• Kavat

Allergitråden!

Jasusu skrev 2009-03-31 10:16:56 följande:
    Kavat Jag har också TH och ringde dem och de sa precis som du skrev att om allergierna kvarstår så kan man få ut ersättning. Men jag behövde inte anmäla nått nu. Men det gör ni alltså endå? Jag förstår nog inte riktigt. Vilka är villkoren för er? Jag missförstod nog dig. Men jag ska mejla en lista till dietisten om vad jag vill ha hem istället för att få sådant som bara blir liggande. Jag kan inte förstå vad det är som hon reagerar på om det nu inte är sojalecitinet.
    Nej, vi har inte anmält till TH att sonen har allergier, vi fick inte heller det.
    Men vi har däremot skickat in papper om att vi vill ha "ersättning" eftersom vi har fått vårdbidrag beviljat av FK. Läs försäkringsvillkoren från TH.
    Man kan alltså få ersättning från TH om vissa vilkor är uppfyllda men för att få det så måste du ha fått beviljat vårdbidrag från FK. Är du med nu?
  • Kavat
    saffe skrev 2009-03-30 12:50:12 följande:
    Mama Law skrev 2009-03-30 10:51:06 följande: Kan man inte anmäla FK och få typ skadestånd om det drar ut på tiden så mycket? Eller gällde det bara sjukpenning?
    Lägger in saffes fråga här. Ja, det frågar jag mig också, känns ju rätt befogat i mama laws fall. Någon som vet?
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-03-31 17:02:42 följande:
    När min kompis skickade in så sa de rätt ut att man ska räkna med en handläggningstid på 6 månader. Det brukar vara vanligt för tydligen vårdbidrag. Så jag tror tyvärr inte att man får någon ersättning. Så jag förväntar mig att det kommer att ta ca 6 månader även för oss. Jag hade velat baka ett recept ifrån Kavats blogg. Bounty. Så det var därför jag letade efter chocklad. men vi överlever väl haha. Gör kladdkaka istället...första gången jag använder no Egg.
    Men det går lika bra att göra egen chokladdopp till Bountyn. Finns under ett av de andra recepten, och blir godare och bättre. Ska gå in och kolla vilket det var.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-03-31 17:38:15 följande:
    Men det går lika bra att göra egen chokladdopp till Bountyn. Finns under ett av de andra recepten, och blir godare och bättre. Ska gå in och kolla vilket det var.
    Detta är egentligen till "risbräck", men det bör funka lika bra tror jag, kanske blir lite kladdigare. Gott är det i alla fall.

100g mjölk- och sojafritt margarin
    ½ dl sirap
    1 dl socker
    2 msk kakao
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-04-01 18:20:56 följande:
    en liten undran. Jag skickade iväg ansökan om vb för någon vecka sedan. Nu fick jag brev av fk att de har mottagit min ansökan och jag ska kontakta min handläggare för möte. Brukar det gå så här fort? Trodde det skulle dröja veckor innan jag ens får svar tillbaka
    Du ringer och så bokar ni en tid när ni pratas vid- antingen i telefon eller på samma plats.
    Jag blev jätte paff för jag trodde att man skulle ta allt på direkten, men det skulle man inte här alltså utan jag fick en tid 2 månader framåt ungefär.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-04-01 19:31:03 följande:

Är det någon som har förslag på hur jag ska gå vidare med fk. Känns ju onekligen meningslöst att sitta och ringa hela tiden. Men hur ska jag få dom att ta beslut (om dom nu inte gjorde det igår) och hur ska jag få reda på om de tog beslut eller hur dom ska gå vidare med min ansökan..... skulle ju vilja ha ett beslut om jag får Vb eller inte.
    Jag hade också vänt mig til någon högre upp och bett om hjälp att få det klart. Ring och be att få numret till hennes chef alternativt att de får ringa upp men säg att nu vill du ha ett svar och att det kontaktar dig. Någon måtta får det väl vara på dem!
  • Kavat
    Slippy skrev 2009-04-02 08:36:36 följande:
    Nu har lilltjejen varit utan kortisonsakva i snart 2 veckor. Hon har varit bra i stort sett hela tiden, förutom vid två tillfällen då hon varit jätteröd och prickig på magen och ryggen. Vi avvaktade med kortison dom gångerna för att se om det blev värre, men då försvann det till kvällen eller dagen efter! Under dom här två veckorna har vi i stort sett bara gett henne potatis, kött och lite palsternacka och majs och sånt som det inte är så vanligt att man reagerar på (hon har fått gröt och välling varje dag också, men det verkar hon inte reagera på). Vad tror ni alla experter i den här tråden =) Är det nåt hon har reagerat på ändå vid de två tillfällena som hon blev prickig eller kan det vara så som doktorn sa förut att det kan bero på förkylning? Prickarna har ju försvunnit väldigt snabbt (på ca en dag/natt) och utan kortisonsalva. Känns i vilket fall skönt att hon fått va (nästan helt) bra i snart två veckor nu. Det är vi inte vana med.
    De kan ju få prickar av "spår av" också, så det kanske räcker med att hon sugit på något som någon annan bebis sugit på som druckit något som hon inte tål osv. Här räcker det ju att jag tar i en vanlig smörgås och sedan tar i sonen, han har tom fått reaktioner av att jag gått ur huset och in i bilen och tagit i honom. Alltså inte uppenbart tagit i något som jag vet att han inte tål. Men spår av kan ju finnas överallt. Små barn har ju en förmåga att suga/stoppa i munnen av det mesta de kommer åt. Alltså vissa sådana reaktioner kan vara svårt att undvika också.
  • Kavat
    Helle76 skrev 2009-04-02 08:14:42 följande:
    Ringde min läkarstation igår och blev hanvisad till BVC då dem hade sagt till om borttagning av mjölk i kosten, BVC-tanten ringde upp och bokade in ett besök hos läkaren den 21/4 för prat om A:s misstänkta allergier.
    Skönt att få en tid gissar jag. Men tycker samtidigt att 3 veckor är en evighet när de är så små...
  • Kavat

Det finns några stycken Locobase.

www.apoteket.se/rd&a=6420&tab=products&PerformSearch=true&search_category_recursive=true&sort_attribute_1=product_name&sort_direction_1=ascending&simpleSearch=yes&search_online=true&ProfileGroupName=default&Filter=true&search_attribute_keyword=name&search_query_keyword=locobase&x=5&y=7

Men lite erfarenheter av 2 av dem.

Locobase LPL innehåller mjölksyra och jag tror det är den som svider lite, för svider lite gör LPL. Den kan man få utskrivet på recept.

Locobase Repair är så bra och svider inte, men det går inte att få på recept men har ansöker man om vb så är det nytt från i år att man kan få utgivter betalda om läkaren rekomenderar salvan på läkarintyget.

• Kavat
    Themis skrev 2009-04-02 09:53:10 följande:
    Hej alla allergidetektiver! Bara en fråga-har ni koll på er tvättmedelsanvändning? För jag har många livsmedelsallergier och tillsatsallergier också men det som har spökat flera gånger är rester av tvättmedel i kläder. Jag har vaktat min nu 4-årige son som ett lejon för alla främmande ämnen men man måste ju tvätta med något. Trots alla försiktighetsåtgärder så har han fått prickar vid ett par tillfällen, men det har löst sig om vi har tvättat om klädomgången vi varit på och dragit ner doseringen av tvättmedel en tid. Om ditt barn har uppblossande eksem på kroppen eller typiskt i böjvecken som förbättras på sommaren så behöver det inte alls ha med att man blir bättre av sol att göra (om man inte har psoriasis förstås). Det kan vara tvättmedel och att när man stänger in kroppen i kläderna och svettas mer vintertid (eller när man sportar) så går resterna igenom den tunnare huden i böjvecken och orsakar kontinuerlig irritation och eksem. Bevaka t ex hur barnet känner sig efter svettning, t ex skolgymnastik. För jag som barn brukade skoja om att jag nog var allergisk mot gympa, eftersom jag alltid fick klåda och mer eksem då. Läkare är generellt dåliga på att resonera kring detta och i många år har jag bara fått nya kortisonrecept och mjukgörande salvor istället för utredning, trots att jag kunde varit eksemfri både som barn och vuxen om bara någon tänkt till lite. Detta är också en negativ hälsofaktor, för ett barn som får obehag av att idrotta vill naturligtvis inte göra det, och det tycker jag idag är väldigt synd att det blev så.
    Ja, något vi upptäckt här hemma är att det fastade tvättmedel i tvättmedelsfacket och när sedan vattnet för sköljmedel sköljdes med så kom rester av tvättmedelet med i sköljvattet... Inte så bra. Nu lägger vi alltid tvättmedlet direkt i trumman.

Intressant att höra om att du inte gillade gympa därför. Men det är ju precis så det är, att det man blir sämre av undviker man ju helst. Tack för att du delar med dig!
Svar på tråden Allergitråden!