• Snutten

Allergitråden!

Saffe: varför testar du med laktosfri mjölk? Om hon får röda kinder beror inte det på laktoset, eftersom det inte ger sådana reaktioner utan "bara" symtom från magen, om man nu är laktosintolerant. Vi fick "regler" för hur vi skulle gå till väga när vi provocerade och då skulle man börja med bröd bakat med mjölk i sen skulle man gå vidare till såser och maträtter, sedan smörgåsmaragarin och till sist dricka vanlig mjölk. Nu kom inte vi längre är till första steget med bullar bakta på riktigt mjölk och smör.

Jag hade väntat ett tag med att ge ägg och i så fall i tillagad form som i en sockerkaka eller så först.

Det där med att vara gnällig efter kalas känner vi igen. Siri var sådan länge, tror att det beror på olika smulor osv. Nu har det gått över men å andra sidan så är hon äldre och äter inte på "allt".

• Snutten

Siri gillade den förra airius, den som var orangeaktig, bättre men hon accepterar den som är nu. Å andra sidan tar hon i princip allt som jag kallar medicin. Vi har haft våra duster och hon har väl lärt sig att det inte är lönt att bråka.

• Snutten
    saffe skrev 2009-05-16 19:00:59 följande:
    Oj, vad konstigt det blev, svaret kom med i citatet...Jag är själv laktosintolerant och hade sån mjölk hemma.. Tänkte att den kanske var lite skonsammare eftersom åtminstone mjölksockret var borttaget. Så dom röda kinderna beror på mjölkproteinet och magontet från när vi varit på kalas beror troligtvis på laktosen då? Med andra ord så funkar ingen mjölk än så länge. Bara att testa igen efter sommaren kanske. Har inte fått nåt schema att gå efter, men tänkte att det skulle gå fortare att komma fram till en slutsats genom att ge mjölk direkt. Skulle så klart inte gjort det om hon nånsin reagerat med "allvarliga symtom".
    Enligt Siris läkare var det bättre att ge lite försiktigt i början för att vänja dom lite.
  • Snutten
    saffe skrev 2009-05-16 20:15:37 följande:
    Jo, det är sant.. Men var så säker på att det skulle bli reaktion, jag ville bara få det överstökat för att kunna säga till läkaren att vi har provocerat. Jag märker ju varje gång vi varit hos nån annan och fikat eller om deras barn precis ätit nåt och inte blivit tvättad ordentligt att hon är allergisk fortfarande. men jag kan ju inte säga exakt vad hon fortfarande är allergisk mot. Om det är samma som tidigare, eller bara något av det..
    jo så känner jag med. Jag var på vippen att ge Siri lite vanlig mjölk för jag tyckte det kändes så tidskrävande att hålla på att baka och fixa och dona. Men jag slapp ju hålla på så mycket för reaktionen kom ganska snart.
  • Snutten

Blå myran: Stackars lilla A som har ont i magen och eksem. Jobigt för dig om du blir så inskränkt i maten. Jag har verkligen inget bra förslag på frukost utan sädesslag men går det inte att mixa ihop ngn smoothie med rismjölk och banan och bär? Det kan kanske bli lite youghurt likt? Finns det ngn sådandär mix som man kan göra glass osv på son funkar? JAg har för mig att jag gjorde "yoghurt" med solhavre och gelatin och bär till S när hon var liten. Men det kanske inte är så gott?

kram på er

• Snutten

AmoreElin: Vänta ett tag nu och se hur det går med Nutran. Så läget är stabilt någon vecka eller så. Sedan börjar man med smakisar som vanligt. Dvs mosad potatis osv blandat med lite nutra och mjölkfritt smör eller olja. Det är inte konstigare än att introducera till ett barn som inte är mjölkallergiskt. Det finns en mjölkallergitråd för bebisar. Där kanske dom har bra tips och råd just för mindre barn. Det finns även mjölkfri gröt att köpa i matvaruaffärerna.

• Snutten
    Glass skrev 2009-05-18 08:24:15 följande:
    Tack!Angående gluten så fick vi det rådet också på bvc. Då ska vi testa igenom lite grejer ordentligt. Jag har visserligen rätt dålig koll på vad man ska testa för grejer, men vi har börjat med potatis och majs och ska testa morot nu, sedan får vi se.  Vi häller lite vetemjöl på maten hon äter.
    Annars kan man ju koka gröt eller göra pulvergröt från affären. Det innehåller ju mjöl. Smrögåsrån brukar ju vara poppis. Eller red såser osv med vetemjöl.
  • Snutten

Blå myran: På ett sätt är det ju bra att få en snabb tid till bum. Men jag förstår precis vad du menar med dåligt. När jag hade vari på BUM hos A-C sist så kände jag mig ledsen för det blir så tydligt allt som är med S.

• Snutten

Trållmor: vi hade föräldrakooperativ förut och det var inga problem med att få dem att köpa mat osv. Jag antar att er fsk får bidrag från kommunen och i så fall så är de skyldiga att ordna med mat till barnen om ni inte har ngt annat avtal med dom. Tar ni med mat annars? Vi bor i Göteborg. Nu tex så fanns inte vanilj YOSA i dagis sortiment så då får jag köpa med så får jag tillbaka pengarna sedan.

För vår del så funkar det bra med dagis. Om vi utesluter ngt så behöver vi nu inte ha ngt intyg. Men Siri har MÅNGA allergier och vi utesluter och återinför lite varteftersom så det hade blivit lite komplicerat att hela tiden ha med intyg. Det vi håller på med nu är iofs mest frukter så det påverkar inte kosten så mycket som tex mjölk eller sädesslag gör.

• Snutten

Nu är jag trött på pollen. Och det är inte ens jag som mår dåligt. Siri är skruttig i astman och så in i bomben trött att hon somnar med näsan i middagen. Nu har det regnat lite så nu kanske det lägger sig lite. Suck...

Svar på tråden Allergitråden!