• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • OttarpsLisa
    Snuffe skrev 2009-06-08 11:46:19 följande:
    Äntligen, äntligen, äntligen har Olivia blivit av med sitt gips. Otroligt skönt. Faktum är att gipsperioden har gått förvånandsvärt bra. Dock så blev det en hel del tandagnisslande när det var fint väder och hon inte fick bada i poolen. Men med massa plastpåsar och silvertejp så lät vi henne bada en stund och det gick rätt bra.Nu ser jag fram emot en lång, varm sommar!!!
    Men hjälp redan, oj vad tiden går fort
  • OttarpsLisa
    numberone skrev 2009-06-08 19:19:31 följande:
    släktträffen gick som en dans och ingen frågade något direkt, de flesta har tydligen följt ellens lilla blogg.
    Skönt att kunna slappna av!
  • numberone
    Morrisey skrev 2009-06-08 20:42:31 följande:
    numberone, vad skönt att släktträffen gick bra. Vi hann med 2 kalas i helgen som också gick bra. Oroade mig precis som du för att träffa släktingar som inte sett Emil, men det var inga problem, de flesta har nog hållit sig rätt så uppdaterade. Andra frågade men det kändes helt okej.Idag har vi träffat vår avlösare. Kändes jättebra. Lite kul dessutom att vi kom från samma stad men båda har hamnat 130 mil därifrån. Hon kommer tillbaka på onsdag för att få lite tid att lära känna Emil.
    Ååå va härligt med båda kalasen och avlösaren!! Hoppas att det kommer funka bra!
    OttarpsLisa skrev 2009-06-08 21:05:17 följande:
    Skönt att kunna slappna av!
    Ja det var jätte härligt och Ellen var sååå duktig hela kvällen... Verkar som om hon kanske gillar att vara där det är mycket folk!
  • ulricaa

Hej alla

har suttit med en massa administrativt den senaste tiden; har bl. a. uppdaterat alla instruktioner och assistentpärmar, sökt fler assistanstimmar etc etc. Det tar ju sån himla tid! Men nu är jag snart i hamn och känner mig ytterst nöjd med allt jobb jag lagt ner!
    Har haft mycket samtal med hab ang. hjälp att få instruktionerna till assistenterna så bra som möjligt (i vissa situationer kan man ha bra hjälp av hab ) och i samband med det tipsade logopeden mig om Kommunikationspasset: en liten bok som alltid följer barnet med kortfattad, men viktig information om barnet.  
    Tänkte att någon mer än jag kanske missat detta!

http://www.dart-gbg.org/index2.html 
    (nu blev det visst mer jobb för mig innan jag kan slänga mig på soffan o bara ägna mig åt att vara gravid på heltid)!

Kan ju då också passa på att tipsa om Mirakom www.mirakom.se (det har jag gjort förr, men det finns ju många nya här nu). Mirakoms kommuniktionsböcker är framtagna av en tjej som jobbar som assistent åt en tjej i 10-årsåldern. Mirakom har avtal med flera landsting, så man kan få dem som hjälpmedel på vissa ställen!

Så, nu ska jag få iväg vår ansökan om fler timmar... ska bara räkna en gång till... o sen kommunikationspasset o sen... nej, just det... assistenten som skulle jobba 14.30-08 är sjuk, så det blir väl fullt upp till imorgon ! Som vanligt i en CP-mammas värld, med andra ord !

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • malin neli

numberone: skönt att d gick bra! som sagt, det är alltid jobbigt första gången. man vet ju inte heller hur man själv kommer reagera...

ulricaa: kommunikationspasset e kanon... vi ska (snart!) göra ett till neli.. har en variant av det i sin idag-bok men... ja praktiserade på träningsskola ett tag å där hade flera av barnen sådana... oxå bra att ha vid möte med nya släktingar... bra för en som för förälder me om man inte orkar/vill/kan berätta å förklara..

vi gick en kurs i höstas "projekt AKKtiv" med logoped å Britt från DART... kanonkurs... rekommenderas skarpt! hab som hade den...

Suz: då ska jolina göra samma utredning som neli. nä, d e inte som m&w. varje dag har barnen ett schema med tider och vem de ska träffa; olika yrkesgrupper - logoped, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och doktor en dag oxå.
    neli fick göra ´massa olika saker - med logopeden testade dom en massa olika talhjälpmedel och andra former av kommunikation och förståelse. arbetsterapeuten kollade myycket med nelis sittande, hur det kunde förbättras, även hennes händer osv. sjukgymnasten gjorde lite olika övningar - klättra, krypa osv. psykologen testade det menatla på olika sätt. dom har även en simhall där, neli badade några gånger med sjukgymnasten. personalen på avdelningen är oxå bra; så vana vid "våra barn". föräldrar får ju ingen mat där utan har kök på föräldraavdelningen. vill man så kan man lämna sitt barn under lunchen så tar dom hand om henne under tiden så du hinner gå upp å äta. barnen har ett eget rum på avdelningen; neli sov dock med mig uppe på mitt rum. stora fina rum.
    antar att ni ska dit på studiebesök inan?
    om vi hinner träffas innan kan du få läsa papprena från utredningen...
    '
    kram på er alla!

• suz75

malin neli skrev 2009-06-09 21:23:23 följande:

Suz: då ska jolina göra samma utredning som neli. nä, d e inte som m&w. varje dag har barnen ett schema med tider och vem de ska träffa; olika yrkesgrupper - logoped, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och doktor en dag oxå. neli fick göra ´massa olika saker - med logopeden testade dom en massa olika talhjälpmedel och andra former av kommunikation och förståelse. arbetsterapeuten kollade myycket med nelis sittande, hur det kunde förbättras, även hennes händer osv. sjukgymnasten gjorde lite olika övningar - klättra, krypa osv. psykologen testade det menatla på olika sätt. dom har även en simhall där, neli badade några gånger med sjukgymnasten. personalen på avdelningen är oxå bra; så vana vid "våra barn". föräldrar får ju ingen mat där utan har kök på föräldraavdelningen. vill man så kan man lämna sitt barn under lunchen så tar dom hand om henne under tiden så du hinner gå upp å äta. barnen har ett eget rum på avdelningen; neli sov dock med mig uppe på mitt rum. stora fina rum. antar att ni ska dit på studiebesök inan? om vi hinner träffas innan kan du få läsa papprena från utredningen... 'kram på er alla!
    Låter riktigt spännande Vi skall ha med oss en assistent oxå, tror det blir bra.
    Nu blir jag lite fundersam. Bräcke- region HAB går det under landstinget? och Jolina kommer ju vara inlagd. Frågan är om man får ha med sig en assistent? Så fort Jolina blir inlagd på sjukhus så har hon inte rätt till assistanstimmar. De dras. Men detta är ju ändå inget sjukhus...Någon som vet?
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!