma åt dem där men det gjorde hon visst.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Jasusu

Vilket mjölkfria smör använder ni?
    carlshamn eller milda?

• EMO 979
    Jasusu skrev 2009-04-05 21:58:06 följande:
    Vilket mjölkfria smör använder ni?carlshamn eller milda?
    Jag använder Milda´s både på smörgås och stek..
  • Miralicia
    Vilket mjölkfria smör använder ni? carlshamn eller milda?
    Vi använder Carlshamns mörkblå med 80% fetthalt i plastbytta och sen deras hårda bak-/matmargarinet till det som allergikern i familjen kan tänkas äta. Dels för att hon reagerat även på sojalecitin (som det i varje fall har varit i Mildas - har ej full koll på vad de har för lecitin i nu) men även för att hon inte tål konserveringsmedlet kaliumsorbat, E202 som Milda innehåller och även Carlshamns med 40% fetthalt. (samma sak med Becel om jag inte minns fel - att det innehåller både sojalecitin och E202).
  • saffe
    2små2stora skrev 2009-04-05 18:12:08 följande:
    Här har J testat mjölk själv. Hittade henne i köket med ansiktet fullt av chokladtårta som det var både smör och grädde i. Trodde inte att hon skulle kunna komma åt dem där men det gjorde hon visst.
    Hur gick det med mjölk-testandet? Några reaktioner?
  • 060810

Någon här med barn som är pollenallergiskt??

Hur reagerar de i så fall.

Min lille son (nyss fyllda 1 år) har svullnat upp på ögonlocken, har astmabesvär (har redan förkylningsastma), täppt och rinnsnuva på samma gång... Kan det vara pollen han reagerar på?
    Vad kan jag göra nu för att ta reda på om det är det?
    Snälla hjälp mig vidare om ni kan!!

• Slippy
    Vilket mjölkfria smör använder ni?carlshamn eller milda?
    Vi använder milda både på smörgås och i bakning. Jag tycker att det är godare än bregott och dom andra man har på smörgåsen, min sambo däremot vtyckte inte alls om det på smörgås, men i mat och bakning märker ingen nån skillnad. Charlshamns har vi inte provat.
  • Missnööjd

Tack för hjälpen, några dagar i efterhand

Svar på tråden Allergitråden!