• Kavat

Allergitråden!

Mama Law, hur har det gått idag?

• Kavat

Enago välling är restad, men när den kommer igen kommer jag inte ihåg. Någon hade frågat i mjölk-bebistråden, men det går ju att maila dem och fråga.

Inte första gången den är restad...

• Kavat

Mama Law skrev 2009-05-04 17:41:33 följande:

Jodå fick tag på enhetschefen och fick reda på att ärendet legat för kvalitetssäkring sen 9 april ni kan ju räkna själva hur lång tid det är. Hon skulle prata med henne som det låg hos och fråga varför det inte kommit vidare. Hon beklagade verkligen för så här fick det inte gå till och så här lång tid är FÖR lång tid Jotack det vet jag..... men iaf hon skulle ringa upp igen när hon pratat med människan som bara jobbar tisdag-fredag så skulle jag få veta mera!
    Skönt, hoppas hon får lite eld i baken imorgon då!
  • Kavat
    Snutten skrev 2009-05-04 19:44:20 följande:
    Var hos Siris allergiläkare idag. En jättebra läkare som är kunnig och lyssnar osv. På nåt sätt blir jag nedstämd efter jag har varit där . Känner mig ledsen. Förmodligen är det väl för att allt blir så tydligt. Här hemma är vi ju så vana att det inte märks så tydligt att Siri är allergisk. Suck. Det var med en läkarstudent oxå, jättetrevlig tjej. Hon fick lyssna osv på Siri oxå. Hon lyfter bredvilligt på tröjan. Hon har väl varit hos doktorn lite för många ggr. Vi ska få göra lapptest för att se om det visar ngt. Och så ska jag börja skriva på vårt nya vb ansökan, ska plocka fram den gamla och se vad jag skrev där. Hoppas att vi får snabb handläggning. Är det bäst att skicka in pappren innan det andra går ut eller ska man vänta?
    Med tanke på att handläggningstiden ibland är lång (ung 3-6 månader?) , så är det nog bättre att skicka så fort som möjligt av den anledningen...
  • Kavat
    JPL skrev 2009-05-04 20:19:51 följande:
    Min barn är enligt intyget FK fick mjölk-, ägg-, vete-, havre-, äpple- och citrusallergiska/intoleranta. I verkligheten är det mer. Jag tror att vi fick vb för att jag har två barn med multiallergi samt att mjölk och särskilt "glutenfri"-kost tar mycket tid. Vi har inte problem med eksem och lägger alltså inte tid på att smörja i någon stor omfattning. Ang ägg så kollade jag upp det nu och tror jag att jag har spårat hur det ligger till: Enligt Konumentverkets PM 2005 fick man i "schabloniserad merkostnad" 120 kr för bara mjölk och 432 kr för mjölk och ägg. 2007 fanns bara mjölk med i det nya PMet men var höjt till 643 kr. Vi fick 660 kr så jag antar att det är dagens penningvärde men taget ur PM 2007. Eftersom höjningen för bara mjölk är rätt rejäl är det nog inte lönt att klaga tänker jag. Rätta mig gärna om jag har fel!
    660:- i månaden eller år? Jag har för mig att vi fick ca 2-3000:-/år om jag minns rätt.. Ska försöka kolla sen.

Våra barn har ju ungefär samma allergier.
    Men tål dina guarkärnmjöl och de andra elakingarna med andra ord?
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-05-04 20:43:29 följande:
    Pastan och fette..
    Börja med fette!
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-05-04 20:40:53 följande:
    Vår läkare har inte ringt idag, trots sjuksköterskan lovade... Har själv provat ringa utan framgång. Kan jag hitta mjölkfri välling/gröt, utan havre, i handel eller apotek? Har försökt att hitta de sorter ni skrev, men vare sig apotektstanten eller mataffären kände inte igen dem.
    Det enda som finns är Sempers mjölkfria gröt, som ska finnas på apoteket, men ofta får man beställa hem den, då de inte har den inne.
    Det är en risgröt, men söker man på mjölkfri gröt semper eller något liknande ska de hitta den på apoteket.

Sen finns Sinlac som är glutenfri, som ska finnas i vanliga matvaruaffärer. Men den innehåller en sojasläkting som mina reagerar på.
    Kombinationen mjölk och soja är ju vanlig, så jag hade passat mig för att ge den dagligen.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-04 20:50:39 följande:
    Det enda som finns är Sempers mjölkfria gröt, som ska finnas på apoteket, men ofta får man beställa hem den, då de inte har den inne. Det är en risgröt, men söker man på mjölkfri gröt semper eller något liknande ska de hitta den på apoteket. Sen finns Sinlac som är glutenfri, som ska finnas i vanliga matvaruaffärer. Men den innehåller en sojasläkting som mina reagerar på. Kombinationen mjölk och soja är ju vanlig, så jag hade passat mig för att ge den dagligen.
    semperbarnmat.se/sv/product/productdetail/5/125

www.apoteket.se/rd/d/4303
    Här är hela listan på mjölkfria saker (obs att sojaersättningar finns med!)
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-05-04 20:53:39 följande:
    semperbarnmat.se/sv/product/productdetail/5/1... www.apoteket.se/rd/d/4303 Här är hela listan på mjölkfria saker (obs att sojaersättningar finns med!)
    210429 - numret på gröten att ta med om de inte hittar.
    Men du ska kunna ringa ditt apotek och beställa hem det, så slipper du åka dit i onödan. Jag fick ett sms när det hade kommit, så här var det smidigt.
  • Kavat
    WimsA skrev 2009-05-04 20:54:01 följande:
    Kavat skrev 2009-05-04 20:50:39 följande: Nu måste jag bara fråga, Vilde har ju stått på helt mjölkfritt och har druckit havredryck istället, igår fick jag han soyadryck, och vips så blossa eksemen upp och idag har det varit rundsmörjning med kortison salva, han ser bedrövlig ut och har fått ge han tagegyl nu till natten. Kan det vara så att han även reagerar på soja?
    Låter onekligen så...
    Men ni får väl undvika det ett tag och testa igen, eller be om nya tester. Det är en vanlig kombination tyvärr.
    Min dotter reagerar ju mer på guarkärnmjöl som t.ex finns i de flesta isglassar än ärtor.
Svar på tråden Allergitråden!