• Kavat

Allergitråden!

trållmor skrev 2009-04-21 20:52:07 följande:
    Det ska vi göra Vad jag förstod på maken så skulle vi få komma dit redan om en vecka, och det känns ju otroligt snabbt jobbat...
    Vad jag vet så gör de inte lapptest där (görs på NÄL och Kungsbacka barnallergimottagning som är toppen på båda ställen). Det är bra med patchtest/lapptest om man inte hittat allergierna på prick/RAST, men då ni redan verkar veta om 3 st så är det ju en bra start att utesluta det och se hur det blir. Det är ju inte ens säkert att ni behöver göra ett patchtest.

Skönt att ni fick en snabb tid också.
  • Kavat
    RaketMorsan skrev 2009-04-21 22:13:40 följande:
    K Kavat: Hon äter nästan olika saker varje dag därför blir det svårt att veta vad hon reagerar av. Om det inte är Nutravällingen som hon får varje kväll, men då borde hon ju ha utslagen under natten också. Amulett: Igår tex var hon inte i kontakt med katten på hela dagen, men utslagen blossade upp ändå. Fast det kan vara så att utslagen blev något värre när katten kom in. Hon kramar och pussar alltid katten och den sover oftast i hennes lekrum (Inte samma rum som hon sover). Sen kom jag på en till fråga. Om man redan har utslaget är det vanligt att man reagerar på tex tomat då. Alltså att man blir mer känslig? För nu till middagen blev hon jätte röd runt munnen av att vi hade tomatsås i maten. Så har hon inte reagerat tidigare. Fast så fort vi hade tvättat henne så gick rodnaden ned.
    Lättast att komma på är ju om det visar på test, så kolla med läkaren om ni får komma göra nya test. Annars så är det absolut bästa att skriva matdagbok med alla ingredienser och tider när reaktionen kommer. Får hon i sig soja så finns det lite överallt (kolla min blogg på alla sojasläktingar) och havre/vete gissar jag att hon också äter dagligen.
    Ser man till vanligaste allergierna hos barn så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk).

Efter ett par veckor brukar man hitta samband om vad det kan vara.
    Ja, tomat kan göra att det blossar upp så som du beskriver det.

Är det kattallergi borde hon vara röd i ögonen och att de rinner och kliar. Tar man på katten och sen i ögonen bör hon i så fall reagera rättså tydligt om det är det som orsakar det. I alla fall efter vad jag har förstått.
  • Kavat
    trållmor skrev 2009-04-21 21:09:10 följande:
    Kavat: jag blir nog kvar, behöver nog ganska mycket vägledning från er... vi kan faktiskt inte mycket alls om allergier, eller jo, men inte matallergier...
    Ja, det är bara att fråga på. Kolla gärna i mina bloggar och i Blå Myrans (finns länk i mjölktråden) så hittar du en hel del bra info.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2009-04-22 08:19:00 följande:
    Imorgon ska Johanna till astma/allergisköterskan. Hoppas att de gör någon mer allergiundersökning på henne för något är det som hon reagerar på men jag tror inte att det är någon mat som ger astma besvären.
    Pollen?
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-04-23 17:47:24 följande:
    Jag måste fråga. Hur mycket mat har ni fått hem och fått betala 120kr? Jämför jag med min vännina så får jag löljigt lite,men vår dietist säger att vi får exakt så mycket som man kan få. Någon som orkar skriva en liste på mat för ett barn?
    Kolla min blogg, vi får en hel del pasta och det är ju i stort det och Fette Crochanti som han tål förutom Profylac då. Man ska/kan få allt på samma anvisning. När vi skulle få så skulle det räcka 3 mån om jag inte minns fel, men det sägs ju ha ändrats till 2 mån? Amulett skriver 1 mån, men jag vet ärligt talat inte eftersom vi fick detta förra året någon gång.
  • Kavat
    JPL skrev 2009-04-22 11:38:54 följande:
    Kajsa, tack för dina sorbitoltips, men jag har varit förvirrad. Det är sorbat de inte tål. Vilket känns jättebra! PMa mig din adress så får du min 50 kronors Weleda tandkräm. Barnen älskade den, den är som en gul gel och verkligen lik en vanlig tandkräm. Så skönt att slippa flourskölj och så kanske jag vågar ge iaf den lille Calci tugg, och det är han som behöver tillskottet mest. Känns som en bra dag idag!
    Misstänkte det.
  • Kavat

Mama Law skrev 2009-04-22 15:15:07 följande:

Kavat: Hur gick du vidare till Th när du fått beslutet från Fk skickade du in alla papper och vart i så fall (till vilken adress?)
    Vi kontaktade skaderegleringen och fick en kontaktperson och hennes adress.

Hur går det med vb? Hört något?
  • Kavat
    Lantani skrev 2009-04-23 17:16:05 följande:
    Ger sonen mjölkfri ersättning nu för att se om det är de som gör att han får prickar, men jag tycker att nu efter 2 dygn med mjölkfritt borde man se någon skillnad om det skulle vara det eller vad tror ni? Det blossade nämligen upp lite igen idag när han åt och kliade sig... Sen sitter prickarna bara i ansiktet och ingen annan stans på kroppen. Skulle det kunna vara silikonet i napparna och dinapparna på nappflaskorna?
    Har du bytt nappar och flaskor? För är han superkänslig så reagerar han på gamla. Men det borde räcka att diska och koka ordentligt.
    Skillnaden kan ta lång tid, det tar väl minst 2 veckor innan det är ur hans kropp.
  • Kavat
    Lantani skrev 2009-04-23 18:32:41 följande:
    Kavat skrev 2009-04-23 18:29:35 följande: Jag har inte bytt några nappar och flaskor. Diska och koka brukar jag göra. Men om det hade varit mjölken borde prickarna inte satt sig på kropppen också och inte bara i ansiktet? Känns som att prickarna blossar upp igen när han blir varm.
    De flesta eksem blossar vid värme, så det är inte ovanligt. Avakta du ett tag och se om det inte blir bättre.
Svar på tråden Allergitråden!