• Tehus

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Sara: Känner mig trött efter en gnällig och varm vecka så jag blir nog hemma.

Sara och Titti: Jag har på eget bevåg gjort er till admins i gruppen på FB så ni också kan skapa events mm.

Anna och Hanna: Grattis grattis!

Nu har äntligen W somnat så vi ska dricka te och stupa isäng här. Lyckades i alla fall gå en promenad med W utan en massa skrik och gråt idag! Lycka! =)

• Tehus

Ber om ursäkt för jag varit gnällig här. Idag känns det som det vänt, vi börjar vänja oss vid värmen här. Siktar på att vara med på nästa fika, nästa vecka kanske? Veckan därpå kommer jag vara hos mina föräldrar i Värmland.

Emma: Trist att de drar ut så på det, hoppas allting går bra och att du slipper ha ont sedan.

Hoppas ni har en trevlig fika nu. Själv har jag varit ute och grejat lite (mycket lite) på altanen och nu leker Wilhelm med sin lekbåge som han fått av far, bästa presenten! Han kan greja med den hur länge som helst. Han kämpar fortfarande med att hitta tummen och blir förbannad när den inte vill komma ut ur handen =).

• Tehus

Nu finns det lite bilder på gruppens sida på FB.

Klicka på de två blå "gubbarna" nere till vänster i FB för att komma till grupperna och sedan kan ni välja grupp (tror det var några som inte visste hur man kom dit). Om ni är med i gruppen ska den gå att välja där.

• Tehus

Sara O: Vi ger ersättning här på kvällarna ibland för W är så kräsen, tycker att min mjölk är för blaskig framåt aftonen. Brukar göra iordning sisådär 150 ml och ibland äter han upp alltihop och snuttar lite på bröstet efter (då duger det!) och ibland äter han bara hälften. Han är ju drygt 10 veckor nu och väger 6 kg, tänk att han gått upp 50 % i vikt sedan födseln och blivit en dm längre! Igårkväll åt han från bröstet och var nöjd men jag fick pumpa ut från andra bröstet för det spände så i det, sedan sov han från åtta till fyra inatt! Personbästa! Så då fick jag gå upp igen vid tre och pumpa ur för det började göra ont. Jag pumpar ut för hand och har inte så exakt koll på hur mycket det blir men mellan 30 och 50 ml per gång tror jag. Vad tycker ni om bröstpumpar ni som har? Är det värt pengarna och vad har ni köpt för sort?

Titti: Så sött att Hannah har en sån gullig bror som ger henne små presenter! Måste säga att jag är smått avundsjuk på att Hannah hittat sin tumme, hur gammal var hon när hon började med det? Vi övar en massa här, jag är så less på nappen som åker ut hela tiden! Han verkar klara sig rätt bra utan på natten, det är värre med dagssömnen.

Caroline: Hoppas det är på gång nu!!! Heja Lennart, dags att komma ut!

Nu ska vi försöka oss på en liten shoppingrunda. Ska bli skönt att komma hemifrån lite.

• Tehus

Jag är gärna med på torsdag om det funkar bra med Wilhelm. Igår var ingen rolig dag, verkar variera kraftigt mellan dagarna just nu.

Jag fryser också in mjölken i vanliga iskubsformar eller vad de heter, sedan lägger jag över dem i påsar och skriver datum på. Har sett att det finns speciella mjölkpåsar som är svindyra och det är ju smidigare med små bitar så man kan ta så många man behöver så jag fortsätter nog med det.

Vad jag förstått "bör" man inte börja med smakportioner innan de är fyra månader, hur kommer det sig att vissa väljer att börja tidigare och vad kan det göra för skillnad för barnet, någon som vet?

• Tehus

Tack för alla svar angående smakportioner mm! Intressant hur mycket det går att variera. Vi kör ju ersättning på kvällarna här för att få det lite lättare med nattningen helt enkelt, detta innebär dock att det kan bli lite mycket mjölk i brösten innan han vill ha nattmålet så då händer det att jag går upp och pumpar ur lite för att lätta på trycket. Tänkte att det kanske är smidigare med pump då men frågan är om det är värt att lägga pengar på när det inte är något jag gör regelbundet. Frågan är om vi kommer använda den frysta mjölken nu när vi ändå ger ersättning men det kanske visar sig att det är bra att ha någon gång.

Angående torsdag: Var och när gäller?

• Tehus

Jane: Det är ju inte så långt från mig i alla fall =). Det är ju många som bor i Öxeryd också. Jag kommer gärna. Bestäm en tid så lägger jag upp det på FB.

Jag har äntligen fått fram stickningen här medan Wilhelm sover. Så skönt att kunna koppla av med den lite. En poncho som jag började på i höstas för jag skulle ha när jag var gravid hade jag tänkt =). Den kanske blir klar lagom tills det börjar bli lite svalare igen då.

• Tehus

Caroline: Fy sjutton vad jobbigt det där verkar ha varit! Jag tyckte ju att det gjorde så j-a ont utan EDA men det där måste varit etter värre! Hur lång tid tog det från att ni kommit in? Skönt att du slapp snitt och att det gick bra till slut i alla fall. Grattis igen!

Sara: Jag är sååå avis på dig som har källare, varför tänkte vi inte på att det var ett måste när vi köpte huset? =) Idag hälsade vi på Åke på jobbet igen för det var så svalt och skönt sist vi var där men idag var det naturligtvis något som strulade så det var nästan lika varmt som hemma men det var ju skoj att komma iväg lite och få höra vilken sötnos Wilhelm är.

Tre dagar kvar tills vi åker till mina föräldrar - och där ska vi bo i källaren i en dryg vecka! Gött! Har bokat en tid för klippning där uppe också och mamma tar W under tiden, ska bli jätteskönt att äntligen få det gjort!

• Tehus

Jane: Kl 11 funkar för mig.

Är det någon med bil som ska till Jane som skulle kunna plocka upp oss skulle jag bli jätteglad! Det är ju inte jättelångt att gå härifrån men värmen verkar hålla i sig och våra promenader förläggs till morgon eller kväll just nu.

• Tehus

Helena: Haha, har Max också en tygfjäril att tugga på, tänk att de är så populära! Är de smaksatta tro?

Här är vi supernöjda med att Wilhelm somnade halv åtta. Nu har han ju sovit i två timmar så det verkar gå vägen. Tror jag går och lägger mig jag med snart, är så himla trött! Imorrn ska vi packa, vara med på fest med bostadsrättsföreningen en kortis och sedan åka till Karlstad när W ska sova så det kan ju vara bra om jag är hyfsat utvilad.

Igår blev W livrädd när den sista åskknallen kom som gjorde så strömmen gick här, hade balkongdörren öppen och höll på att natta honom. Han började gallskrika och jag fick trösta honom en lång stund men sedan sov han gott i alla fall.

Caroline: Jobbigt med ökade matkraven, hoppas det rättar till sig snart.

• Tehus

Helena: Jo, han sov fantastiskt bra inatt! En matning vid två sen sov han till klockan sju. Men nu vill han inte sova på dagen istället =). Hoppas det betyder att han kommer sova bra när vi åker uppåt sedan, annars har ju han också Liberoblomman som han har stirrtävlingar med.

Festen med föreningen är visst klockan sex så vi räknar bara med att vara med en timme. Lite dåligt av dem att lägga den såpass sent tycker jag nu som småbarnsförälder, känns som man borde lägga en sån fest lite tidigare om alla ska kunna vara med några timmar. Men det verkar vara allmänt dålig planering, hoppas det blir bättre nästa gång, vi får väl försöka vara med och påverka.

Nu har vi i alla fall packat det mesta så det känns lugnt. Men vilken packning det blir med en liten skruttis! Tänk att en så liten sak kan behöva så mycket grejer. Fast vagnen är väl det som tar mest plats förstås.

Ha det gott. Jag tar med mig datorn upp så jag lär ju titta in här ibland. =)

• Tehus

WW: Härligt

W ville inte alls sova i bilen till Karlstad utan skrek större delen av resan. Han sov dock väldigt gott inatt och nu sover han i vagnen. Oj vilket fokus det blir på sömn ibland =). Men nu är jag utvilad och är hos pigga morföräldrar som gärna hjälper till med W. Härligt!

Och äntligen blev det lite kallare!!! =)

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3