Themis skrev 2009-04-02 09:53:10 följande:
Hej alla allergidetektiver! Bara en fråga-har ni koll på er tvättmedelsanvändning? För jag har många livsmedelsallergier och tillsatsallergier också men det som har spökat flera gånger är rester av tvättmedel i kläder. Jag har vaktat min nu 4-årige son som ett lejon för alla främmande ämnen men man måste ju tvätta med något. Trots alla försiktighetsåtgärder så har han fått prickar vid ett par tillfällen, men det har löst sig om vi har tvättat om klädomgången vi varit på och dragit ner doseringen av tvättmedel en tid. Om ditt barn har uppblossande eksem på kroppen eller typiskt i böjvecken som förbättras på sommaren så behöver det inte alls ha med att man blir bättre av sol att göra (om man inte har psoriasis förstås). Det kan vara tvättmedel och att när man stänger in kroppen i kläderna och svettas mer vintertid (eller när man sportar) så går resterna igenom den tunnare huden i böjvecken och orsakar kontinuerlig irritation och eksem. Bevaka t ex hur barnet känner sig efter svettning, t ex skolgymnastik. För jag som barn brukade skoja om att jag nog var allergisk mot gympa, eftersom jag alltid fick klåda och mer eksem då. Läkare är generellt dåliga på att resonera kring detta och i många år har jag bara fått nya kortisonrecept och mjukgörande salvor istället för utredning, trots att jag kunde varit eksemfri både som barn och vuxen om bara någon tänkt till lite. Detta är också en negativ hälsofaktor, för ett barn som får obehag av att idrotta vill naturligtvis inte göra det, och det tycker jag idag är väldigt synd att det blev så.
Ja, något vi upptäckt här hemma är att det fastade tvättmedel i tvättmedelsfacket och när sedan vattnet för sköljmedel sköljdes med så kom rester av tvättmedelet med i sköljvattet... Inte så bra. Nu lägger vi alltid tvättmedlet direkt i trumman.
Intressant att höra om att du inte gillade gympa därför.

Men det är ju precis så det är, att det man blir sämre av undviker man ju helst. Tack för att du delar med dig!