RaketMorsan skrev 2009-04-21 22:13:40 följande:
K Kavat: Hon äter nästan olika saker varje dag därför blir det svårt att veta vad hon reagerar av. Om det inte är Nutravällingen som hon får varje kväll, men då borde hon ju ha utslagen under natten också. Amulett: Igår tex var hon inte i kontakt med katten på hela dagen, men utslagen blossade upp ändå. Fast det kan vara så att utslagen blev något värre när katten kom in. Hon kramar och pussar alltid katten och den sover oftast i hennes lekrum (Inte samma rum som hon sover). Sen kom jag på en till fråga. Om man redan har utslaget är det vanligt att man reagerar på tex tomat då. Alltså att man blir mer känslig? För nu till middagen blev hon jätte röd runt munnen av att vi hade tomatsås i maten. Så har hon inte reagerat tidigare. Fast så fort vi hade tvättat henne så gick rodnaden ned.
Lättast att komma på är ju om det visar på test, så kolla med läkaren om ni får komma göra nya test. Annars så är det absolut bästa att skriva matdagbok med alla ingredienser och tider när reaktionen kommer. Får hon i sig soja så finns det lite överallt (kolla min blogg på alla sojasläktingar) och havre/vete gissar jag att hon också äter dagligen.
Ser man till vanligaste allergierna hos barn så är det mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk).
Efter ett par veckor brukar man hitta samband om vad det kan vara.
Ja, tomat kan göra att det blossar upp så som du beskriver det.
Är det kattallergi borde hon vara röd i ögonen och att de rinner och kliar. Tar man på katten och sen i ögonen bör hon i så fall reagera rättså tydligt om det är det som orsakar det. I alla fall efter vad jag har förstått.