• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:42:24 följande:
    Men det finns en som heter neocate active med svartvinbärs smak (som faktiskt funkar för wiking) som luktar underbart och smakar godis säger wiking. Kanske du kan fråga om den?
    Jasså det gör det. Våran dietist sa att det inte fanns med smak.

Men då ska jag ta & maila henne om det omgående / Tack
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Mama Law

Håll i er min handläggare blev frisk för 5 sek. Och jag fick veta att det inte ens är kvalitetssäkrat än vilket skulle ha gjorts för 4a veckor sen, men nu skulle det göras nästa vecka så om jag har tur kanske vi har beslut i MAJ........ går upp i atomer snart.... 

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Alicia05sMamma
    Mama Law skrev 2009-04-02 10:56:27 följande:
    Håll i er min handläggare blev frisk för 5 sek. Och jag fick veta att det inte ens är kvalitetssäkrat än vilket skulle ha gjorts för 4a veckor sen, men nu skulle det göras nästa vecka så om jag har tur kanske vi har beslut i MAJ........ går upp i atomer snart.... 
    NÄÄ...Det är inte sant...
    helt otroligt att de får hålla på såhär.  Usch, lider verkligen med er att ni ska behlva jäklas med både det ena & andra.

Hon skulle banne mig skämmas för hur dåligt hon har skött detta. Hon skulle fanken få ringa & be om ursäkt.
  • Alicia05sMamma

Efter att ha googlat lite nu & läst, så inser jag nu att alicia fick en anafylaktisk chock i torsdags när vi ringde 112.

Bara & veta det nu gör ju en vettskrämd {#lang_emotions_frown} Väntar fortfarande på att vår läkare ska ringa. Jag hoppas verkligen att hon inser allvaret nu och förstår att det är inte bara jag som är en dryg hönsmamma & överdriver.

• Helle76
    Kavat skrev 2009-04-02 09:40:50 följande:
    Skönt att få en tid gissar jag. Men tycker samtidigt att 3 veckor är en evighet när de är så små...
    Är min äldsta dotter som det rör sig om hon är ju lite mer än 3 år iallafall. Lillan hon äter mjölk igen utan problem.
  • Mama Law

Har mailat tillbaka till handl. nu och frågat varför det inte är gjort då de sas att det skulle göras v. 10. lär väl bli svuren över på fk men men.....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • flikkanS

Någon i tråden som har veteallergi, inte gluten.
    skulle vilja ha symptom och hr ni fick fram resultatet.
    fler som blir irreterade på läkare,som det känns som om de ej tror en ?

• flikkanS

jag har testat det och för mig fungerade dte fortfarande ej efter 3 veckor,men enligt beskrivning skall man ju minst äta det 6 veckor. min läkare sa åt mig att sluta,men jag har fortsatt och hoppas på resulat, får se...

emmasophia skrev 2009-04-02 10:30:23 följande:
    Hej alla!Har inte kunnat läsa tråden på jobbet i många veckor men nu verkar det fungera. Hemma har jag ingen tid... Så rakt på saken! Lillens doktor hade haft hans journal med sig på en konferens i Göteborg där många barnallergiologer var samlade! Och nu ska vi prova följande: Han börjar med Lomudal G.I 10ml 4x dagligen coh om födöämnespanelen är neg så skall vi introducera TORSK!! Antagligen har studierna visat att de barnen som äter fisk så tidigt som möjligt blir bättre med sina allergier tidigare än de som inte klarar fisken! Förstås är det en annan femma om RAST slår jättehögt mot fisk! Lillen har ju inte klarat av nån mat än han blir ju 1 år snart!! Så jag hoppas såååå på detta att vi iaf hittar NÅT han kan äta. Har någon annan här Lomudal G.I???? Hade aldrig hört talas om det även om min äldsta är oxå allergiger... Och så skall vi försöka byta Neocate till Neocate Advance så småningom... Hoppas det går...
  • fjärilen78

hej!

jag fick idag veta att sonens blodprover påvisade glutenintolerans och nu ska han in på en tarmbiopsi snarast.

finns det nån i denna tråd som har barn med gluten och som skulle vilja berätta lite om hur det är, är det jobbigt just med maten, vilka symtom hade ni eller erat barn?

våran son(idag 2,5 år) började matvägra vid 3,5 månads ålder, vi har haft ett helvete rent ut sagt, han bajsar kopiösa mängder vissa perioder kan man få byta bajsblöja 10-15 ggr på ett dygn, han ökar inte så bra i vikt och växer dåligt på längden perioder så går han ner i vikt, svullen mage och ser undernärd ut, han kan kräkas rätt som det är utan anledning och nu så äntligen har dom då kollat gluten( man har tagit detta prov 2 ggr innan och bägge ggr har dom spårlöst försvunnit) detta prov togs i början på feb och dom har inte ens ringt oss för att tala om provsvaren utan jag fick ringa dit i måndags och idag fick jag prata med läkaren som då sa att proverna visade gluten så nu ville han att en tarmbiopsi ska göras.

har ni oxå blivit bemötta med sån nonchalans att dom inte ens hör av sig då provsvaren var pos??

• Jasusu
    flikkanS skrev 2009-04-02 14:19:43 följande:
    Någon i tråden som har veteallergi, inte gluten. skulle vilja ha symptom och hr ni fick fram resultatet.fler som blir irreterade på läkare,som det känns som om de ej tror en ?
    De flesta har nog fått fram resultatet via lapptest.
    Eksem och dålig mage är symptomen för oss,men vi vet inte ännu vilken allerig som ger vilket symtom då det är flera födoämnesallergier.
    Kanske visar sig när vi provocerar
Svar på tråden Allergitråden!