• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • Deanna
    mammat2 skrev 2009-06-15 19:34:30 följande:
    ville bara dela med mig av en underbar kommentar jag fick av Elias nu - tack mamma för hjälpen hos ingmar idag Ingmar det är hans läkare, Elias tala annars endast i 2 ords meningar Kan tala om att just nu har denna mamma glädjetårar i ögonen. tycker det var så fint sagt
    Vad härligt!

och ETT STORT GRATTIS TILL ELLENS LILLASYSTER!
    vad underbart att allt gick bra denna gången.Baby
  • Deanna

Fråga om resetranport av hjälpmedel:
    Har nu talat med mitt försäkrnigsbolag, SAS, samt lusläst flygplatsinfo och får inte klart för mig hur jag ska göra för att på bästa sätt checka in walkern på semestern! Vi har bara rest med sulky och liten (billig!) gåstol innan, den delade jag på och checkade in i en sopsäck, inga problem.

Någon som vet:

-Går gåhjälpmedel som "rullstol" (vi har ingen rullstol med utöver denna, bara  sulky) och får checkas in som specialbagage gratis?
    -Hur mycket täcker flygets transportförsäkring? Tror värdet på walkern är 50000...
    -Har ni meddelat flyget innan eller bara tagit med det till flygplatsen?
    -Hur har ni förpackat det? Är det någon som testat att hyra airshell (tranportväska) på flygplatsen? Eller bara lindat in i sopsäckar?

• mamman i skogen

Jätte grattis till Ellensom blivit stora syster idag...

Vad kul med framsteg för många barn...

Idag hade jag utprat med psykologen här på Folke Bernadotte hemmet och vi fick domen på River Känns helt fantastiskt att han visat vart skåpet ska stå... Han har defenitivt inte ngn utvecklingsstörning utan är helt normalbegåvad med vissa starkare sidor och vissa svagare...
    Hans plus i kanten är att han har en oerhört stor ordförståelse som är ovanligt om man inte har ett talat språk han ligger högre än sina jämnåriga kompisar på detta samma sak gäller att kategorisera in språket i delar och att sortera upp i kategorier som tex större mindre förstå  mängd klara av att resonera fram till slutsatser etc. Hans svaga sida är form och färg där ligger han lite under vad som är normalt.

Hur som helst så kommer hon lämna över till vår habilitering med en klart godkänd stämpel i rumpan och det betyder nu att vi har på papper det vi alla som känner River har vetat och anat men de som arbetat med honom på habiliteringen inte trott på...

Vi har också kört vidare med ögonstyrningen och River har visat hur duktig han är på att ögonpeka så nu känns inte en Mytobi allt för långt borta...

ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • FrökenJ

Grattis numberone, härligt med en lillasyster!!!

• mammat2

Åh vad glad jag blir för Rivers & er skull. Så härligt med framsteg.

• Morrisey

Numberone, stort GRATTIS till dotter nummer 2!!!!

adams family, duktiga duktiga River!!!

♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • ulricaa
    adams family skrev 2009-06-15 20:49:07 följande:
    Jätte grattis till Ellensom blivit stora syster idag...Vad kul med framsteg för många barn...Idag hade jag utprat med psykologen här på Folke Bernadotte hemmet och vi fick domen på River Känns helt fantastiskt att han visat vart skåpet ska stå... Han har defenitivt inte ngn utvecklingsstörning utan är helt normalbegåvad med vissa starkare sidor och vissa svagare... Hans plus i kanten är att han har en oerhört stor ordförståelse som är ovanligt om man inte har ett talat språk han ligger högre än sina jämnåriga kompisar på detta samma sak gäller att kategorisera in språket i delar och att sortera upp i kategorier som tex större mindre förstå  mängd klara av att resonera fram till slutsatser etc. Hans svaga sida är form och färg där ligger han lite under vad som är normalt. Hur som helst så kommer hon lämna över till vår habilitering med en klart godkänd stämpel i rumpan och det betyder nu att vi har på papper det vi alla som känner River har vetat och anat men de som arbetat med honom på habiliteringen inte trott på... Vi har också kört vidare med ögonstyrningen och River har visat hur duktig han är på att ögonpeka så nu känns inte en Mytobi allt för långt borta...
    Duktiga River o duktiga mamma o pappa!!! UNDERBART!!!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • värmlänningen
    Deanna skrev 2009-06-15 20:43:56 följande:
    Fråga om resetranport av hjälpmedel:Har nu talat med mitt försäkrnigsbolag, SAS, samt lusläst flygplatsinfo och får inte klart för mig hur jag ska göra för att på bästa sätt checka in walkern på semestern! Vi har bara rest med sulky och liten (billig!) gåstol innan, den delade jag på och checkade in i en sopsäck, inga problem. Någon som vet:-Går gåhjälpmedel som "rullstol" (vi har ingen rullstol med utöver denna, bara  sulky) och får checkas in som specialbagage gratis?-Hur mycket täcker flygets transportförsäkring? Tror värdet på walkern är 50000...-Har ni meddelat flyget innan eller bara tagit med det till flygplatsen?-Hur har ni förpackat det? Är det någon som testat att hyra airshell (tranportväska) på flygplatsen? Eller bara lindat in i sopsäckar?
    Vi ska utomland i aug och har pratat m flygbolaget. Vi kommer att ta med ponyn och den är ju relativt skrymmande!! DEn går utöver vanligt bagage och räknas inte in i bagagevikt. Du bör däremot ringa och berätta vikt och storlek på den gärna 4v innan resa om möjligt. När vi åkte m vagn så köpt vi en plastpåse på flygplatsen och vagnen kom fram hel och ren! Ang försäkring så vet jag inte....
  • värmlänningen

Numberone:
    Grattis till tjej nr 2!!

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!