• Kavat

Allergitråden!

lillronya skrev 2009-05-03 19:04:30 följande:
    WimsA: Det hade ju varit helt underbart om det hade varit så här med!! Han vill inte äta nån annan frukt än just alla de han inte tål. Äpple är favoriten! Måste nog provad et igen då. TAck för svaret!
    Det finns även olika äppelsorter, vissa är mindre allergena.

Skalar man dem så försvinner en del och sen kan man köra dem i micron för att ta bort ännu mer allergener. Många tål ju tillagat äpple.

Lite info: Gloster heter en allergivänlig äppelsort. www.odla.nu/forums/index.php
  • Kavat
    JPL skrev 2009-05-03 19:06:37 följande:
    Kavat skrev 2009-05-03 18:19:36 följande: Jag tror att du menar att det redan är skatt dragen på vårdbidraget, precis som med lönen. Det jag tänkte på var att enligt länken som jag kopierade in så såg det ut som att man kunde göra avdrag i deklarationen. men det verkar konstigt eftersom det inte har något att göra med mitt arbete. Sen var jag nog otydlig, för vi har inte försökt att ta upp salvor eller mediciner av det skäl att vi knappt använder några. Mina har, peppar peppar, inte problem med eksem mer än vid örsnibbarna. Kläder går bort av samma skäl. Och när det dyker upp har vi hittills alltid kommit på vad som ska tas bort ur kosten. Men jag fasar för de luftburna allergierna, dem kan man ju inte skydda sig mot på samma sätt. Har ni fått för att man tex behöver fler kastruller, kärl och byttor? För att man måste ha mer i frysen (vi behöver eg en större frys). Större elåtgång för mer matlagning och mer kyl- och frysförvaring? Men hur kan ni inte få för rismjölk??? Vi har fått dels en grundkostnad om några hundra per år samt dels för faktiskt kostnad för mjölken. 1 l per dag eftersom jag har två barn. Fast jag har ännu inte kollat om siffran stämmer med rismjölk eller med billigare havremjölk. Någon som på rak arm kan säga vad rismjölken kostar? Kollar aldrig i affären... Grundkostnaden är högre när det är både ägg och mjölk, men det har hon missat. Liksom att hon bara har räknat med glutenfri kost för _ett_ barn. Vilken miss! Med andra ord borde jag lätt kunna överklaga och få merkostnad också.
    Ja, alltså man skattar ju för vb, men om man får det beviljat så får man även skatteavdrag så de sätter alltså direkt in en större summa på ditt konto. Med andra ord du slipper betala skatt på pengarna du får från fk - exakt summan du får i merkostnad... Vet inte hur jag ska förklara. Förstod du något?
    Men i ert fall har hon ju missat massor så då borde det ju gå ändå.
    Ägg får vi inget för. Men däremot för mjölk.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-05-03 19:16:57 följande:
    Kavat skrev 2009-05-03 19:13:07 följande: Aha, du menar at om man får merkostnad så betalar man i praktiken inte skatt för det. Det är ju helt rimligt eftersom priserna anges i färdigskattade pengar. Men mertid skattar man för, antar jag. Förvirrad, får ni grundkostnad för mjölk eller även för rismjölken?
    Jag gör ett påhittat exempel. Vi får 3000:- i vb per månad och skattar bort 1000:- och har egentligen in 2000:- på kontot.

I merkostnad kom vi upp i 6000:- per år = 300:- per månad.

Då räknar de bort 300:- från skatten ovan så vi får 3000 - (1000-300) dvs 3000-700 = 2300:- in på kontot.
    Så tror jag att det funkar i alla fall.
    Men får ni över merkostnadsgränsen så får ni ju den summan extra (tror det är skatt på den).

Ja, alltså vi får för att han har mjölkallergi, men många får ju extra pengar för att risdrycken kostar mer än havredrycken, dvs mer pengar än bara för mjölkallergi, men det har vi inte fått beviljat.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-03 19:35:47 följande:
    Jag gör ett påhittat exempel. Vi får 3000:- i vb per månad och skattar bort 1000:- och har egentligen in 2000:- på kontot. I merkostnad kom vi upp i 6000:- per år = 300:- per månad. Då räknar de bort 300:- från skatten ovan så vi får 3000 - (1000-300) dvs 3000-700 = 2300:- in på kontot. Så tror jag att det funkar i alla fall. Men får ni över merkostnadsgränsen så får ni ju den summan extra (tror det är skatt på den). Ja, alltså vi får för att han har mjölkallergi, men många får ju extra pengar för att risdrycken kostar mer än havredrycken, dvs mer pengar än bara för mjölkallergi, men det har vi inte fått beviljat.
    Och jag kan inte räkna!

Vi får 3000:- i vb per månad och skattar bort 1000:- och har egentligen in 2000:- på kontot.
    I merkostnad kom vi upp i 6000:- per år = 500:- per månad. Då räknar de bort 500:- från skatten ovan så vi får 3000 - (1000-500) dvs 3000-500 = 2500:- in på kontot. Så tror jag att det funkar i alla fall.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-05-03 19:42:39 följande:

Hur mycket tror ni jag kan påverka snabbare handläggning av mitt vb om jag ringer enhetschefen?  känns så hopplöst just nu!
    Jag tycker ju att de redan borde ha hög prio på ditt fall. Men man vet ju aldrig. Ring säger jag! Bättre en gång för mycket än en för lite. Katastrof är vad det är!
  • Kavat
    swingit skrev 2009-05-03 23:02:24 följande:
    Hej! Nu kastar jag bara in en fråga här utan att ha läst hela tråden! Ser att ni skriver om vårdbidrag. Hur fungerar det? Jag är mamma till en 9-åring med mycket svår pollenallergi. Det kostar mig tusentals kronor i medicinering och läkarbesök varje vår, för att inte tala om all tid som jag inte kan arbeta. Jag har bara korta projektanställningar, så att "vabba" är det inte tal om för min del. Kan jag inte jobba så får jag inga pengar helt enkelt. Någon med liknande erfarenhet som vet hur det fungerar?
    Jag har inte så bra koll på pollen, men sätt dig och räkna på hur mycket mertid du har och hur mycker merkostnaderna blir. Sen gör de ändå som de vill. Reducerade våran mertid till 1/3 t.ex.
    Gå sen in på deras sida och kolla vart du hamnar. Man kan ju alltid söka, man kan ju inte få mer än ett nej. www.forsakringskassan.se/fakta/vardbidrag/
  • Kavat
    mrseriksson skrev 2009-05-04 09:34:40 följande:
    hej hej Men om man lägger till pollen flera diagnoser är det värt att söka dårå....Min son har pollen+astma+glute+struma.....
    Egentligen är det inte hur många allergier, sjukdomar de har som avgör utan mertiden/kostnaden man tar. Vissa har ju svårare allergier osv. Så dottern som har diverse allergier har vi inte sökt på för även om hon får utan mjölk, ägg, soja/sojasläktingarna, citrus, äpple, sorbitol, färgämne så är det bara i matlagningen. Vi har inget jätte jobb med henne i övrigt angånde allergierna just nu så länge vi undviker det hon inte tål.

Men vad jag hört så har man astma och allergier bör det inte vara några problem i och med att astman tar mycket tid.
    Vi har ju diverse allergier på sonen (mjölk, ägg, soja/sojasläktingar, sädesslag (havre, vete)) och den jobbigaste förutom maten som alltid är special i och med att vi får baka allt själva osv, är mot kontakt/luftburet mot vete och havre, men han har ingen astma och vi fick 1/4 vb på sonen.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-04 16:42:26 följande:
    Sojaallergiker...reagerar era barn eller ni på Fette croccanti? glutano Macaroni pasta kan innehålla spår av ägg,soja och lupinmjöl...har ni reagerat på den pastan?
    Mina är vad jag märkt rättså känsliga för sojasläktingarna, guar, fruktkärnmjöl osv, men inga reaktioner på Fette Crochanti.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-04 16:49:00 följande:
    Pastan har ni inte provat än?
    Nej, vi har inte den pastan. Tror jag, känner inte igen det och det finns väl inte på vår livsmedelshänvisning vad jag kan se.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-04 16:52:58 följande:
    Gahh vad svårt detta är..jag vet inte en om jag vågar testa. Vi fick en reaktion på "spår av mjölk förra veckan och det tog 1 vecka innan bajset var normalt igen...och det blöddes näsblod 4 gånger samt det är fortfarande kliande eksem på armarna.
    Vad är det du ska prova?
Svar på tråden Allergitråden!