• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Alicia05sMamma skrev 2009-04-18 23:35:40 följande:
    Alla ni här i tråden som har vete och annan spannmålsallergi eller vars barn har. Har ni fått denna info av er dietist ? Fick denna info på papper när vi var där igår. Förändringar för sverige: Nuvarande regler: Naturligt glutenfri: max 20 ppm* gluten, vetestärkelse och havre får inte ingå. Glutenfri: max 200 ppm* gluten, vetestärkelse får ingå, havre får inte ingå. Nya regler: Glutenfri: max 20 ppm*, vetestärkelse och havre får ingå. Mycket låg glutenhalt: max 100 ppm*, vetestärkelse och havre får ingå. * Under tiden 2009 till 2011 är både de nuvarande och nya benämningarna tillåtna. * Patienter som tidigare endast ätit produkter märkta "naturligt glutenfri" kan äta de produkter som enligt de nya reglerna är märkta "glutenfri". Gränsvärdet för gluteninnehåll är detsamma som det var för tidigare benämningen "naturligt glutenfri". Råvarans ursprung har ingen betydelse längre, utan det är enbart glutenhalten som är avgörande. Ingredienserna visar råvarorna. * Patienter som tidigare ätit produkter märkta "glutenfri" kan äta produkter märkta "glutenfri" eller "mycket låg glutenhalt". Dessa produkter innehåller samma eller lägre nivåer av gluten som tidigare märktes "glutenfri".
    Nej, inte från dietist, men läst det på flera ställen bla. hos celiakiförbundet.

En varning dock. Jag tror inte varken jag eller sonen kommer kunna äta något av ovanstående. Jag reagerar som jag skrev för några dagar sedan på glukossirap och jag är "bara" glutenintolerant (dock hudceliaki) men sonen som reagerar på vete reagerar ju på mycket mindre än vad jag gör. Så jag misstänker att du i stort kan strunta i de där märkningarna, eller rättare sagt, jag tror inte att du i alla fall till en början kommer att kunna ge henne något av de sakerna utan du måste ge helt naturligt glutenfritt, som är särnär märkt. Sonen reagerar ju t.ex på majsmjöl som inte är särnär märkt.
    Jag reagerar även på havredryck som enligt tillverkare är helt glutenfritt och gjord på ren havre och jag är inte ens allergisk mot havre. Vilken jag tolkar som att det faktiskt finns lite lite lite gluten och därmed vete i havredryck.
    Sen kan ju jag vara superkänslig just nu, men oavsett så reagerar jag ju inte på särnärmärkta produkter.
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-19 09:44:40 följande:
    Nej, inte från dietist, men läst det på flera ställen bla. hos celiakiförbundet. En varning dock. Jag tror inte varken jag eller sonen kommer kunna äta något av ovanstående. Jag reagerar som jag skrev för några dagar sedan på glukossirap och jag är "bara" glutenintolerant (dock hudceliaki) men sonen som reagerar på vete reagerar ju på mycket mindre än vad jag gör. Så jag misstänker att du i stort kan strunta i de där märkningarna, eller rättare sagt, jag tror inte att du i alla fall till en början kommer att kunna ge henne något av de sakerna utan du måste ge helt naturligt glutenfritt, som är särnär märkt. Sonen reagerar ju t.ex på majsmjöl som inte är särnär märkt. Jag reagerar även på havredryck som enligt tillverkare är helt glutenfritt och gjord på ren havre och jag är inte ens allergisk mot havre. Vilken jag tolkar som att det faktiskt finns lite lite lite gluten och därmed vete i havredryck. Sen kan ju jag vara superkänslig just nu, men oavsett så reagerar jag ju inte på särnärmärkta produkter.
    För att förtydliga, alltså att man måste läsa om det finns havre eller vete i produkten och även om det finns minimimalt med vetestärkelse så finns risk för reaktion. Med andra ord att man ändå inte enbart kan gå på märkningen.
  • Kavat
    Slippy skrev 2009-04-19 09:08:14 följande:
    Nån som vet om lapptest alltid är 100% säkert eller är det lika osäkert som pricktest?
    Inget test är hudra, det beror ju delvis på vilken sorts reaktion som skrer i kroppen, vilket test det visar på. Det verkar dock vanligare att lapptest visar på eksem och magproblem, som är sena reaktioner än övriga test. Speciellt sädesslag brukar det visa på.
    Men man får ju ingen siffra utan det är en beömning. På sonen var alla "lappar" mer eller mindre röda och det syntes reaktion, men läkaren bedömde ju bara allergi på två av dem som var solklara. Resten fick vi prova oss fram med. Men man kan ju helt klart få en fingerhänvisning om vad som kan vara fel.
  • JPL

Sorbat är mycket lättare att undvika än citronsyra så det var en lättnad. Citronsyra finns i ?allt?. Men det är klart nu när tandkräm och tuggtabletter strulade till sig så kanske min tidigare uppfattning måste redigeras.

Vi ger inte barnen någon medicin men jag har Tavegyl till mig själv. Ska försöka att komma ihåg det när jag träffar läkaren nästa gång.

Jag får väl fortsätta att strula med dolomitpulvret. Det bästa hittills har varit att baka muffins med exakt en dagsdos i och ge dem till mellis. Då är det ingen risk att det blir över iaf. Annars innehåller nallarna artificiell äpplearom enligt Delfinen. Köper väl några sådana när jag är inne i stan.

Tandkrämen hittar jag nog och fluorskölj kan jag läsa mig till. Köper man alltid flourskölj på apotek? Tackar för infon så länge så hör jag av mig om det strular. (Hoppades iofs att du hittat en komplett lösning sedan vi diskuterade det senast )

Kavat skrev 2009-04-19 09:36:53 följande:
    Åh nej... Eller ja, pest eller kolera? Du vet väl att det finns i både Aerius (dock är tablettform ok) och Tavegyl och flera andra mediciner? Kalktabletter har vi slutat igen med här. Sonen dricker tillräckligt med berikad risdryck och dottern kämpar vi för att få i chokladhavredrycken. Får henne inte att dricka den rena havredrycken tyvärr. Jag reagerade ju förmodligen också på kalktabletterna så jag har inte vågat ge barnen på ett tag. Hade nalletabletterna ett dag, men de innehåller ju äpple bl.a och det tål hon ju heller inte. Tandkräm, jag fick Ica att ta in Urtekrams barntandkräm, vill du veta innehåll så hojta! Den enda jag hittat som är utan sorbitol. Den funkar och så floursköljer vi, och det funkar bättre och bättre. Började när hon var 3 år. Men köp inte den dyra för barn, den smakar skitmycket och starkt. Den vanliga (som också är lika mycket flour i som den till barn) är billigare och mer smaklös, smakar mer som vatten. Flourtabletter innehåller också sorbitol, så man har inte så mycket val.
  • JPL

Ursäkta en komplett lösning har du förstås. En allt-i-ett lösning var det jag hoppades på!

• Mama Law

Hej tjejer. Hoppas att allt är bra med er och era små. Här är det lite extra jobbigt nu då pollen säsongen börjat komma i gång och wiking har än svårare att andas genom näsa. Vi misstänker även att han är känslig mot solen för där han får sol på sig (i ansikte och på händerna) sväller han upp och blir röd.... ja ja det är väl en försmak på va sommaren kommer att erbjuda.

I morron är det måndag igen så då ska jag börja hetsa försäkringskassan igen hoppas på att få lite pengar innan april är slut iaf. HAde ju hoppats på att få redan i förra veckan men men.....

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Slippy
    Kavat skrev 2009-04-19 11:00:23 följande:
    Inget test är hudra, det beror ju delvis på vilken sorts reaktion som skrer i kroppen, vilket test det visar på. Det verkar dock vanligare att lapptest visar på eksem och magproblem, som är sena reaktioner än övriga test. Speciellt sädesslag brukar det visa på.Men man får ju ingen siffra utan det är en beömning. På sonen var alla "lappar" mer eller mindre röda och det syntes reaktion, men läkaren bedömde ju bara allergi på två av dem som var solklara. Resten fick vi prova oss fram med. Men man kan ju helt klart få en fingerhänvisning om vad som kan vara fel.
    Så eksem får man oftast vid sena reaktioner? Min lilla tjej har mest reagerat med rödflammiga fläckar på mage och bröst tidigare (ser ut som nässeluslag men är inte upphöjda så jag vet inte om det har varit det?), men nu har hon haft en hel del eksem senaste två dagarna. Hon har ätit både sej och lax idag och igår, men det har hon inte reagerat på tidigare när vi provat. Den allergin kanske har kommit nu då? Blir inte klok på det här. Känns som att jag aldrig kan komma fram till vad hon kan äta och inte. Har ju varit så försiktig och hon hade ju blivit så bra i hyn. Hon va helt bra i över 2 veckor och under dom veckorna fick hon både gröt och välling fårn Ena Go så gluten kan jag iaf utesluta...alltid nåt =/ (banan, potatis, kött, och morot har också gått bra).
  • Mama Law

Har pratat med Fk idag igen och kan ni tro att det är sant..... det  är lämnat för beslut men hon kunde inte säga när beslutet ska tas men det skulle inte dröja allt för länge iaf..... hoppas det blir redan den här veckan.... 

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Slippy

Till er som köper färdig barnmat till era små:

Jag har mest lagat mat själv till min dotter, men nu har det blivit rätt så mkt barnmatsburkar ett tag pga. olika anledningar. Mailade till HIPP och frågade ang. "spår av" i deras barnmat eftersom jag blivit så upprörd efter Nestlés slarv i innehållsförteckningarna. Jag frågade om dom kunde garantera att det inte finns spår av ägg i deras barnmatsburkar med pasta och fick det här svaret:

Hej Ida!

Fick ett svar på frågan på en gång och dessvärre kan vi inte garantera att pastan inte innehåller spår av ägg.

Tråkigt, men ändå kanske ett svar på frågan om varför din dotter reagerar på pastarätterna.

Med vänliga hälsningar

Minna Pakola

Ville bara skriva det som en liten varning till er med känsliga barn. Är nog bäst att alltid laga eget ändå. Då vet man vad dom får i sig! Detta gäller ju säkert inte bara ägg utan även mjölk m.m.

• Amulett
    Slippy skrev 2009-04-20 15:39:21 följande:
    Till er som köper färdig barnmat till era små: Jag har mest lagat mat själv till min dotter, men nu har det blivit rätt så mkt barnmatsburkar ett tag pga. olika anledningar. Mailade till HIPP och frågade ang. "spår av" i deras barnmat eftersom jag blivit så upprörd efter Nestlés slarv i innehållsförteckningarna. Jag frågade om dom kunde garantera att det inte finns spår av ägg i deras barnmatsburkar med pasta och fick det här svaret: Hej Ida! Fick ett svar på frågan på en gång och dessvärre kan vi inte garantera att pastan inte innehåller spår av ägg. Tråkigt, men ändå kanske ett svar på frågan om varför din dotter reagerar på pastarätterna. Med vänliga hälsningar Minna Pakola Ville bara skriva det som en liten varning till er med känsliga barn. Är nog bäst att alltid laga eget ändå. Då vet man vad dom får i sig! Detta gäller ju säkert inte bara ägg utan även mjölk m.m.
    Ähhh! Va!!!???? De måste väl för sjutton märka burkarna med spår om det finns risk för det!? Varför skulle just barnmat av allting vara undantaget från den regeln?!?
Svar på tråden Allergitråden!