VårBebisar i Lerum -09 Del 3
Ps. Amningskudde is the shit! Köpte den på Coop för 200 kr, den är toppen!
Ps. Amningskudde is the shit! Köpte den på Coop för 200 kr, den är toppen!
Helena: Klart man får känna sig lite nere ibland. Mina känslor åker också berg-och-dalbana. Hoppas du mår bättre nu. Jag håller med om att det är svårt att få det att gå ihop. Åke är ju hemma en stund till här men jag inser ju att det kommer bli kämpigt när han börjar jobba igen. Just nu funkar det riktigt bra, Wilhelm sover rätt mycket i vagnen så då hinner vi ju fixa en del men det där med att vila verkar vi glömma bort. Den här helgen har mina föräldrar varit här så de har fixat en hel del men det dras man ju med i så vi har inte suttit stilla så mycket själva. Vi har fått lite ordning i kaoset här hemma vilket känns extra bra då de kommer hit från BVC i morgon.
Hoppas ni alla har haft en bra helg och att nästa vecka blir toppen!
Nu ska jag faktiskt ta och lägga mig här på soffan några minuter, tror Wilhelm vaknar snart och vill äta dock...
Igår började allting bra, hade en lugn förmiddag sedan hade vi hembesök från BVC och vägde lille knodden, han hade gått upp 350 gram på en knapp vecka! Mer kunde han inte gå upp sa hon och tyckte att jag inte behövde amma så mycket som jag gör, hon föreslog napp! Jag har varit jätteanti napp men när vi testade ändrade jag åsikt på stört. Bättre det än att jag ska agera napp själv i flera timmar varje dag.
När sjuksköterskan gått åkte Åke till jobbet en sväng och plötsligt dög ingenting längre, varken napp eller bröst och sova ville han inte. Så jag satt med honom i famnen hela eftermiddagen och kvällen och krånglade. Vi hade sovit dåligt natten innan så jag var trött och deprimerad när vi kom i säng. Natten till idag blev bättre och idag har han varit kanon! Har ätit ordentligt (lagom länge), sugit napp och sovit i vagnen! Vi har tillochmed kunnat ta en promenad med honom. Sedan tog han ett litet mellanmål och somnade om i vagnen så vi har kunnat fixa med en massa viktiga papper och sånt. Känns jätteskönt! Hoppas jag ska kunna gå ut lite varje dag nu, min kondition är verkligen usel.
Så nu vet ni vad jag gjort istället för att skriva här. =)
Emma: Min amningsbehå som jag har nu är två kupstorlekar större än min vanliga så jag tror inte du behöver oroa dig för att den ska vara för stor. =)
Ha det fint allihop!
Nu har vi varit på uflykt! Åkte till Nolhaga och tog en promenad i solen. Det funkade jättebra. Wilhelm verkar gilla att sova i bilen. Han vaknade när vi kom fram så jag fick amma lite, annars sov han sig igenom promenaden och hemresan. Kul att se att det funkar. Han sitter kvar i sitt babyskydd och sover här. Han är sååå söt! Åke har somnat med katten på magen här, de är också söta =). Är lite orolig för hur det ska gå när Åke börjar jobba om en vecka.
Sara: Det där med nattbehå/linne har inte funkat för mig, obekvämt och brösten vill inte ligga kvar mot inläggen så det läcker ut i alla fall. Har precis beställt en ny behå från minimundus som Titti tipsade om innan, hoppas den funkar bättre. Jag har ju så knäpp storlek, min amningsbehå är i 70 G! Inte lätt att få till det då...
Är det någon som vet om det finns någon bra frisör med drop in här i Lerum? Jag skulle verkligen behöva en klippning och vill passa på medan Åke är ledig.
Trodde Wilhelm skulle sova lite här på fm men han verkar inte vara med på det så vi är kvar i morgonrocksstadiet här. Men snart kanske...
Vi får besök vid tre, hoppas ha kläder på mig då =).
Det var ingen som hade något tips på bra drop in-frisör i Lerum?
Titti: Tack för tipset. Får se om jag lyckas pallra mig iväg på måndag eller tisdag. Verkar som Wilhelm håller på att ställa om sin klocka här. Nu sover han i alla fall i vagnen en stund så vi har kunnat äta lite i lugn och ro.
Här har vi inte fått någon ordning på matning-sovningen dagtid tycker jag. Det funkar ganska bra på nätterna ändå men så ändrar han sig precis när man tycker att man börjar fatta. Inatt fick han för sig att han skulle ligga och sprattla omkring en massa innan han ville äta. Nu är han ju bara 2,5 veckor så vi får väl ha lite mer tålamod =).
Wilhelm sover fortfarande hos oss i sängen på natten, när började (tänker ni andra börja) med att sova skilt?
Vi får se hur jag känner det på torsdag, jag kanske gör som Sara och satsar på att bara titta in. Jag har ju ingen bil så det blir förhoppningsvis en skön promenad i så fall så vädret kommer med i beräkningarna där.
Nu sover faktiskt Wilhelm så jag ska passa på att ta en dusch.
Helena: Vi köpte vårt larm här: www.andningslarm.se/ Köpte Babysense II som kostade 1500 inkl frakt, vi tog på faktura så då tillkom en fakturaavgift på 50 kr. Det kom dagen efter att vi beställt det.
Vi har också haft en lite strulig natt. Han sov lite länge på kvällen så sista målet innan läggdags blev väldigt sent. Sedan fick han nog magknip när jag ammat vid fyra så då var det omöjligt att somna om innan han fyllt blöjan till max. Det tog någon timme innan det var avklarat. MEN han sov i spjälsängen bredvid mig inatt! Det gick riktigt bra och det var skönt att kunna rulla runt som man vill i sängen.
Hur gör ni om ni bara ammar 10 minuter? Avbryter ni innan de släpper av sig själva då? Wilhelm suger sällan kortare än 20 minuter innan han släpper, ofta längre.
Jag var också på BVC idag som sagt (och träffade Helena och Max där). Wilhelm är tre veckor i morgon, väger 4480 och är 54 cm lång så här kommer en tjockis till!
Sköterskan (Magdalena) sa att jag kunde föra vidare att deras väntrum är öppet för alla om man behöver någon stans att ta vägen för att amma, byta eller så, 8-17 varje dag. Det finns visst en micro man kan låna (blir väl senare i så fall) också men den står inte i väntrummet pga stöldrisk. Kan vara bra att känna till.
Får se om jag tar mod till mig och kommer på torsdag, just nu känns det inte som vi är riktigt redo, Wilhelm och jag. I morgon börjar Åke jobba så det blir spännande att se hur vi klarar oss själva.
Nu ska vi försöka komma i säng här.
Har skapat ett event på Facebook för morgondagens lunch. Vet inte om jag kommer själv. Är det det här stället: www.aludden.se/home/index.asp&mid=1 ?
Här skrivs det en massa som vanligt. Vi har haft en ovanlig dag hemma hos oss. Åke är tillbaka på jobbet och Wilhelm kunde inte bestämma sig för om han ville sova eller äta på förmiddagen så det blev lite av varje i alltför korta vändor. Någon gång efter tolv bestämde han sig i alla fall för att sova och han sover fortfarande! Jag har kunnat äta lunch och prata i telefon ostört medan han bara sover och sover. Har puttat lite på vagnen emellanåt när han gnytt till lite men nu sitter jag mest och väntar på att han ska vakna någon gång.