• Tehus

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Hej! Meddelande från nybliven snurrig mamma:

Någon kom inatt och stal mina tuttar och ersatte dem med stenhårda fotbollar av något slag. Aj! Men vem bryr sig egentligen när man plötsligt insett vad lycka är? Full av hormoner med tårar som sprutar och läckande tuttar... Trött! Världens sötaste lilla pojke som knappt gnäller en sekund.

Är det så här det är att vara mamma? Jag hade aldrig kunnat föreställa mig...

Sa jag att jag var lycklig?

• Tehus

Oj, jag var visst väldigt känslosam igår. Känner mig bakis idag, tror ni man kan bli bakis på hormoner? Vi har det bara bra fortfarande i alla fall. Fattar inte hur Titti fixade att gå och fika efter bara några dagar, här går vi omkring som i en dimma och försöker förstå.

Har någon hört något om hur det gått för Sara W?

• Tehus

Uppdatering (Caroline tyckte ju det var bra att höra mindre bra saker också): fotbollskänslan har börjat lägga sig men jag får inte till det med vänster bröst så nu har jag små sår där. I morgon ska vi till Storkenmottagningen så jag hoppas få hjälp med amningen där. Ingen mjölkbrist eller brist på försök hos sonen, idag vill han bara amma! Hur mycket får det plats i en så liten kropp? Han är jätteduktig på att gapa och suga så det är väl någonting med ställningen som blir fel. Nu har han slumrat till här på amningskudden en stund i alla fall.

Det dröjer nog någon vecka innan vi vågar oss ut på några större expeditioner som fika =).

Titti: Jag är fortfarande imponerad av hur du orkar med en massa, var du lika tuff med Noah? Känner mig fortfarande bakis här, tung i huvudet, trött och seg.

Igår var Wilhelms farmor och farfar här och träffade honom för första gången, första barnbarnet så de var helt saliga. De lämnade lite färdig mat också så det är bara att micra, väldigt uppskattat!

• Tehus

Tack för alla tips! Jättebra att få ta del av andras kunskaper och erfarenheter.

Titti: Låter verkligen som du hade det jättetufft förra gången och som du är ordentligt förberedd den här gången. Vi har köpt Barnaboken som du tipsade om nu men den kom precis efter Wilhelm så vi har inte hunnit läsa så mycket i den men det lilla vi läst verkar vettigt. Som Åke sa så borde vi haft den för länge sedan så vi hunnit läsa på lite innan. Allt har varit så inriktat på graviditet och förlossning för vår del. Jag är väldigt glad att vi bestämt att Åke ska vara hemma i tre veckor så vi känner att vi har kommit in i det när han börjar jobba igen.

Ska se vad de säger på Storeken i morgon. Pratade med BVC idag för att få tid för hembesök och de ska ringa när vi varit på Storken så får vi välja om de ska komma på torsdag eller måndag beroende på om vi tycker vi fått tillräcklig hjälp på Storken.

Appropå Tittis tips när vi fikade för ett tag sedan så har vi beställt ett andningslarm nu så vi ska våga låta sonen sova själv. Han vill inte alls ligga på rygg, verkar som sidan är favoritläget. Jag är lite orolig att jag ska bli en riktig hönsmamma men andningslarm känns ändå som en god investering. Just nu ligger Wilhelm i vagnen och jag är sugen på att springa dit och kolla honom hela tiden. =)

• Tehus

GRATTIS SARA!

Vad härligt! Väntar med spänning på att höra mer.

Kram på er!

• Tehus

Ida: Det ska vi göra, får vi ingen hjälp där ska jag se till att BVC tar oss på allvar i alla fall.

• Tehus

Det gick jättebra på Storken idag, barnmorskan var jättegullig och visade hur jag skulle hålla och så. Eftersom mina bröst är lite hängiga så provade vi med en ihopvikt blöja som kudde under och då gick det lättare för Wilhelm att få ett bra tag. Han ska även ligga lite snett på rygg när vi ammar, annars står det ju mage mot mage överallt. Hon tyckte jag skulle smörja med Bepanthen och bröstmjölk men hon trodde inte jag skulle behöva någon amningsnapp så vi testar såhär tills vidare och hoppas det läker. Vi bestämde med BVC att de ska komma hit på måndag så då kan jag få mer hjälp om det inte skulle funka.

Wilhelm vägde nästan lika mycket som när han föddes så det känns ju toppen. PKU-testet var jobbigt, först kom det inget blod så de fick byta till en större nål och plötsligt tyckte jag det var blod överallt, Wilhelm skrek och jag grät, tillochmed barmorskestudenten hade tårar i ögonen sa Åke. Men det var ju ingen fara förstås, jag är väl bara väldigt känslig. Wilhelm somnade om igen sedan och sov i flera timmar till och han verkar inte bry sig om såret på handen alls.

Titti: Appropå vakentid så undrar jag om du har något bra tips på hur man håller småttingarna vakna?

Angående lunchen så kommer jag ju inte men jag kan lägga upp den som event för gruppen på Facebook om ni vill. När och var blir det i så fall?

Nu har vårat amningslarm kommit, vi beställde det i söndags och det är redan här. Toppen! Nu gäller det bara att lära morsan att lägga ifrån sig det lilla livet. =) Nu ligger han faktiskt ensam i vagnen och det går jättebra.

• Tehus

Wilhelm har knappt varit vaken på hela dagen efter Storkenbesöket. Vad gör man? Antar att vi har en vakennatt att se fram emot. Åke försöker ha en diskussion med honom nu men han somnar bara ifrån hela tiden...

Vakentips någon?

• Tehus

Jippee! Natten gick bra! Wilhelm var nog bara utmattad efter utflykten. Inatt har vi både sovit och ammat utan större problem! Tror jag blev lite lugnad av BM och då blev det lugnare för Wilhelm också. Eller så var det bara en turnatt =).

Caroline: Jag har för mig att BM sa på föräldragruppen att amningsnapp kan göra så de har svårare att ta ett riktigt tag sedan men jag är inte säker. Själv tror jag det är bra att köra på utan för brösten behöver ju härdas lite, de är inte vana vid påfrestningen. Inatt gick det som sagt bra och det gick bra vid amningskudden igårkväll också så jag tror vi är på rätt väg.

Caroline (igen här med): Fy för att ha alla de där besvären men jag kan glädja dig med att jag knappt kommer ihåg dem fast det bara var en dryg vecka sen jag hade dem. Okej, jag känner fortfarande av foglossningen men inte alls lika illa. Sedan har man ju ont efter förlossningen också (åsså var det det där med amningen och... ja) men det är ju trevligt med variation =) . Totalt känner jag mig mycket bättre fysiskt nu. Förstår att du längtar tills det är dags! Lycka till med övertalningen!

• Tehus

Titti: Lite kul det där du skrev om kill- och tjejbyxor. Visste inte att det var så, här går vi omkring i "tjejbyxor" hela dagarna nu men Åke bytte faktiskt till "killbyxor" när vi gick ut en sväng igår. Har inte testat mina "killbyxor" från innan graviditeten än. Kanske skulle göra det idag...

Ida: Jag har ingen aning men skulle också vilja veta. Vi har inte ens tänkt på Valborg än men det vore ju skoj att hitta på någonting.

Mia: Hoppas medicinerna funkar som de ska och att Oscar kryar på sig snabbt nu då.

Wilhelm sov fint inatt också, jag börjar nästan tro att han är narkoleptisk =). Fast alla säger bara "vänta till sen så ska du få se". Men vi är glada att vi får sova rätt bra just nu så får vi ta det som det kommer. Amningen går spikrakt åt rätt håll verkar det som! Det har nästan läkt helt men svider till lite ibland. Annars känns det jättebra!

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3