• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-04-20 17:44:45 följande:
    Ähhh! Va!!!???? De måste väl för sjutton märka burkarna med spår om det finns risk för det!? Varför skulle just barnmat av allting vara undantaget från den regeln?!?
    Nä, "spår av"-märkning ska eg, inte förekomma alls, för producenterna ska hålla maskinerna rena så det inte finns. Sen kan de aldrig garantera helt äggfritt om inte hela fabriken är helt äggfri.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-04-20 17:44:45 följande:
    Ähhh! Va!!!???? De måste väl för sjutton märka burkarna med spår om det finns risk för det!? Varför skulle just barnmat av allting vara undantaget från den regeln?!?
    Jag trodde också att det va så, men tydligen inte. Man vågar ju inte köpa nånting längre!
  • Snutten

Nu har vi börjat mjölkprovocering här hemma. Jag har bakat de mjölk och äggfria muffinsarna med mjölk och riktigt smör. Så nu väntar vi på vad som händer. Ännu verkar det lugnt men Siri har mest haft långsamma reaktioner så vi får väl se. Tänk om allergin försvunnit!!! Det hade vairt så skönt att kunna stryka en från listan.

• Slippy
    Snutten skrev 2009-04-20 19:01:45 följande:
    Nu har vi börjat mjölkprovocering här hemma. Jag har bakat de mjölk och äggfria muffinsarna med mjölk och riktigt smör. Så nu väntar vi på vad som händer. Ännu verkar det lugnt men Siri har mest haft långsamma reaktioner så vi får väl se. Tänk om allergin försvunnit!!! Det hade vairt så skönt att kunna stryka en från listan.
    Håller tummarna för er!
  • Mama Law
    Håller alla tummar hårt för att det är så att den allergin har försvunnit!!!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Jasusu
    Vilket recept använde du?
    Håller tummarna för er!
  • Glass

Hur är ekomendationerna för introducering av mjölk, gluten, nötter och kanske fler saker, till bebisar?

Ska man ge det i samband med amning eller ska man undvika det första året eller hur lyder råden nu?

• Snutten
    Jasusu skrev 2009-04-20 19:20:43 följande:
    Vilket recept använde du?Håller tummarna för er!
    Jag brukar baka muffins med följande recept:

2, 5 dl mjöl
    1 dl socker
    1 msk vanilj socker
    2 tsk bakpulver
    50 g "smör"
    2 dl "mjölk"

sen smaksätter jag med dessa alternativ: 2 msk kakao alt skalet och saften av en citron. ibland tar jag lite hackad allergi vänlig choklad.

blanda de torra indigrienserna först. smält "smöret" och häll i det och "mjölken". häll upp i muffinsformar och grädda i ca 8 min i 225 grader.

de blir riktigt goda om man vill ha dem lite kladdigare så ökar man sockret och smöret!

smör och mjölk står naturligtvis i detta sammanhang passande för alternativ, men det behövde jag kanske inte skriva.

Tack för att ni håller tummarna för vår provokation. Egentligen är jag lite otålig och vill helst ge henne lite mjölk direkt så vi har det avklarat. Men det är väl bäst att introducera långsamt.
  • Blå Flygare
    Glass skrev 2009-04-20 19:51:01 följande:
    Hur är ekomendationerna för introducering av mjölk, gluten, nötter och kanske fler saker, till bebisar? Ska man ge det i samband med amning eller ska man undvika det första året eller hur lyder råden nu?
    Gluten medans man ammar, tidigast 4 mån. Om man inte ammar utan ger ersättning tidigast 6 mån.

Mjölk vet jag inte, men tidigast 6 mån i maten (i många länder dock 1 år, och vissa bvc menar tidigast 8 mån. Fast samtidigt finns det ju i grötar fr 4 mån o i ersättning från födsel...)

Nötter ska man inte ge bäbisar, hela nötter ska inte ges under småbarnsåren pga kvävningsrisk. Småbarn med allergier ska inte äta det pga allergirisk.

Soja (ren soja som tufu t.ex, inte lecitin o sojasås) ska inte ges till bäbisar med mjölkallergi och inte till småbarn med multipla allergier.
  • Kavat

Mama Law, en fundering. Tål W Sagolika soppors nyponsoppa eller blåbärsoppa ?
    Det är bara vatten, socker, nypon, mod.potatisstärkelse, citronsyra och c-vitamin i.

Håller tummarna att ni snart får ert beslut - och lite pengar!

Svar på tråden Allergitråden!