• Kavat

Allergitråden!

Jasusu skrev 2009-04-23 18:41:04 följande:
    Meehh Kavat..du verkar ju ha fått minst 2 saker av allt...fattar jag det rätt,fick du 9 paket finmix? Då är det precis som min vännina..hon fick också ofantligt många paket! Jag fick ett paket av varje sak! men inte alla glutis paket som du utan endast 2 av dem! Sammanlagt så fick jag alltså bara 11 varor.
    Japp, det står ju precis vad antal som vi fick första uttaget. Numera får vi ingen finmix alls eftersom vi ändå inte kan baka på det i och med guarkärnmjölet.
    Men jag har alltså kontaktat henne efter ett tag och fått ändrat och borttaget en del. Fick fler Fette Crochanti eftersom vi tog bort alla andra hårda bröd och han äter det som bröd/kex när vi inte är hemma. Allt mjukt bröd får jag ju baka och frysa in, men det blir ju krustorrt om det ligger framme så det har jag ju aldrig med mig när vi åker iväg. Och det var inga som helst problem.

Nu svävade jag iväg, men jag har bara sagt till henne att nu önskar jag det här och det här. Inga problem alls. Du borde faktiskt kunna skicka henne en lista på övriga saker som du önskar och att du skriver hur många dagar maten räcker och att du säger att du har rätt till mer. För det har ni!

I övrigt så låter det ju bra om du kan byta dietist, men det kan ju ta sin lilla tid ibland.
  • Kavat
    lillronya skrev 2009-04-24 08:40:59 följande:
    Hej i tråden! Längesen nu. Hoppar in med en fråga, som vanligt. Är det vanligt att inget visas på pricktest? Emilio visar tydligt att han inte tål mjölk, kärnfrukter, majs och tomat. Nu i påsk fick han en tydlig reaktion på björkpollen. Pricktestades igår och det visade INGENTING! Jag blev så besviken. Det låter ju heldumt, men det hade känts så bra att få svart på vitt att jag har rätt. Han är pricktestad tre eller fyra gånger och det har aldrig visat nåt... Brukar det vara såhär?
    Halloj!
    Ja, det är rättså vanligt. Bara ägg som visar sig på pricktest på sonen och han har rätt många allergier.
    Nu har ju du kommit fram till vad det är (gissar jag) och då spelar det ju egentligen ingen roll. Mer än att man vill veta säkert, för det är supersvårt att provocera och veta säkert och framförallt jobbigt, både för barnet och för oss vuxna. Inte kul att stoppa i barnen saker de inte tål för att invänta reaktion. Usch. Jaja, nog om det.
    Du kan göra patchtest som brukar visa oftare på sena reaktioner och se om det visar något. Hur man gör står i min sädesallergiblogg. Man kan göra egna för det kan kanske vara svårt att få en remiss om du nu "vet" vad han inte tål. Gör tyvärr bara på fåtal ställen i landet.

Att han inte tål kärnfrukter är nog korsreaktioner till björk då misstänker jag. Har du kollat listan för andra saker om det nu skulle uppstå reaktioner framöver. De kan tåla sakerna vissa perioder eller om man t.ex micrar och skalar äpple osv. Men man får testa sig fram.
  • Kavat

Oj, läst ikapp, men glömmer väl svara på hälften.

Mama Law, stackars W! Jag blir sååå ledsen när jag ser hur han ser ut...

Pormoicheia,
    Myggor har vi här med. Jag har en kompis som blir så akut dålig av myggbett så hon får anafylastisk chock osv. Men som tur är så gillar inte myggen henne. Så mitt råd är att kolla upp ordentligt så att ni kan får hjälp. Hon har en spruta att ta som kan rädda livet på henne om oturen är framme.

Agnes72,
    hur har det gått i helgen? Min son reagerade på allt annat än det som var orsaken. Alltså han fick hysteriskt ont i magen när han fick i sig morot t.ex, men i efterhand så tål han morot men magen var så dålig av sädesslagen. Så när vi tog bort alla sädesslagen och magen fått läka i två månader så funkade en massa mat som han tidigare reagerat på.
    Både paprika och apelsin är ju starkt. Olivolja borde var mer ok, men man vet ju aldrig.

• Kavat
    jensten skrev 2009-04-26 22:04:40 följande:
    --------------------------------------------------
    ------> Jag har inte hunnit gå igenom tråden men undrar lite kort om det finns fler med kraftig allergi mot pollen och vad ni får för medicinering. Jag började reagera tidgt i mars, innan det ens fanns någon pollenvarning. I förrgår började jag bli hängig och mycket trött men tänkte mest att det var för man jobbat så mkt. Ojojoj så fel jag hade -björken slår ju ut för fulla muggar så igår kväll fick jag andningsproblem och drog i mig luftrörsvidgande. Normalt står jag på 1 Loratadin + 2 tbl Betapred. Men min doktor vill helst dra ner på Betapreden, vilket idag känns helt fel då jag blev så dålig. Enorm klåda i luftrören i fram och bak i lungorna så att säga. Väldigt trött och snurrig. Fråga 2: Någon som testat detta? www.saltbutiken.se/ -->Saltpipa. PS: Mygg har börjat dyka upp så det är nog inte långt ifrån nu det exploderar en solig dag... Det var mitt lilla gästinhopp, mvh!
    Har inga råd eller hjälp att ge angående ovanstående egentligen. Men en kompis till mig började äta enligt Atkins förra sommaren, dvs lite kolhydrater (bröd, sädesslag) och lite socker och desto mer kött, fett, ägg osv. Han tappade 10 kg och han pollenallergi försvann i stort sett helt mitt under sommaren när han vanligtvis brukar vara rätt dålig. Reagerar mycket på gräs.

Visst känns det lite underligt, men egentligen kanske det inte är så konstigt om det funkar på samma sätt som med matallergier. Alltså att man tål till en viss nivå, men när man kommer över den klarar inte kroppen mer. Så när han fick i sig sädesslag så reagerade han jätte mycket på pollen och när det togs bort så förbättrades allerin jätte mycket.
    Man kanske inte ska exprementera för mycket med små barn utan att läkarna är med på det men som vuxen så skulle man ju kunna testa och se.

Miralicia,
    har du läst något om det??? På mer vetenskaplig basis alltså?
  • Kavat
    mady skrev 2009-04-24 13:45:37 följande:
    Hej på er alla! kliver in här och ber om tips och råd. Jag håller på med en överklagan till FK. Jag hoppas ni kna hjälpa mig med tips och råd vad och hur ni skrivit för att få igenom mertiden, merkostnader osv. Någon som har något praxis? hur gamla är era barn hur mycket VB har ni fått? Vi har fyra barn vi söker för och fick 1/2 det känns som ett slag i ansiktet, Vad tycker ni? Här ser det ut så här "kortfattat": 2 åring med astma och allergier går på allergidagis. Smörjer minst två gånger per dag samt medicinerar minst två gånger per dag och det är en faslig fight så det tar tid. Nu har vi tack och lov inte lika många vaknätter med henne sedan en månad tillbaka då hon fick singulair, fasar nu för björk.... förra våren fick vi vara inne med henne, klarade inte av att vara ute, fick svårt att andas, ögonen forsade, näsan lika så + att kinderna svällde upp. Sen tål hon inte mjölk, ägg och fisk, gnutta med ägg och det sprutar ut ur henne. Något mer är det men vi vet inte vad. * 3.5åring hade som liten falsk krupp som slutade komma men istället kom det astma och allergier, föga förvånande men trist. Även han smörjes och medicineras minst två gånger per dag. har ännu inte reagerat på pollen, håller tummarna att vi ska slippa på honom. Tål inte mjölk och fisk. * 9 åring som nu mer bara har ansträngnings- och infektionsutlöst astma. Allergisk mot pollen, troligen kommer hon väl behöva astma behandling i år med, hon har blivit bättre så hoppet finns. Eksem och allergisk mot soja och mjölk. * 11 åring med mycket svåra allergier och astma. Behandlas med aiolos koksalt 2-3 gånger per dag, acetylcystein, singulair, aerius, asmanex, oxis och buventol vid behov som tyvärr är varje dag. Hjälper ändå inte fullt ut. Hon går oxå på behandling med Xolair. Vi har en luftdusch till henne som hjälper långt men många vakna nätter med slemmiga kräkor. Trots sin ålder behöver hon hjälp med smörjning som är minst två gånger per dag. Hon behöver hjälp med allt mår dåligt och försöker fly. Om det är att hon är sjuk, medicinerna eller annat som ger henne problem med koncentration, inlärning, humöret mm mm vet inte jag men vi måste vara med i alla steg kring medicinen. Det är så ångestfyllt att inhalera att det kan dra iväg en timme och någon av oss måste verkligen sitta med, fungerar inte att stå i närheten och diska. Hon får inte åka buss vi måste köra vart hon än ska, astman är nu så svår så promenader och cykel är problem. Vi måste föra peffkurva dagligen morgon och kväll före och efter medicin. Pga sin svåra astma tappade hon sin tillväxt och får tillväxthormon. Pga hennes koncentrationssvårigheter måste vi alltid sitta med när läxor görs hon har även på grund av sin oro fått problem med inlärningen. Listan kan göras lång men jag stannar här. Massa extra städning, kopiösa mängder tvätt då alla slussas varje dag och aldrig kan köra samma kläder två dagar. Frekventa lakansbyten då det smörjs med cremer så det blir kladd. Dubbel/trippel matlagning, tid vid inköp, bakning, kontakter med sjukvård, lärare... Räknar jag lågt och vi bra tider så är det en timme per dag för de två små. Sämre tider ja då rasslar det iväg, vaknätter byte av lakan på nätter för slemspyor mm.mm Stora ja det från 1,5 timmer per dag med aiolosen kan bli mer när hon får ångest massa ritualer... 1h per dag för övrig medicinering och smörjning oxå räknat under bra tider. Sprutan jag även den kan dra iväg mot en halvtimme. Till det kommer blandning av mediciner underhåll och rengöring you name it. Det är det rent medicinska all tid för allt annat runt henne med att köra henne, stöd, stöttning bla Nu är det här som sagt baserat på bra dagar och långt ifrån allt. jag tycker då det borde vara betydligt mer. Vi håller på att slå knut på oss själva.
    Tycker ni ska överklaga, men förvänta er inte för mycket.
    Skämt åsido, vi har en snart 2-åring som är kontakt-damm-allergisk mot sädesslagen så vi har rätt mycket jobb med att sanera runt honom. Sen har han diverse allergier förutom det (står i min pres) så maten är en historia för sig, glutenfritt bröd finns inte att köpa som han kan äta osv, så det är rätt mycket jobb runt mat-biten och sen insmörjningar, tvätt och allt annat som hör till. Vi fick 1/4 på honom och efter min egna uträkning som fk fick ta del av så har de slopat ungefär 2/3 av alla timmar i mertid. Så de är hårda i sina bedömningar.
    Mitt råd är bara att skriva så noggrannt du kan som du fått tips om, mycket mer kan man inte göra. Sen tycjer jag att du ska påtala vikten av tiden på din äldsta dotter. För jag har alltid fått höra att när de är små så kräver de ändå så mycket hjälp så den tiden räknas bort. Men hon är ju så stor och klarar hon inte saker själv som ett barn i den åldern vanligtvis inte behöver göra/klarar själv så skulle jag poängterat det mest. Plus att se till att ha läkarintyg för att styrka. Och kanske även skolan kan skriva något papper? Lycka till och berätta gärna hur det går.
  • Kavat

Ropar ett "hejja tjejer"! och önskar också att jag hade orkat kämpa lite mer just nu.
    Blev lite "sugen" på att överklaga ändå när jag hör er *tack* det smittar.
    Men vet inte om jag orkar tyvärr. Känns som om man försöker om och om igen, men det är ju "ingen" som förstår.

• Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-28 20:49:03 följande:
    Blir helt matt när jag läser hur ni får kämpa! Måtte det vända snart för samtliga! Vår son är blivit testad och igår fick vi svaren, han är allergisk mot mjölk. Ingen alls på sädesslag. Bra men konstigt, han blir jättedålig om han äter något med fullkorn. Men läkaren sa att det troligen är tarmen som är retad. Kan det stämma?
    Skönt att veta att det ÄR mjölk gissar jag.

Kan stämma kan det, med fullkorn... MEN det visar inget på vete på vare sig prick eller RAST när vi tog det på sonen och han superkänslig mot vete - även luftburet eller om han får det på sig. Allergin har ju dock blivit värre sedan vi gjorde testerna.

Så det är vanligare att allergier mot sädesslag visar sig på patchtest eftersom de oftare är sena reaktioner.
  • Kavat
    mrseriksson skrev 2009-04-29 11:16:38 följande:
    hej hopp Här följer livet sin stilla gång.. Lukas har börjat ta pollen mediciner för att det börjar nu här uppe.... Annars mår han hyfsat....tränar simning 2 dar i veckan för konditions skull och han mår mycket bättra i astman i fuktig miljö... Vänter på läkar utlåtande så man får i väg vårdbidrag ansökan nån gång.....Men vet fortfarande inte hur jag ska formulera mig i den....
    Skicka in så fort du kan! Läkarintyg kan man komplettera med efteråt. Och pengar får du från månaden ansökan kommer in, så skicka så fort du kan.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-29 20:47:08 följande:
    Behöver ert råd om ni har tid! Vi har fått veta att vår pojke är allergisk mot mjölk. Blodproverna visade inget på sädesslag trots att han har haft mycket problem med magen. Har nu på anvisning av läkaren börjat med Enago produkter och ersätter all mjölk med havreprodukter. Andra dagen nu.. Varje gång han har fått gröt eller välling, får han diarréer ca 1 h efter målet. Luktar hemskt. Kan det vara reaktion på omställningen? (vi har uteslutet havre tidigare eftersom han haft problem)
    Ta bort sädesslagen och ring läkaren är mitt tips.
    Måste kolla vad som skrevs igår då jag inte hann svara, återkommer.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2009-04-28 21:00:13 följande:
    K Kavat, jag kan inte termerna. De tog blodprover och sa att man såg varken gluten eller enskilt sädesslag. Men på fullt allvar, vilket jag sa till läkaren, jag vågar inte ge honom fullkorn. Vill aldrig mer utsätta honom för det!! Vete verkar ok! Men om vi provat fullkornsbröd, fullkornsvälling eller gröt, får han massor av gaser, det smattrar, och riktiga magsmärtor. Senast när vi skulle prova, enligt läkaren, låg vår son på golvet och grät, kastade sig av och an. Står inte ut att prova mer. Det klart vi behöver inte, men det är så märkligt att inte veta varför och vad exakt som utlöser hans smärta.
    Blodproverna ni tog kallas för RAST och som jag skrev så visade det inte på någon allergi för vete för vår son. Vete är det enda sädesslaget som de har kollat på RAST på vår son och det enda de vanligtvis kollar.

Du måste lita på dig själv och på hans reaktioner. Han reagerar ju onekligen på något sätt så oavsett om läkaren anser att det är en allergi eller inte så mår han ju inte bra när han får i sig fullkorn (vad menar du föresten med det?) eller när han får i sig havre.
    I många fullkornsprodukter ingår havre, så det är kanske "bara" det han reagerar på?

Oavsett, jag skulle inte gett mer havreprodukter och kontaktat läkaren. Inte fasen ska ni ge något som gör att han mår dåligt, oavsett om det är allergi eller inte.
    Men läs i min sädesslagsblogg om patchtest/lapptest.

Var bor ni? Jag tycker helt klart att du ska be om remiss för patchtest, om ni inte får läkaren att acceptera att han inte tål havre.
Svar på tråden Allergitråden!