• Snutten

Allergitråden!

Nu är jag i full gång med bakningen. Jag har gjort kolan med kokosmjölk och nu står den på svalning och så håller jag på att göra mmf i olika färger. Barnen får "nöja" sig med gul, grön, rosa och vit. Jag bakade en tårtbotten också men den blev lite väl knäckig. Jag tänkte att smör och socker är gott så jag tog extra i smeten och knäckigt blev det men lite platt. Får väl baka en till imorgon.

BArnen 3 och 5 år vill gärna "hjälpa" till och vi var nära en liknande incident som Miralicia men med florsocker...

• Snutten

Nu har jag lyckats göra en hallon mousse tror jag. Iallafall så tog jag 1,25 dl havrevisp och vispade ihop, lite frusna hallon, 1 dl kokosmjölk, 1 msk socker och knappt 1 tsk gelatin pulver. Jag kokade ihop kokosmjölken och hallonen och sockret. löst upp gelatinet i det och blandade med den vispade vaniljvispen. Nu står det i kylen och stelnar så får vi se hur det blir. Så imorgon ska jag se om jag kan få ihop en tårta. Kanske bra med smörkräm också???

• Snutten

Nu har jag bakat en tårta! Det blev smörkräm med lime i och hallonmousse. Och så ett illgult mmf täcke och en hello kitty. ska lägga in en bild

• Snutten

Jag blev faktiskt ganska nöjd själv! Hoppas bara att den smakar gott med. Ska testa den på mina arbetskamrater inatt. När jag har smakat av moussen så smakde den nästan precis som vanlig mousse, och jag är ganska kräsen när det gäller ersättningsprodukter.

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2009-06-10 12:48:56 följande:
    Snutten: Super-fin! Att du orkade allt det på några dagar. När jag bakade min pakettårta tog det 2 v innan jag fick ihop den Baka botten en helg, göra sp nästa, Göra fyllning, göra smörkräm, dekorera...
    Jo men jag jobbar inte så mycket och bara nattetid. Så ibland är jag ju hemma och barnen på dagis. Så nu passade jag på. Sedan är ju mina barn "stora" och sköter sig själva lite. MEn jag var nog uppe till 24 igår... Hahah, vad gör man inte för sina barn. Skämt å sido, jag vill ju att Siri ska vara "normal" hemma iallafall och kunna äta allt och då får jag lägga ner tid på det.
  • Snutten
    SanTan skrev 2009-06-12 10:49:35 följande:
    Ni som är kunniga på det här med allergi och astma. Någon som kan hjälpa mig att svara på:1) Om man har allergisk astma mot björk och gräspollen, kan man då få en astma-reaktion på korsallergier som äpple, jördgubbar etc?2) Om man får astma-symtom när man är ute och det är mycket gräspollen. Är det bäst då att: a) ta Bricanyl b) ta Bricanyl och gå in (undan från det man är allergisk mot) c) Gå undan från det man är allergisk mot och vila tills det blir bättre.I punkt två pratar jag om reationer som hosta och tryck över bröstet. EJ Andnöd!3) Om jag har fått kortisoninhalator som hjälpte då jag tog 2*2 inhalatorer per dag och som läkaren bad mig trappa ner med till 2*1 per dag. Och jag efter snart 2 veckor med mindre dos har fått mer hosta och mer tryck över bröstet men inte känner mig jättedålig. Ska jag då: a) ringa astmasköterskan b) Gilla läget c) Öka dos själv4) När jag var på kontroll hos astmasköterskan så kunde hon inte säga säkert om jag hade astma eller ej. Jag fick blåsa i en apparat med ett litet moln som åkte upp och ner. Om man hade värde på den mellan 5 och 25 var det ok. Jag hade 20. Men då hade jag ju tagit kortisoninahaltor i 2 veckor, vilket gjorde att mitt värde var bra på grund av det. (hon tyckte inte läkaren skulle gett mig kortison innan hon hade undersökt mig!!!) Om jag nu känner mer hosta och mer tryck över bröstet (inte jätteallvarligt) kan det då vara så att jag skulle få ett högre värde om jag blåser i den där apparaten nu?Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig!
    Om du blåser i apparaten nu får du förmodligen ett lägre värde (?) nu, eller iallafall ett sämre. Jag hade testat att öka dosen pulmicort igen för att se vad som händer. Pollen reaktioner, hm jag är lite dålig på det på vuxna. Men jag hade nog tagit bricanyl men jag vet inte om man måste gå in, det beror kanske på tillfället? Som björkpollen allergiker kan man reagera på äpplen och andra stenfrukter. Jordgubbar kan man reagera på men det tror jag snarare beror på att de är histaminfrisättande och inte på någon korsallergi med björk.
  • Snutten

Angående amning och allergier så finns det studier som visar att amning är bra mot allergier och så finns det de som visar att amning inte har någon effekt på allergier. Att hänvisa till amningshjälpen, som är amningsfascister av värsta sort, tycker jag blir vinklat i detta sammanhanget. För tillfället så vet man inte hur det ligger till och om det är så att mamman i detta fallet känner att det är en belastning att amma så tycker jag att det är läge att fundera över om det är värt det. Jag ammade Siri i 9 månader och hon är jätteallergisk, vår son ammade jag i fem månader och han har inte en enda allergi alls. Det ÄR praktiskt och mysigt att amma men om mamman känner ångest och stress är det inte värt det.

• Snutten

Förresten idag har jag bjudit på tårtorna som jag har bakat. De fick mycket berömm. Jag gjorde bottnar enligt Blå myrans recept med Fiber husk, sedan gjorde jag en smörkräm med passionsfrukt och citron, en falskkola fluff (som inte blev så fluffig, men ändå god) och en hallonmousse. Jag gjorde 1,5 sats med bottnarna och så delade jag kakan i tre bottnar. Första lagret smörkrämen, andra lagret kolafluffen och ovanpå hallonmousse. Så la jag ett lock av mmf.

• Snutten

universeum låter roligt! Får se om vi kan komma med. Siri har 4!!! sjukvårdsbesök de närmaste 2 veckorna.

Jag har funderat lite. Jag jobbar nätter 64% och känner att jag inte skulle hinna jobba mer mest pga Siri och allt merjobb det blir med henne. Hur jobbar ni andra och spec ni som har vb?

• Snutten

lillronya: men det är oerhört ovanligt att man är så känslig att man inte kan äta kyckling som majsallergiker om den är uppfödd på majs. SAmma sak för andra allergener som djur kan vara uppfödda på. Annars tänker jag att det skulle bli väldigt komplicerat, kor äter gräs kan man som gräspollen allergiker inte äta nöt kött eller dricka mjölk?

• Snutten

På tal om vårdbidrag. En av vår sons kompisar har en lillasyster som är 1,5 år. Tyvärr har hon nyligen fått diabetes. Och hör och häpna så får de fullt vb och båda föräldrarna tänker fortsätta jobba heltid. Det är inte så att jag missunnar dem vb men det känns skumt för jag tycker inte att jag hade haft möjlighet att arbeta mer än vad jag gör och vi får 25% vb. Snacka om att sätta efter diagnos och inte arbetsinsats.

Vi har varit hon en sjukgymnast idag och fått en PEP mask som Siri ska andas i när hon är slemmig och en pilatesboll att studsa på. Hoppas att det komar att hjälpa henne. Dessutom har vi idag fått en luftvärmepump installerad som ska rena luften från pollen kvalster osv.

• Snutten

Mama law: TH är gansa snabba av sig. Skönt med lite extra pengar och en ny tvättmaskin!

I eftermiddag ska vi och klistra Siri full med ett lapptest. Ska bli itnressant att se vad det visar.

• Snutten

K Kavat: när vi skickade in papper till TH så tog det 10-14 dagar innan jag hade pengarna för vb. Allt retroaktivt osv.

Idag har vi klistrat lapptest på Siri. Hon tyckte det var SÅ obekvämt. Men jag mutade henne med en tur till leksaks affären. Problemet är att hon är så hårig på ryggen att klistret inte fastnar riktigt. Jag måste klistra fast dem bättre med tejp. Mitt lilla ludna troll.

• Snutten

3busfrön: sånt är trevligt. Vi var på glasskafé i Skärhamn i lördags och de öppnade en ny paket med sorbet och tog en ren skopa så Siri fick två kulor hallonsorbet i bägare. Så glad jag blev samtidigt så tänker jag att det hade varit så skönt att slippa fundera på allt sånt hela tiden.

• Snutten

Tog bort lapparna på Siris rygg förut idag och det var liiiite utslag under en del av dem. undrar hur det ser ut i morgon när vi ska dit. Jag börjar nästan fundera på om jag hittar på när testerna inte visar något. Jag kanske har inbillat mig alltihop??? Eller förresten så vet jag att jag inte har det men tankarna kommer smygande.

• Snutten

Men lite prickar var det men sjuksköterskan tyckte inte att de räknades. det var prickar under mjölk, ägg, och soja men inte under sädesslagen som Siri tål. Men det var verkligen lite prickar, småsmå röda.

Svar på tråden Allergitråden!