• Kavat

Allergitråden!

mady skrev 2009-04-30 09:57:09 följande:
    Vi har blivit rekomenderade att inte ta tillskott av omega tre. Vi använder oss av mycket rapsolja istället. Samma nyttiga fetta. Den är oxå bra då den inte ger en direkt smak så den är kanon att ha på pasta och annat. Använder den till det mesta. En läkare sa oxå att vi på sikt kan börja prova olika fisksorter. För är man inte superallergisk så kan man klara vissa ex lax men inte tåla sej... Skumt, kanske? Vi ska när orken finns prova
    Vår son tål lax, men makrill funkar inte (de två gånger vi testat) och vi har inte testat något mer än.
    Så visst kan det vara så att man tål en sort men inte en annan. Jag har en kompis som inte tål lax, men all annan fisk. Han tål superfärsk lax, men det bildas något ämne när den blir gammal (i föruttnelsen typ) så det är det han reagerar på. Men han är ju vuxen och har kunnat testa sig fram själv.
  • Kavat
    cilla83 skrev 2009-05-02 21:01:55 följande:
    Hej! Jag tänkte jag skulle prova skriva här för att få nån ide om vad våran dotter har! Hon har klåda över hela kroppen får röda pilter lite här och där! Klådan har hållit på i nån månad mer eller mindre men nu senaste 2 veckorna har det blivit värre och hon kliar sig på tex nacken, bakom öra armar, ben mage, ja istort sett över hela kroppen. Förra veckan började hon ävem klia sig i ögonen och det blir oxå värre, hon är röd och svullen runt ögonen! Var till Hc förra veckan men fick inget svar på vad det skulle vara! Fick en fetar salva till torrheten, ögon droppar och nått vi ska ge henne till kvällen för att dämpa klådan! Skulle det inte bli bättre om en vecka skulle vi höra av oss igen. Jag försöker klura ut vad det kan vara pollen kanske!?
    Jag har egentligen ingen större kunskap om pollen, men prickarna och plitorna tror jag mer är mat eller något ämne i kontakt. Vanligaste allergin är mjölk, men min dotter reagerar med plitor av citrus och äpple, så det kan ju vara vad som helst.
    Ni har inte bytt tvättmedel eller liknande, sådant kan ju också påverka. Eller om de får nya otvättade kläder osv. Även soleksem blir som bubbliga utslag.

Ögonen kan vara reaktion på pollen förstås. Sen brukar väl ofta pollen dröja något år till innan det visar sig?! Ni som kan?
  • Kavat

Angående knorrs grillkrydda så såg jag hos mina föräldrar att de ändrat? innehåll så nu innehåller den vetestärkelse!

De hade kanske ändrat för länge sedan, vad vet jag. Vi har slutat använda den hemma för länge sedan. Men det kan ju vara bidragande orsak till att jag reagerat på saker ibland som jag inte fattat varför.

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-05-03 11:21:42 följande:
    Tack för länken ang lapptest! Kommer vara så "jäklig" så jag skriver ut och tar med till sjukhuset i Trelleborg... Ang pollen, jag har ganska kraftig pollenallergi, ögon/snuva/luftrörsbesvär, men tror inte att man reagerar med utslag. Röda plitor är nog förr någon matreaktion. Jag får massa vita fläckar på handflatorna, men det är inte utslag som känns, bara synliga. Vet att man kan bli så flammig av pollen. Vår son verkar reagera på pollen, men läkaren (inte för att vår är något att skryta om..) säger att det är för tidigt att testa.
    Hur går det för er?
    Ta en titt i mina bloggar om du inte redan gjort det. Det är lite huller om buller, men finns en hel del mattips bla.
    vi använder en 5 dl tetra med kokosmjölk istället för grädde, men annars tycker jag att man klarar sig rätt bra "utan allt", när man väl får in vanan. I början är det pest och pina, för man tycker allt innehåller det man inte får äta, men det finns faktiskt en hel del när man väl letar.
  • Kavat
    WimsA skrev 2009-05-03 16:43:06 följande:
    Ang det med pollen, Vilde blev insatt på Arius förra våren, då var han 1½ pga eksem och snuva, så med en mamma som har mkt allergi mot pollen och en storebror som är allergisk mot gräs, björk osv osv så tog dom nästan för givet att det var pollenallergi. Nu för 4 månader sen kom dom fram till att det Vilde var allergisk mot var mjölk (!!) så denna säsongen är han fin i huden och ingen Aerius har behövts.
    Men då är fortfarande frågan om man får eksemplitor av pollen? Den läkaren trodde väl det då, så då kanske man kan det?
    Föresten försvann snuvan i samband med när ni tog bort mjölken?
  • Kavat
    cilla83 skrev 2009-05-03 13:15:49 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-03 13:06:30 följande: Det är alltså olika saker glutenintollerans och allergi mot sädeslag! Det är en hel ljungel det här för mig som inte alls är insatt. Hoppas Bvc och läkarna kan komma fram till vad det är med våran lilla tjej
    Ja, celiaki/gluten är livslångt och då tål man inte gluten som finns i vete, korn och råg. Men ofta tål man ren havre och även vetestärkelse (beror på känslighet och har man hudceliaki som sätter sig på huden bl.a. så är man oftast känsligare)

Sädesslagsallergi växer ofta bort och då brukar det vara t.ex veteproteinet och/eller havreprotein man inte tål. Ofta tål man vare sig vete, korn, råg eller havre, men produkterna är oftast kontaminerade så det finns inget helt ren rågprodukt att köpa som inte varit i kontakt med vete (vad jag vet om).
    Men man äter som sagt ungefär samma och kan vara olika känslig.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-05-02 09:40:51 följande:
    Synd att det är så lugnt på helger när jag har gott om tid att skriva... Iaf så har vi fått 25% vårdbidrag och hanteringen var snabb och enkel så det känns bra! Efter era skräckhistorier trodde jag det skulle bli mycket krångligare. FK har konstaterat att vi har 6000 kr i merkostnader men måste komma upp i 7600 kr för att få bidraget. De har godkänt kostnad för rismjölk, glutenfri kost, resor till läkare samt kostnader för medlemskap i föreningar. Vi har ringa kostnader för salvor och mediciner så det har jag inte tagit upp. Har ni lyckats får merkostnad? Vilka poster kan det i så fall vara lönt för mig att komplettera med? Jag ska dubbelkolla med min ansöka också så att de verkligen hade spaltat upp allt jag själv kommit på.
    Grattis!
    De drar ju av detta i skatteavdrag på erat vb så egentligen så får ni ju pengarna i form av skatteavdrag i nuläget ändå. Tror iaf att det blir lika mycket.
    Vi fick inte förra gången, men vi fick denna. MEN jag fick absolut inte för risdryck trots att jag påtalade det.
    Salvor mm bör ni väl få upp till taket? Det trodde jag alla fick "automatiskt". Ringa kostnader? Det borde väl ändå bli en del med alla saker som köps på apoteket? Våra barn har ju heller inte stora kostnader på det, men med tanke på att en salvorna inte är gratis och även allergimedicinen kostar så plockar det till.
    Kläder - slitage och extra tvätt kan man få för.

Ja, det var nog det jag kom på nu.
  • Kavat
    WimsA skrev 2009-05-03 18:40:46 följande:
    Kavat skrev 2009-05-03 18:04:54 följande: Eksem plitor kan man få i samband med pollen det har även min stora son. Ja snuvan försvann, jag våga inte tro på att det endast berodde på mjölken och trodde snuvan skulle komma tillbaka nu när all pollen titta fram, men icke.
    Intressant. Skönt att snuvan försvann!

Tål din stora allt som korsreagerar med pollen? För det är ju en del ffolk som inte tål just de sakerna under pollenperioden för det blir för mycket. (för björk är väl äpple rått potatisskal, morot vanligt och för de andra pollensorterna andra saker) Nyfiken.!
Svar på tråden Allergitråden!