• Kavat

Allergitråden!

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42120614.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m41507854.html
    Mjölkallergi hos äldra barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41507611.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41269874.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m41970003.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39751265.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 13:18
    Lite nyttig information om Vårdbidrag som även diskuteras lite här och där i tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619-16.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 17:43
    Ny sädesslagsallergi tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m44468319.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 19:18
    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

• Svar på tråden Allergitråden!
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-21 10:56:07 följande:
    Halloj! Usch, vad jobbigt att han är så allergisk. Var det inte Mama Laws W som var mer svullen nu? Annars så är väl det väl en biverkning på massor av saker som pencillin mm, att man inte bör vistas i sol. Osäker på om det är samma för betapred och aerius, men låter inte orimligt i mina öron. Betapred (fass) Hudens och underhudens sjukdomar "Vanliga: Atrofi. Sällsynta: Hudreaktioner (såsom allergisk dermatit, urtikaria, angioneurotiskt ödem). Suppression av hudtester. Aerius (fass) "Allmänna symtom Överkänslighetsreaktioner (såsom anafylaxi, angioödem, dyspné, pruritus, hudutslag och urtikaria)." Så, ja, det finns ju en del bland biverkningar, men solen och mer allergener (pollen) kan väl förvärra det mesta?
    Var tvungen att skicka så inte min son som sitter brevid och målar skulle råka klicka bort inlägget.
    Med andra ord, lurigt vad det kan vara. Reagerar han på samma sätt om det är molnigt ute?
    Har ni någon pollen-medicin?

Blir han bra när han kommer in? Är han ok på morgonen och blir värre och värre under dan även om han är inne? Alltså är du säker på att det är att han kommer ut som gör det och inte så att han alltid reagerar vid samma tid men att det kan vara medicinen som gör det för att det är t.ex 3 timmar efter intag varje dag?
    S
  • Kavat
    Kavat skrev 2009-04-21 11:01:40 följande:
    Var tvungen att skicka så inte min son som sitter brevid och målar skulle råka klicka bort inlägget. Med andra ord, lurigt vad det kan vara. Reagerar han på samma sätt om det är molnigt ute? Har ni någon pollen-medicin? Blir han bra när han kommer in? Är han ok på morgonen och blir värre och värre under dan även om han är inne? Alltså är du säker på att det är att han kommer ut som gör det och inte så att han alltid reagerar vid samma tid men att det kan vara medicinen som gör det för att det är t.ex 3 timmar efter intag varje dag? S
    En fråga till är det Aerius munsönderfallande tabletter eller sirap ni har? Det är sorbitol i sirapen, det tål inte min tjej, men tabletterna funkar fint.
  • Glass
    Blå Flygare skrev 2009-04-21 08:37:40 följande:
    Gluten medans man ammar, tidigast 4 mån. Om man inte ammar utan ger ersättning tidigast 6 mån.Mjölk vet jag inte, men tidigast 6 mån i maten (i många länder dock 1 år, och vissa bvc menar tidigast 8 mån. Fast samtidigt finns det ju i grötar fr 4 mån o i ersättning från födsel...)Nötter ska man inte ge bäbisar, hela nötter ska inte ges under småbarnsåren pga kvävningsrisk. Småbarn med allergier ska inte äta det pga allergirisk.Soja (ren soja som tufu t.ex, inte lecitin o sojasås) ska inte ges till bäbisar med mjölkallergi och inte till småbarn med multipla allergier.
    åh tack!

Jag har lite svårt att förstå hur allergi fungerar, eller jag vet det som "alla" vet, men tex mjölk. Om mjölkproteinet går över i bröstmjölken och det är helt okej att äta mjölkprodukter (om man inte har en allergi), men man får inte ge det direkt till bebisar när de väl börjat äta och som du säger det finns i ersättningar.
    Går gluten också över i mjölken? Jag har aldrig hört det i och för sig, men jag kan inte så mycket.

Livet vore så mycket enklare utan allergier och risk för dem.
  • Kavat

saffe,

Kavat skrev 2009-04-21 09:56:19 följande:
    Jag har mailat Unilever. Det funkade inte från Knorrs hemsida konstigt nog. Det var den segast och den hemsida med minst info jag hittat på länge.
    Ställde frågan till Unilever (knorr) om deras buljongs stärkelse innehöll vete och fick detta svar:
    "Hej!
    Tack för ditt mail.

Gällande våra organic buljonger så innehåller de enbart stärkelse från antingen potatis eller majs.

Om grillkryddan innehåller något glute av något slag, så står det på burken.

Vänliga hälsningar
    xx
    Konsumentkontakt
    Unilever Sverige AB"
  • EMO 979

Nån här som vet..har en mjölkproteinallergisk dotter som igår fick medicin uthämtat mot sin pollenallergi..den innehåller 75mg laktos/tablett och hon skall ta 1/2 tablett...finns det mjölkprotein i laktosen och har ni erfarenhet av om barnen kan reagera på den minimala mängd som hon då kan få i sig på en dagsdos...

• Blå Flygare

EMO 979 skrev 2009-04-21 11:39:14 följande:

Nån här som vet..har en mjölkproteinallergisk dotter som igår fick medicin uthämtat mot sin pollenallergi..den innehåller 75mg laktos/tablett och hon skall ta 1/2 tablett...finns det mjölkprotein i laktosen och har ni erfarenhet av om barnen kan reagera på den minimala mängd som hon då kan få i sig på en dagsdos...
    Laktos i läkemedel innehåller i regel inte mj.protein, om det gör det så står det i bipacksedeln o fass.
  • Alicia05sMamma
    trållmor skrev 2009-04-21 09:44:34 följande:
    Hej! Jag har läst i tråden ett tag, och skulle verkligen behöva er experthjälp nu. Vi har misstänkt ett tag att vår äldsta son (2½ år) är allergisk mot någonting, och därför fick vi lämna blodprov för att se vad det är han inte tål. Efter mycket velande från läkarna så fick vi till slut veta att han inte tål mjölkprotein, men att vi inte ska göra någonting åt det?!?!?!? Läkaren tyckte att det var bättre att fortsätta leva som vanligt utan att utesluta någonting... Jättekonstigt resonemang, tyckte vi, eftersom Mattis har både utslag, svårt att andas samt förstoppad/hård avföring... Han mår ju inte bra, och det var därför vi ville utreda vad det är som gör att han inte mår bra fysiskt, innan vi tar tag i det och oroar oss för att det skulle vara psykiskt... Första proverna visade dessutom att han inte tål mjöl eller fisk heller, men enligt läkaren nu i telefon så behövde vi inte bry oss om det?!?! Efter att ha läst på denna sida, bla: www.meadjohnson.se/se/allmanhet/allergi--symp.../ så ser vi hur allt stämmer in på Mattis sen han föddes, men ALLA sa att det var normalt att spy sådana kaskader som han gjorde... Till slut trodde vi ju på dem Dagis har reagerat på hur hård i magen Mattis är, och även vi, men så får vi ändå ingen hjälp... Hur går man vidare egentligen? Jag har inte bott i Göteborg så länge, så jag vet inte hur saker och ting fungerar här, men däremot så upplever jag ett stor nonchalans när vi ber om hjälp... Fredrik (min man) vill att vi ska utesluta mjölkprotein själva, men törs man det? Förlåt att det blev så långt, men vi känner oss snart desperata på att vår son ska få hjälp!!! Han mår ju inte bra....
    Nä men snälla nån.. Vad i hela friden är detta för läkare ni hamnat hos ?? Det är ju oerhört allvarligt med allergi som sätter sig på andningen.

Nä ni bör omgående kräva en annan läkare, för denna skulle inte få ta emot allergipatienter Han bör inte få jobba som läkare överhuvudtaget med ett sånt resonemang.

Reagerar er son på komjölk, så måste ni ta bort ALL mjölk i alla dess olika former. Reagerar han även på vete så ska han bara äta naturligt glutenfritt.

Varför i hela friden har ni inte fått komma i kontakt med en dietist ???
    (¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • EMO 979
    Blå Flygare skrev 2009-04-21 11:42:26 följande:
    Laktos i läkemedel innehåller i regel inte mj.protein, om det gör det så står det i bipacksedeln o fass.
    Stod inget om mjölkprotein..bara att man skulle uppmärksamma det om man var laktosintolerant..vill ju bara ta det säkra före det osäkra så inte tösen blir dålig..
  • Kavat
    Glass skrev 2009-04-21 11:13:39 följande:
    åh tack! Jag har lite svårt att förstå hur allergi fungerar, eller jag vet det som "alla" vet, men tex mjölk. Om mjölkproteinet går över i bröstmjölken och det är helt okej att äta mjölkprodukter (om man inte har en allergi), men man får inte ge det direkt till bebisar när de väl börjat äta och som du säger det finns i ersättningar. Går gluten också över i mjölken? Jag har aldrig hört det i och för sig, men jag kan inte så mycket. Livet vore så mycket enklare utan allergier och risk för dem.
    Anledningen att man inte ska ge vanlig ren mjölk till bebisar är för att det är för näringsfattigt innan de är 1 år. De äter sig mätta på mjölken men får inte tillräckligt med näring.
    Men mjölk i mat osv är ok, förutsatt att de inte är allergiska då.
    Om jag minns rätt nu så går gluten över, men man behöver få i sig en del för att bli glutenintolerant, så det brukar "uppstå" efter 2 år, även om det kan komma tidigare.
  • Kavat
    Jasusu skrev 2009-04-21 10:59:33 följande:
    Kavat Klara ni av Fazers godis?
    Har inte testat än. Är inga godisgrisar här.
    Men testade Cloettas dubbelnogat och den gick ok - till mig alltså!

Får återkomma om/när jag hittar något som barnen tål.
Svar på tråden Allergitråden!