• Snutten

Allergitråden!

På tal om vb så har vi ju haft det nu 1/4 med astma och allergier. Jag skäms nästan, för flera av er som fått avslag har det nog lite jobbigare än vad vi har det.

• Snutten
    Miralicia skrev 2009-06-08 19:18:26 följande:
    En liten varning bara. Tänk på att de flesta figurströssel, silverkulor etc (i varje fall Dr Oetkers som jag förmodar är de vanligast förekommande i mataffärerna) och gissningsvis även färdiga dekorationer innehåller sojasläkting (de kommer jag inte ihåg om jag kollat på). En av figurströsselsorterna (blommorna) som var utan sojasläkting, hjärtan och nallar innehöll E413 och silverkuorna var också nån sojasläkting.
    Siri klarar sojasläktingar. Men tack för tipset!

Nu har jag funderat lite mer på hurjag ska göra med tårtorna. Det måste ju nämligen vara en killtårta också eftersom Siri storebror fyller år två dagar före henne och vi har gemensamt kalas. Och han vill INTE ha en hello kitty tårta!!! Så nu ska jag göra en halv sats med mmf röd och en halv ljusrosa. Och så har jag den vita som jag gjorde idag. Den vita skär jag ut en hello kitty och en dödskalle av. En röd tårta med Dödskalle och en rosa med hello kitty. VAd tror ni om det? Sen håller jag på att exprimentera lite med fyllningar. Vanlijvispen skar sig när jag försökte blanda med annat så nu har jag tagit imat och blandat med vaniljsocker, flädersaft och gelatin. Sedan tänkte jag ha i hallon. Och så ska jag göra någon sorts kola fluff.
  • Snutten

mrs Eriksson: det är svårt att få igenom merkostnad oxå. Vi har inte fått det på vår dotter som är multiallergiker men som klarar sädesslagen. Så nu när jag gör en nyansökan söker jag inte ens på merkostnad eftersom vi ändå inte får igenom det.

• Snutten

Blå myran: tack för tipset. Jag får välja en annan färg. Men blå??? finns det blå karamellfärg??? Och när jag tänker efter så skulle Siri bli överlycklig om hon fick en gul tårta med hello kitty. Kanske ska göra en gul... Och hur får man svart??? Jag tänkte till ögon osv på kitty

• Snutten

Jag lovar att jag ska ta bilder på konstverken (?) när de är färdiga och lägga in här. Värsta tårttråden nu ju

• Snutten

Okej fler dumma frågor till tårtexperterna. Jag inser just att jag har missat ett enormt kunskapsområde i mänskligheten jag har ju till idag varit hel omedveten om att det finns fler karamellfärger än röd, gul och grön!!!

JAg var på coop idag och då såg jag bara de "vanliga" karamellfärgerna. Var finns de annars att köpa? Eller kan man blanda grön och gul och på så sätt få blå? Och till sist: hur gör man med lakritsen? Smälter man den då och sedan målar eller hur funkar det?

• Snutten

Jag har fastnat i tårtträsket!!! NU vill jag ju att barnens tårtor blir riktigt fina. Hur som helst så finns det tydligen en tårtaffär eller en tårtdekorationsaffär i kungälv som ligger ganska nära Göteborg. Jag tar mig nog en tur dit på onsdag. Är det någon som ska ha ngt???

• Snutten

miralicia: är det du som bakar tårtorna??? Herregud!!! Att man ens kan åstakomma något sådant med sina händer... jag är förstummad... om min hello kitty tårta blir hälften så fin som den på bilden i bloggen så kommer jag att bli nöjd

• Snutten

Miralicia: "tur" att det inte var du för i så fall vet jag inte om jag hade vågat att lägga upp mitt alster för beskådning här

• Snutten

Ja vi har vårdbidrag på 25%. Ett barn med allergi mot fisk, ägg, mjölk, soja frukter och bärs m.m. samt astma. Nu håller jag på att söka nytt och det har tillkommit en del som pollen och katt allergi samt att astman är sämre än vad den var då vi sökte sist. Men vi får väl se om vi får något. Får vi inte 25% så kommer jag att överklaga.

Svar på tråden Allergitråden!