• Snutten

Allergitråden!

Hej!

Vi har 25% på ett astmatiskt och allergiskt barn. Jag tror att jag har haft tur, eller vad man ska säga, som fått så "mycket" för ett endaste litet barn. Jag ska genast sätta mig och börja skriva på vår nyansökan. Sist vi sökte var det iofs ganska snabb handläggningstid, inte som för MamaLaw iallafall. Jag funderar på att skippa att söka merkostnad öht. Vi har inte det nu och det verkar ju svårt att få det. Siri kan dricka havremjölk så vi har inte den fördyringen med rismjölk.

Sitter på mitt underbara jobb och skriver, därav den sena timmen.

Förlåt om jag lät lite sur förut vad gällde honung och detta. Det är bara det att jag har blivit påprackad andras god råd med alla möjliga fånerier så många ggr att man blir trött på det.

kram på er!

• Snutten

Det är så tråkigt med alla som får dåligt bemötande från läkare. Jag har blivit ifrågasatt så många ggr trots att jag både har ett barn innan min allergiker och är sjuksköterska/barnmorska.

Vi ska få göra patchtest nu på Siri bla för att se om vi ska fortsätta med provokationerna nu när det inte gick så bra med mjölkprovokationen. Ska bli intressant.

Förresten, Siri har bara haft lite spridda eksem tidigareoch det har varit bra länge. Men dels i vintras hade hon MYCKET eksem i ansiktet, som nu är bra, och nu har hon haft ganska mycket spridda torra röda fält över kroppen. Jag har fått ordning på dem men är det vanligt att eksemen blir sämre ju äldre de blir, jag trodde att det skulle vara tvärt om. Hur har ni andra haft det? Siri fyller snart tre år så gammal är hon ju inte men ändå.

• Snutten

Twixie: Det knäppa är att det liksom är vi som "är" sjukvården och så funkar det inte. Det jag tröstar mig med att jag iallafall känner att jag gör det jag kan för min patienter.

Siri kliar faktiskt konstigt nog inte på sina eksem, inte så farligt iallafall. Dessutom har hon fått enmassa mollusker mitt i alltihop. Men det är tydligen så att de fäster bättre i redan skadad hud.

Mama law: Så jobbigt för er!

• Snutten

Siri har haft ytterst lite problem med pollen, lite rinnande ögon och rinnsnuva. Astman har vi hållit i schack med mediciner. Nu ahr hon vid flera tillfällen haft problem med vad som ser ut som ögoninfektioner, dvs det blir geggigt istället för att rinna. Hon vaknade till för en liten stund sedan och då var ögonen helt ihopklistrade.

Är det så att ögonen blir extra mottagliga för infektioner när de redan reagerar på pollen?

Jag tror verkligen inte heller att de som fattar beslut om vb har någon som helst susning om hur det är med ett allergiskt barn. Nu kan ju Siri gå hem till andra bara dom inte har katt och jag skickar med det hon kan äta. Men det är ju verkligen dels en vansinnig massa merjobb och ett socialthandikapp som heter duga.

• Snutten

Siris pollenallegi visar sig inte på tester ännu, hon är snart tre år. Förra året blev hon dålig i sin astma, vi hann inte höja medicinerna. I år har hon mer problem med ögonen och snuva. Astman är i schack mha ganska hög medicinering på pulmicort 800 mikrogram och 4-6 puffar airomir. Jag har ringt barnmedicin för att få ögondroppar till henne, så får vi hoppas att det hjälper.

kram på er

• Snutten

Jag kom av mig förut: Siris läkare säger att Siri inom ett par år förmodligen kommer att ge utlsag på tester gör pollen. I nuläget spelar det ingen roll om det visar sig eller inte. Det är bara att behandla symtomen ändå.

MAma law: Fy va mycket mediciner. JAg som tycker att Siri borde vara marienrad vid detta laget.
    Hon tar:

morgonen: airius, pulmicort och airomir. Smörjas

kvällen: pulmicort, airius och singulair. smörjas

extra airomir vb under dagen samt smörjningar vb.

Så får vi väl se om det blir ögondroppar oxå

• Snutten

mady: det är ju tillräkligt med ett barn i denna kategorin tycker jag och du har flera stycken.

Nu har vu börjat med ögondroppar till lilltjejen. Hoppas att det funkar.

• Snutten

Min lillaskrutta är bjuden på barnkalas. Naturligtvis ska jag skicka med all mat, men ni andra: brukar ni vara med själva oxå på kalaset eller hur gör ni? Hon är ju ganska liten, 3 år, men hon är ganska pålitlig vad gäller allergierna. Jag lutar åt att vara med, det känns säkrast. Eller är man en hönsmamma då? Siri har varit hemma hos barnet och lekt förut men då är det ju bara hon och inte en massa andra som kan distrahera föräldrarna.

• Snutten

Nu har jag skrivit ett långt och ganska argt inlägg till Dr Åsa på svt om det dåliga innehållet i programmet om allergier som gick tidigare i veckan.

Svar på tråden Allergitråden!