• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Glass

Pratade med min man om hans eksem. Han säger att de försvinner när han inte jobbar. Det som skiljer då är att han inte sitter med händer och armar mot ett bord/tangentbord och att han inte är stressad. Stressen är en stor faktor. Nu är vi inne i en stressig period (sälja lägenhet, flytta mm) oh han har eksem lite öveallt. Det kanske är ett rent kontakteksem då.

Angående mjölkproeinallergi, växer inte den bort? Jag läste någonstans at det bara är en promille av alla vuxna som har mjölkproteinallergi, men det kanske är ett stort mörkertal. Melina(vår dotter) reagerar inte på att jag äter mjölkprodukter iallfall.

Finns det fler risker än ägg och nötter? Jag äter ju allting eftersom jag tål allt, men tänkte börja vara lite observant på om hon reagerar på något.

• Blå Flygare

Min tjej hade "skorv", men så fort vi tog bort mjölkproteinet ur kosten så försvann skorven så det måste ju ha varit någon form av eksem.

Jag räknade ut att mjölkproteinallergi finns hos 0,4% av alla vuxna - om siffrorna på förekomst och hur ofta det växer bort stämmer. Fast mycket talar för att det är lågt räknat. Både att förekomsten hos barn är större och att det inte växer bort i så stor grad som man innan trott.

• JPL

Nu har vi lagt sorbitol till den redan långa listan (det var alltså inte citronsyra som var problemet). Jag sitter och kollar igenom gamla trådar från ett helt annat forum *vink* så jag passar på att fråga Kajsa: Vad använder ni för tandkräm?

Passar även på att kolla vad ni använder för kalciumtillskott? Mina söner gillar tuggtabletter men Calci tugg tål de inte. Finns det något annat? Eller hur får ni i dem hela tabletter?

Jag funderade på Minalvit björnarna men barnens läkare påstår att många är allergiska mot just dem. Han har haft fel förr förstås... Jag tycker att innehållet är mycket bättre än i de flesta andra tuggtabletter. Men så behövs det många nallar på en dag, gånger två barn.

• JPL
    Glass skrev 2009-04-18 10:42:37 följande:
    Angående mjölkproeinallergi, växer inte den bort? Jag läste någonstans at det bara är en promille av alla vuxna som har mjölkproteinallergi, men det kanske är ett stort mörkertal.
    Enligt den här länken är prognosen för att det ska växa bort numer mycket sämre:
    www.mjolkfri.com/artikel/39/mjolk-_och_aggallergier_haller_i_sig_allt_langre/

Jag tycker också att det är helt uppenbart att det inte är bara 1-2% av barnen som är mjölkproteinallergiska, vilket ju står på i sort sett varenda hemsida. För i så fall skulle det vara typ ett barn på fem dagisavdelningar som var det. Vi är tre barn på min gata med sju barn och jag känner fler mjölkproteinallergiksa barn men jag känner inte hundra barn allt som allt. Om ni hänger med.
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2009-04-18 11:48:11 följande:
    Enligt den här länken är prognosen för att det ska växa bort numer mycket sämre: www.mjolkfri.com/artikel/39/mjolk-_och_aggall.../ Jag tycker också att det är helt uppenbart att det inte är bara 1-2% av barnen som är mjölkproteinallergiska, vilket ju står på i sort sett varenda hemsida. För i så fall skulle det vara typ ett barn på fem dagisavdelningar som var det. Vi är tre barn på min gata med sju barn och jag känner fler mjölkproteinallergiksa barn men jag känner inte hundra barn allt som allt. Om ni hänger med.
    Instämmer! Här är det 3 av 11 barn på dagisavdelningen som är allergiska mot mjölk. I föräldragruppen var det 2 av 11 och i ....
  • Amulett
    JPL skrev 2009-04-18 11:48:11 följande:
    Enligt den här länken är prognosen för att det ska växa bort numer mycket sämre: www.mjolkfri.com/artikel/39/mjolk-_och_aggall.../ Jag tycker också att det är helt uppenbart att det inte är bara 1-2% av barnen som är mjölkproteinallergiska, vilket ju står på i sort sett varenda hemsida. För i så fall skulle det vara typ ett barn på fem dagisavdelningar som var det. Vi är tre barn på min gata med sju barn och jag känner fler mjölkproteinallergiksa barn men jag känner inte hundra barn allt som allt. Om ni hänger med.
    Håller med! Känner 3 barn utöver sonen som är/varit mjölkallergiska. På de övriga (1-4 åringar) har det vuxit bort. Undrar dock vad det säger om sonens odds ...

Men varför kommer jag inte in på länken?
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-04-18 13:46:41 följande:
    Men varför kommer jag inte in på länken?
    För att / inte är blått, lägg till ett sånt på slutet.
  • JPL

Nähä. Klipp och klistra in detta i adressraden efter 39/

mjolk-_och_aggallergier_haller_i_sig_allt_langre/

• Blå Flygare
    JPL skrev 2009-04-18 14:03:23 följande:
    Det är en så lång länk att Fl la den som två rader. Jag provar modifierat: www.mjolkfri.com/artikel/39/
    Man måste fortfarande lägga till / på slutet, men då funkar det. En bugg i FL som de tydligen aldrig tänkt fixa
Svar på tråden Allergitråden!