• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Jasusu
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:56:27 följande:
    Håll i er min handläggare blev frisk för 5 sek. Och jag fick veta att det inte ens är kvalitetssäkrat än vilket skulle ha gjorts för 4a veckor sen, men nu skulle det göras nästa vecka så om jag har tur kanske vi har beslut i MAJ........ går upp i atomer snart.... 
    Vad menas med kvalitetssäkrat?
  • Mama Law
    Jasusu skrev 2009-04-02 15:45:26 följande:
    ingen aning faktiskt.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Miralicia
    Jasusu skrev 2009-04-02 15:45:26 följande:
    Som jag förstod det i samband med våran ansökan så är det på ett ungefär som så att även om det numera är på handläggarnivå som VB-beslut (istället i nån socialförsäkringsnämnd som det var innan) tas så har de en grupp handläggare som sitter aningens över de vanliga handläggarna som gör själva utredningarna håller koll på att det är en enhetlig bedömning (att liknande ärenden bedöms på samma sätt). Tror att det är den gruppen som har hand om själv beslutsfattandet.
    Om jag förstod min handläggare rätt tidigare i höstas när hon beskrev beslutsgången.
  • Jasusu
    Miralicia skrev 2009-04-02 16:52:43 följande:
    Som jag förstod det i samband med våran ansökan så är det på ett ungefär som så att även om det numera är på handläggarnivå som VB-beslut (istället i nån socialförsäkringsnämnd som det var innan) tas så har de en grupp handläggare som sitter aningens över de vanliga handläggarna som gör själva utredningarna håller koll på att det är en enhetlig bedömning (att liknande ärenden bedöms på samma sätt). Tror att det är den gruppen som har hand om själv beslutsfattandet.Om jag förstod min handläggare rätt tidigare i höstas när hon beskrev beslutsgången.
    Aha okej. Det är väl kanske därför det tar lite tid innan man får ett beslut.
  • flikkanS

vad menar du med lapptest?
    tidigare har jag testat mig för olika metaller. då jag hade lappar på min rygg i tre dgr tror jag. det visad eju tyvärr resultat.
    läkaren var så nonchalant och tror inte at det är fallet, självklart hoppas jag att det inte är det men jga har fortfarande problem med magen. och jag är uppmärksammad på detta då jag har problem med allergier som kommit på senare år.

jag visade allergi via blodprov, men va jag förstår så kan det vara missvisande då man även är allergisk mot gräs....?
    någon som är insatt.... så svårt med alla korsallergier+ att jag är veg med* suck*

Jasusu skrev 2009-04-02 15:44:33 följande:
    De flesta har nog fått fram resultatet via lapptest.Eksem och dålig mage är symptomen för oss,men vi vet inte ännu vilken allerig som ger vilket symtom då det är flera födoämnesallergier.Kanske visar sig när vi provocerar
  • Jasusu
    flikkanS skrev 2009-04-02 21:29:00 följande:
    vad menar du med lapptest? tidigare har jag testat mig för olika metaller. då jag hade lappar på min rygg i tre dgr tror jag. det visad eju tyvärr resultat. läkaren var så nonchalant och tror inte at det är fallet, självklart hoppas jag att det inte är det men jga har fortfarande problem med magen. och jag är uppmärksammad på detta då jag har problem med allergier som kommit på senare år.jag visade allergi via blodprov, men va jag förstår så kan det vara missvisande då man även är allergisk mot gräs....? någon som är insatt.... så svårt med alla korsallergier+ att jag är veg med* suck*
    Ja precis. lappar på ryggen som läses av efter några dagar.
    Man sätter vete,råg,havre,mjölk och soja på ryggen
  • Snutten

Nu är jag säker, Siri reagerar på ämnen som korsreagerar med björkpollen. Idag fick hon massor med utslag av äpplen och hon spottade ut det ganska omgående. Igår fick hon morot och då blev det lite prickar. Röd paprika funkar så renodlat rött är det ju inte. När jag pratade med Siris läkare trodde itne hon att det var korsallergi med björk eftersom hon sa att om man har korsreaktioner så reagerar man på samma sätt som pollenet, dvs astmatiskt. Men när jag läser på lite på olika sajter så står det att allergiker oftast INTE har samma symtom på pollenallergin som på födoämnena som korsreagerar. Jag trodde verkligen att denna läkaren var bra men nu börjar jag tveka. Att det ska vara så vannsinnigt svårt att hitta någon som kan vara till bra hjälp. Det är ju tydligt här i tråden oxå.

Mama law: det är ju inte klokt hur fk beter sig!!! Går det inte att anmäla eller så?

• Mama Law

Hoppas att det är bra med er alla och med era söta små. Här börjas det bli nervöst inför måndagen men det borde nog ska gå bra.

Sitter och blir mer och mer övertygad om att det kanske dags för en anmälan av fk för att dom håller på och söla så med mitt ärende.....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • 2små2stora

MamaLaw: tycker definitivt att du ska göra en anmälan.

Sitter här och funderar över sambandet med dålig mage och pipande anding. Och vad hon kan ha fått i sig denna gång.
    Har bytt 5 blöjor med surt frätande bajs idag

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-03-31 14:13:06 följande:
    Svider locobase repair? Vi fick vanlig locobase (alltså inte repair) utskrivet förut, men sen ringde bvc hem och sa att vi inte skulle använda den ändå för att den svider ofta ganska mkt. Är det lika med locobase repair eller? Vad är egentligen skillnadem mellan repair och vanlig?
    Nä, jag tycker inte att Locobase repair svider. Skillnanden har jag däremot inte koll på har aldrig testat den vanliga locobasen.
Svar på tråden Allergitråden!