SanTan skrev 2009-06-12 10:49:35 följande:
Ni som är kunniga på det här med allergi och astma. Någon som kan hjälpa mig att svara på:1) Om man har allergisk astma mot björk och gräspollen, kan man då få en astma-reaktion på korsallergier som äpple, jördgubbar etc?2) Om man får astma-symtom när man är ute och det är mycket gräspollen. Är det bäst då att: a) ta Bricanyl b) ta Bricanyl och gå in (undan från det man är allergisk mot) c) Gå undan från det man är allergisk mot och vila tills det blir bättre.I punkt två pratar jag om reationer som hosta och tryck över bröstet. EJ Andnöd!3) Om jag har fått kortisoninhalator som hjälpte då jag tog 2*2 inhalatorer per dag och som läkaren bad mig trappa ner med till 2*1 per dag. Och jag efter snart 2 veckor med mindre dos har fått mer hosta och mer tryck över bröstet men inte känner mig jättedålig. Ska jag då: a) ringa astmasköterskan b) Gilla läget c) Öka dos själv4) När jag var på kontroll hos astmasköterskan så kunde hon inte säga säkert om jag hade astma eller ej. Jag fick blåsa i en apparat med ett litet moln som åkte upp och ner. Om man hade värde på den mellan 5 och 25 var det ok. Jag hade 20. Men då hade jag ju tagit kortisoninahaltor i 2 veckor, vilket gjorde att mitt värde var bra på grund av det. (hon tyckte inte läkaren skulle gett mig kortison innan hon hade undersökt mig!!!) Om jag nu känner mer hosta och mer tryck över bröstet (inte jätteallvarligt) kan det då vara så att jag skulle få ett högre värde om jag blåser i den där apparaten nu?Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig!
Om du blåser i apparaten nu får du förmodligen ett lägre värde (?) nu, eller iallafall ett sämre. Jag hade testat att öka dosen pulmicort igen för att se vad som händer. Pollen reaktioner, hm jag är lite dålig på det på vuxna. Men jag hade nog tagit bricanyl men jag vet inte om man måste gå in, det beror kanske på tillfället? Som björkpollen allergiker kan man reagera på äpplen och andra stenfrukter. Jordgubbar kan man reagera på men det tror jag snarare beror på att de är histaminfrisättande och inte på någon korsallergi med björk.