Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden!

Har alla utom MADY 1/4 vb eller är det nån mer som har över.... Hur mycket har ni och för hur många barn?

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-04 20:54:01 följande:
    Nu måste jag bara fråga, Vilde har ju stått på helt mjölkfritt och har druckit havredryck istället, igår fick jag han soyadryck, och vips så blossa eksemen upp och idag har det varit rundsmörjning med kortison salva, han ser bedrövlig ut och har fått ge han tagegyl nu till natten. Kan det vara så att han även reagerar på soja?
    Ja det är vanligt att man även reagerar på soja om man inte tål mjölk det går hand i hand som oftast. Så ta bort sojamjölken tills han blir bra igen. Och testa igen då med lite grann för att se hur han reagerar, reagerar han då så är han nog allergisk/känslig även mot soja.
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-04 21:02:35 följande:
    Vi har gjort pricktest och tog blodprov nu sist, men dom visa inget, läkaren sa att vi skulle utesluta mjölk ändå till att börja med för att han var så utslagen på hela kroppen så något var det. Vi tog bort mjölk och vips blev han bättre direkt, och nu blossa det upp igen så efter ½ glas sojadryck. Ska ringa till hans läkare imorgon och höra vad hon säger.
    Gör det men det låter mycket misstänkt iaf!
  • Mama Law
    Agnes72 skrev 2009-05-04 21:04:03 följande:
    Känner att jag frågar korkat, är bara så himla trött. Får inte säga så till er som kämpar så, men jag kan inte tänka klart längre. Ramlade i trappan för två dagar sen, åkte hela vägen ner och har slagit mig halvt fördärvad. Imorgon ska jag ringa apoteket och läkaren! Tack igen
    Nej ingen fråga är korkad. Vi är i samma sits allihopa vissa har det jobbigare än andra, men vi behöver alla stöd och hjälp. Ibland kan inte ens jag tänka klart och har gjort världens fel köp fast jag vet exakt va som får va i och inte. Ibland blir det bara totalt stopp, hjärnan orkar verkligen inte. Och då är det bra att den här tråden finns.
  • Mama Law

Just nu känns det inte som om jag har så mycket att bidra med än mitt gnäll och tjat om VB. Men det är för mycket här hemma just nu sen pollen säsongen började, va ju jobbigt innan också. Hjärnan kollapsade totalt och verkar inte börjat fungera än... ekonomin ligger efter och allt känns bara piss, snart får vi hoppas beslutet kommer så får försöka samla ihop bitarna av mig själv och ta tag i allt. Läser hela tiden men känner inte att jag har nåt att bidra med men försöker komma med råd när det ploppar upp nåt långt där bak....

ursäkta svamlet....

• Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 08:56:05 följande:
    Vilken natt!! Vilde har kliat och kliat, och gnällt, han ser hemskt ut, kliat sönder hål på fötter, armar och bak på ryggen. Ska ringa läkaren nu kl 9.
    Stackars liten. Han har inget som du kan ge mot klådan då?
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 09:10:43 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-05 09:04:53 följande: Tavegylen fick honom att somna, men han låg och gnydde och klia i sömnen.
    Åhh det är så jobbigt för dom. Du har inte aerius eller nåt med antihistamin i som du kan ge?
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 09:22:59 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-05 09:16:55 följande: Jo har det med, men har inte gett honom det, bara Tavegyl, men det kanske jag borde gjort istället? Sitter i kö till barnmott här i landskrona nu, funderar på om han skulle ha sig ett lila bad, det brukar ju lindra något?
    Ge honom antihistamin, bada honom sen i ett kaliebad för att minska klådan och risken för infektion i eksemen då han kliat sönder sig..... hoppas dom börjar lyssna nu när reaktionen va så tydlig.

Du gjorde rätt som gav tavegyl. Jag har ju testat mig fram och när Wiking får såna reaktioner så ger jag antihistamin först och så väntar jag tills det har verkat och kliar det lika mycket efter 3 timmar så ger jag klådstillande. Ett litet tips. Men detta är ju nåt vi provat oss fram till.
  • Mama Law
    WimsA skrev 2009-05-05 09:30:43 följande:
    Mama Law skrev 2009-05-05 09:27:05 följande: Tack!! Alltid skönt att höra med er här inne som vet vad man pratar om. Ssk gick och prata med läkaren nu medans jag väntar om hon kan titta på honom idag snabbt. Dom är helt underbara på den mottagningen! Såja ska dit med honom 10:30.
    Va bra att dom tittar på honom på en gång dom får dom lite förståelse för va man pratar om och får själva se hur dom reagerat och ser ut efteråt.

När Wiking och Alvins doktor finns i Mora dit vi tillhör så får vi komma direkt om dom reagerat kraftigt (vi har prio 1 hos barnens doktor) eller har blivit dålig i sina eksem osv. Ringer alltid upp om vi vill nåt. Det är guld värt och betyder mycket när man har det jobbigt hemma med barnen och deras allergier.

Ge dig inte nu, hon kanske är läkare men det är ditt barn och du vet hur han har reagerat och på vad....
  • Mama Law
    Blå Flygare skrev 2009-05-05 09:51:29 följande:
    Nu fick jag pratat med allergimottagningen. Vi går till "gammal är älst" eftersom Ss matallergi är så svårutredd (tester visar inget o långsam reaktion). Nackdelen är att han är pensionsklar, så nu jobbar han bara en gång i veckan. Så vi fick tid om en månad Kunde inte ta återbudstid idag eller om 2 v för då kunde inte dietisten. Fick i alla fall svar på att vi kan ge aerius o provocera mjölk samtidigt. Fast att när man slutar med aerius att man minskar ner på mjölken. Men med sånna väntetider... Nä, efter detta besöket vill jag tillbaka till barnmottagningen - hon är ju allergolog o har jobbat på allergimottagningen tidigare, men har tider o ringer upp inom en v om det är något.
    jobbigt när det ska behöva va så lång väntetid jämt med allt.
Svar på tråden Allergitråden!