• MiaMitisen

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Då var vi inne på del 3 då. Småknoddarna ploppar fram i samma takt som solen, vilket känns helt fantastiskt!!
    Kan det bli mer mysigt??
    Självklart är det bara att hoppa på tråden om man vill det.

När det är dags för del 4 av tråden så har nog de flesta guldklimpar tittat fram! Lycka till!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 11:16
    Vi finns även på Facebook.
    www.facebook.com/group.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 20:07
    Bebislista:
    Hanna: Samuel -05
    Alex 1/2
    Idispidis: Axel 23/2
    LillaC: Noah -05
    Hanna 29/3
    MiniStrumpan: Max 4/4
    Simsarabim: Alicia 5/4
    Tehus: Wilhelm 15/4
    Knuff: Edwin 19/4
    Solima: Isa 11/5
    Emmaojsan: Pojke 12/5 (?)

BF-lista:
    MiaMitisen: Oscar -05
    BF 3/6
    Projekt Lennart: BF 2/7
    AnnaPanna: Hugo -05
    Himla -07
    BF 7/7

Hoppas nu att jag har fått med rätt datum. De som inte står med hittade jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 22:20
    Hilma ska det självklart vara. Inte Himla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 10:09
    Projekt Lennart har BF 25/6 (fast det var satt till 2/7 från början) faktiskt (och tänker ABSOLUT inte gå över till juli, så det så

• Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3
  • Tehus

Tack för alla svar angående smakportioner mm! Intressant hur mycket det går att variera. Vi kör ju ersättning på kvällarna här för att få det lite lättare med nattningen helt enkelt, detta innebär dock att det kan bli lite mycket mjölk i brösten innan han vill ha nattmålet så då händer det att jag går upp och pumpar ur lite för att lätta på trycket. Tänkte att det kanske är smidigare med pump då men frågan är om det är värt att lägga pengar på när det inte är något jag gör regelbundet. Frågan är om vi kommer använda den frysta mjölken nu när vi ändå ger ersättning men det kanske visar sig att det är bra att ha någon gång.

Angående torsdag: Var och när gäller?

• lillaC

Man ska nog inte börja med någont annat än amning eller ersättning innan barnen har hunnit bli tre månader i alla fall. Och det är ju bara några teskedar som går ner i början ( det mesta åker ut igen!) så det mättar ju inte så mycket...

• Thursday

Axel var ju drygt 4 månader när vi började med gröt i förrgår. BVC rekommenderade att efter 4 månader hellre komplettera amningen med gröt eller puré än med ersättning som vi gjort hittills. Det lär väl ta några veckor innan vi är uppe i en hel portion gröt, vi fortsätter att ge ersättning efter gröten tills han är för mätt för den.

Anna - vad mysigt det låter, och vad otroligt imponerad jag är av att du efter fem dagar redan varit vid stranden två gånger. När Axel var fem dagar var jag helt övertygad om att döden var nära, seriöst alltså. Tur att det finns andra perspektiv

Titti - så intressant det där med gluten! Nu ger ju vi risgröt och den kan det i rimlighetens namn inte vara så mycket gluten i. Kanske borde man försöka med någon annan sort också ganska snart, när han fått igång ätandet vill säga?

• solima

God Morgon!
    Vi hade ännu en kväll som funkade hyfsat bra, känns skönt att de verkar finnas hopp även för oss.

Vi kan fika hemma hos mig på torsdag, jag bor ju visserligen en bit bort. Men det går att åka kommunalt om man inte har bil.

• Tehus

Jane: Det är ju inte så långt från mig i alla fall =). Det är ju många som bor i Öxeryd också. Jag kommer gärna. Bestäm en tid så lägger jag upp det på FB.

Jag har äntligen fått fram stickningen här medan Wilhelm sover. Så skönt att kunna koppla av med den lite. En poncho som jag började på i höstas för jag skulle ha när jag var gravid hade jag tänkt =). Den kanske blir klar lagom tills det börjar bli lite svalare igen då.

• simsarabim

Åh va synd - vi åker till skåne en sväng på torsdagmorgon..vi får va med på fikan nästa vecka istället!
    Idag har jag köpt ersättning till Alicia, hon fick smaka lite på ett finger i eftermiddag och det grymtades inte så farligt - kanske funkar det! Det blir värst att vänja henne vid flaskan...där har vi utmaningen denna månad!
    Imorse gick vi runt Stamsjön eftersom jag hade hunden hemma - gud va jag blev avundsjuk på alla som var och solade och badade på stranden därborta! Det fungerar ju inte att vara ute i solen själv med en 3månaders, eller hur? Jag kan ju inte gå och bada och lämna henne på stranden och dessutom är det stekhett! Hur gör ni andra? Ska man ragga upp någon kompis utan barn som kan ta hand om ens eget när man doppar sig eller?? Annars är ju duschen hemma trevlig...men det blir nog dopp i skåne iallafall - mormor vill ta hand om Alicia!hehe!
    hoppas ni njuter lite av värmen, vi försöker!

• Projekt Lennart

Hello! Ja, som sagt, då har även "Lennart" anlänt (nä, han har inget namn ännu...).

Var på middag hos några vänner på lördagskvällen när jag började ana vartåt det barkade. Visste dock att det skulle bli hemgjord glass till efterrätt så jag väntade in i det sista med att säga till Mattias att vi nog borde åka hem (jag gillar glass). Fick dock ge mig och så åkte vi hem och två timmar därefter var vi på Östra och jag var öppen 4 cm. Sen gick det snabbt och bra och jag var helt öppen några timmar senare och fick böja krysta. Då var det inte lika rolig längre för han kom inte igenom bäckenet ordentligt. Helvete i satan vad ont det gjorde. Inte blev det bättre av att det var ett pucko till läkare som inte ville ge EDA utan gav istället en spinal (typ EDA fast bara en dos) och när den slutade verka trodde jag fan att jag skulle dö. Fick sitta på en pilatesboll för att det ev skulle öppna bäckenet bättre och då kläcker barnmorskan att det nog kommer behöva snittas men att det måste gå fyra timmar innan de gör det. Då röt min underbara sambo till och såg till att den där läkaren satte in EDA under tiden iaf. Så fick jag det och inte långt därefter gav pilatesbollen trots allt resultat och huvudet kom igenom så jag slapp snittas. Halleluja.

Det blev som sagt en liten kille och han var 3850 gram tung och 52 cm lång och, ledsen att säga det för er andra som tror att ni har de sötaste bebisarna, han är faktiskt sötast i hela världen

Än så länge är han dessutom ett väldigt behändigt barn. Sover mest och ammar bra (eller ja - nu när den "riktiga" mjölken har runnit till så har det gått lite trögare, men det verkar ordna upp sig. Fast ont gör det ju. Gud man mycket ont man ska behöva stå ut med - tur som sagt att han är så söt ). Det lugna humöret kan dock ha att göra med att han är utmattad av värmen... Vi har, sedan vi kom hem, parkerat nere i vår svala källare och tackar högre makter för att vi kan sova härnere.

Thats all for now. Dags att zzzoooooooovvvvvvvaaaaaaaaaa................. *gäsp*

• Knuff

Caroline! Kul att höra att allt gått bra och att även ni har en källare som är en räddare i nöden just nu! Vi har suttit där och ammat och ska ner igen. Edwin blir alldelles slö och loj i värmen, känns inte bra.
    Ska bli kul att ses när ni känner för det!

• Tehus

Caroline: Fy sjutton vad jobbigt det där verkar ha varit! Jag tyckte ju att det gjorde så j-a ont utan EDA men det där måste varit etter värre! Hur lång tid tog det från att ni kommit in? Skönt att du slapp snitt och att det gick bra till slut i alla fall. Grattis igen!

Sara: Jag är sååå avis på dig som har källare, varför tänkte vi inte på att det var ett måste när vi köpte huset? =) Idag hälsade vi på Åke på jobbet igen för det var så svalt och skönt sist vi var där men idag var det naturligtvis något som strulade så det var nästan lika varmt som hemma men det var ju skoj att komma iväg lite och få höra vilken sötnos Wilhelm är.

Tre dagar kvar tills vi åker till mina föräldrar - och där ska vi bo i källaren i en dryg vecka! Gött! Har bokat en tid för klippning där uppe också och mamma tar W under tiden, ska bli jätteskönt att äntligen få det gjort!

• MiniStumpan

Projekt Lennart skrev 2009-06-30 17:31:36 följande:

Hello! Ja, som sagt, då har även "Lennart" anlänt (nä, han har inget namn ännu...).Var på middag hos några vänner på lördagskvällen när jag började ana vartåt det barkade. Visste dock att det skulle bli hemgjord glass till efterrätt så jag väntade in i det sista med att säga till Mattias att vi nog borde åka hem (jag gillar glass). Fick dock ge mig och så åkte vi hem och två timmar därefter var vi på Östra och jag var öppen 4 cm. Sen gick det snabbt och bra och jag var helt öppen några timmar senare och fick böja krysta. Då var det inte lika rolig längre för han kom inte igenom bäckenet ordentligt. Helvete i satan vad ont det gjorde. Inte blev det bättre av att det var ett pucko till läkare som inte ville ge EDA utan gav istället en spinal (typ EDA fast bara en dos) och när den slutade verka trodde jag fan att jag skulle dö. Fick sitta på en pilatesboll för att det ev skulle öppna bäckenet bättre och då kläcker barnmorskan att det nog kommer behöva snittas men att det måste gå fyra timmar innan de gör det. Då röt min underbara sambo till och såg till att den där läkaren satte in EDA under tiden iaf. Så fick jag det och inte långt därefter gav pilatesbollen trots allt resultat och huvudet kom igenom så jag slapp snittas. Halleluja. Det blev som sagt en liten kille och han var 3850 gram tung och 52 cm lång och, ledsen att säga det för er andra som tror att ni har de sötaste bebisarna, han är faktiskt sötast i hela världen Än så länge är han dessutom ett väldigt behändigt barn. Sover mest och ammar bra (eller ja - nu när den "riktiga" mjölken har runnit till så har det gått lite trögare, men det verkar ordna upp sig. Fast ont gör det ju. Gud man mycket ont man ska behöva stå ut med - tur som sagt att han är så söt ). Det lugna humöret kan dock ha att göra med att han är utmattad av värmen... Vi har, sedan vi kom hem, parkerat nere i vår svala källare och tackar högre makter för att vi kan sova härnere.Thats all for now. Dags att zzzoooooooovvvvvvvaaaaaaaaaa................. *gäsp*
    Hääärligt Caroline att allt gick bra trots att du hade så ont på vägen.
    Haha. Klart att du har den sötaste bebisen Ska bli så roligt att få se honom.
    Ta hand om er nu och bara mys. Och jag kan lova att allt ont går över efter ett tag. När man har som ondast då kollar man bara på sin lille bebis. Och då spelar det ingen roll längre nästan. Då får det göra hur ont som helst.

Min lille Max har idag hittat tummen för första gången. Och nu vi läggningen så sög han på den tills han somnade. Han får inte ha napp vid kvällsnattningen eller på natten. Så då kan han ju få suga på sin tumme istället.
Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3