-
Tack för ditt svar. Jo men igentligen vet jag ju att det inte är optimalt att provocera nu men samtidigt så känns det som om att det aldrig är det. Det är förkylningar, eksem, pollen m.m. När ska man göra det?Miralicia skrev 2009-04-15 22:39:52 följande:Jag tycker att det inte är ngn större idé att provocera så här i pollentider om man är känslig för pollen. Risken finns att det blir en reaktion bara för att kroppen redan är ansträngd av pollenpåverkan utan att det kanske behöver vara en korrekt reaktion. Hade ni provocerat utan pollensäsong så kanske det inte hade blivit ngn reaktion men nu får ni kanske en reaktion. Och dessutom så behöver hon ju vara utan antihistaminer (även om det varierar hur pass mycket antihistaminer påverkar beroende på vad hon får för reaktioner), men det ger ju inget säkert resultat om hon inte kan vara utan antihistaminer.Här reagerar ju dottern på kontakt med gräs, utöver multipel födoämnesallergi. Ägg brukar hon reagera på med eksem och beroende på mängd och form ibland lätt rodnad och svullnad runt ögonen och lätt rödflammig i ansiktet. Under förra årets grässäsong så råkade hon få i sig en pyttesmula av pajdeg som innehöll lite tillagat ägg och inom en kvart svullnade hon upp i ansiktet så hon såg ut som hon hade fått påssjuka - och det trots att hon redan stog på daglig antihistamindos. Att reaktionen blev så kraftig beror troligtvis på tt kroppen redan var ansträngd av gräset. -
Nu har vi börjat mjölkprovocering här hemma. Jag har bakat de mjölk och äggfria muffinsarna med mjölk och riktigt smör. Så nu väntar vi på vad som händer. Ännu verkar det lugnt men Siri har mest haft långsamma reaktioner så vi får väl se. Tänk om allergin försvunnit!!! Det hade vairt så skönt att kunna stryka en från listan.
-
Jag brukar baka muffins med följande recept:Jasusu skrev 2009-04-20 19:20:43 följande:Vilket recept använde du?Håller tummarna för er!
2, 5 dl mjöl
1 dl socker
1 msk vanilj socker
2 tsk bakpulver
50 g "smör"
2 dl "mjölk"
sen smaksätter jag med dessa alternativ: 2 msk kakao alt skalet och saften av en citron. ibland tar jag lite hackad allergi vänlig choklad.
blanda de torra indigrienserna först. smält "smöret" och häll i det och "mjölken". häll upp i muffinsformar och grädda i ca 8 min i 225 grader.
de blir riktigt goda om man vill ha dem lite kladdigare så ökar man sockret och smöret!
smör och mjölk står naturligtvis i detta sammanhang passande för alternativ, men det behövde jag kanske inte skriva.
Tack för att ni håller tummarna för vår provokation. Egentligen är jag lite otålig och vill helst ge henne lite mjölk direkt så vi har det avklarat. Men det är väl bäst att introducera långsamt. -
Trållmor: vi har oxå blivit otroligt dåligt bemötta av en manlig läkare på Gamlestans BUM. Det finns andra BUM, man måste inte gå på den närmast hemma, och så finns det naturligtvis Östra. Jag har för mig att det även finns en del privata barnläkare i Gbg som tar allergiska barn.
-
Mama law: Vi ringde till TH, deras kundservice och så fick vi adressen att skicka in papprena om VB.
Vi har ju gett Siri bullar och sås osvmed mjölk i. Detta har resulterat i att vi har fått en liten tjej som är på otroligt dålig humör och som har bajsat på sig två ggr, vilket inte har hänt sen i somras. Så nu tar vi bort mjölk igen och ser vad som händer. Hur som helst så verkar hon ju inte vara lika känslig längre som hon var förut. Det är ju alltid något. Hon verkar inte heller reagera lika mycket på pollen i år som hon gjorde förra året. Det känns så skönt att det är något som går framåt!
Kram på er alla! -
mama law: fy stackarn!
Mady: jag tycker det låter lite med ett halv vb för alla barnen med alla de besvär och extra tid som ni får lägga. Vi har ett allergiskt och astmatiskt barn som vi har 25% för. Har inte tillnämelsevis lika mycket mer arbete som ni har. Siri är allergisk mot fisk, ägg, mjölk, soja, katter, pollen (?), tomat, nötter, skaldjur och så kan hon i princip bara äta bananer och vindruvor som frukt. hon har även astma men den är väldigt bra medicinerad nu med pulmicort, airomir och singulair. Jag tycker att du ska överklaga!
kram -
Men har han blivit myggbiten redan nu? JAg har iallafall inte sett till några mygg här. Pricktest är inte tillförlitliga och behöver inte visa utslag för allergier även om man har det.Pormoicheia skrev 2009-04-26 10:59:24 följande:Vet någon här inne nåt om allergi emot myggbett?Sonen, 2½ år, har åter igen fått feber, hjärtat går på högvarv och han verkar ha jobbigt med andningen igen och sist tänkte vi inte på det så mycket då vi antog att det var bara en förkylning. Men nu när vi tänker tillbaka så var det exakt samma sak förra året när myggsäsongen började.Han blev fruktansvärt myggbiten och varenda bett svällde upp och såg ut nästan som blåsor och en del utvecklades även till sår.Han fick hårda knölar på vissa ställen och även den gången blev han febrig och fick det jobbigare med andningen.På bvc sa de inte så mycket om det så då antig vi att det skulle gå över helt enkelt.Han har virusrelaterad astma (fick det på papper nu i slutet av förra året) och har både pulmecort och airomir hemma men han andas inte med magen som han brukar göra när det är astman som spökar.(Han har även gjort pricktest emot mjölk, pollen, hund, gräs, ägg och nötter och inget av det reagerade han på.)Vet någon här mer om detta? -
HEj!Pormoicheia skrev 2009-04-27 11:40:38 följande:Men hur funkar det i praktiken.Går det att på något sätt kolla upp om han är överkänslig med pricktest eller liknande eller är det att åka in när det är som värst som gäller?Även om hans utslag/bett fortfarande finns kvar (både uppsvällt, sårigt på vissa ställen och som hårda knölar) så har ju febern lagt sig.
Pricktest eller så vid myggbettsallergi finns nog inte. Utan man får gå på er historia. Om man hittar en bra barnläkare brukar det inte vara några problem. Problemet är att hitta en bra barnläkare. Det har vi alla här inne varit med om. kontakat bernmedicin eller VC eller det system som ni har och ta upp ert problem. -
Var hos Siris allergiläkare idag. En jättebra läkare som är kunnig och lyssnar osv. På nåt sätt blir jag nedstämd efter jag har varit där
. Känner mig ledsen. Förmodligen är det väl för att allt blir så tydligt. Här hemma är vi ju så vana att det inte märks så tydligt att Siri är allergisk. Suck. Det var med en läkarstudent oxå, jättetrevlig tjej. Hon fick lyssna osv på Siri oxå. Hon lyfter bredvilligt på tröjan. Hon har väl varit hos doktorn lite för många ggr.
Vi ska få göra lapptest för att se om det visar ngt.
Och så ska jag börja skriva på vårt nya vb ansökan, ska plocka fram den gamla och se vad jag skrev där. Hoppas att vi får snabb handläggning. Är det bäst att skicka in pappren innan det andra går ut eller ska man vänta? -
Men ärligt talat närproducerad honung! OM jag bor i Ystad och du i Umeå vilken honung är bäst då? Sånt där tror inte jag ett skvatt på. Sen ska man ju inte ge små barn honung som sagt!