Inlägg från: Det blåa huset |Visa alla inlägg
  • Det blåa huset

    Runt juni 2006 kom de ut, del 13

    jolan: Han blev helt frälst i sina nya arbetsbyxor. De var på från det att han fick dem till det var dags att sova. Och igår var de på nästan hela dagen. Kreativ: Visst skriver du långa inlägg, både här och i bloggen. Men det är ju DU! Du skriver på ditt sätt och jag är jätteimponerad av att du kan få ihop det så bra och intressant. Bry dig inte om andra, såvida du inte frågar för att få ett svar, och även då ska du bara säga "okej, då vet jag det". Du får INTE sluta blogga på ditt sätt, eller öht.
  • Det blåa huset

    Hej!

    Ares och min lediga dag tillsammans. Vi har varit i Ystad och shoppat lite. Lindex är så trevliga och bjuder på fantastiska rabatter som jag bara måste utnyttja. De har för en gångs skull gått över helt i min stil på Lindex, gammeldags och klänningar.

    Lycka till, till Tina som sitter i bilen och har fått fjärilar i magen. Du Tina, jag har visserligen blivit större om magen också men om det är bebbe på gång så är det ett tvillingpar med namnet fläskkorv. Helt plötsligt bara kom magen! Äckligt, äckligare än någonsin...

    Köpte förresten Blutsaft igår, tog första dosen idag. Det riktigt känns i munnen att järnet kommit rätt. Hoppas på att detta ger något. Funderar på att lägga ner choklad helt och hållet. Mitt ansikte får rejäla utslag då och då, kan ha med choklad att göra. Jag vet att malt, i form av öl och whisky, ger mig utslag dagen efter. Det är bara roligt.

    Passar på att gnälla lite mera. Maken ringde nyss, han kör hem tidigare idag för att vi ska kunna åka iväg och storhandla. Vanligtvis gör vi matsedel för två veckor och handlar varannan söndag. Den här helgen fanns det inte tid för det. Men, så ringer maken och säger att han är på väg hem och undrar om listan är klar! Va, den skulle ju vi göra tillsammans. Jag tycker det är så trist och mina energireserver är tömda under förmiddagen. Suck, det är svårt att inte orka - och att inte bli tagen på allvar när det nämns. Nu sitter jag med matlistan i handen och funderar på vad vi ska äta. En äter inte kött öht, en äter inte grytor och så är det jag kvar...

    Så där ja. Idag såg jag att rådjuret som traskar ute på ängen har fått ett kid. De är så fina tillsammans.


  • Det blåa huset

    Hej!

    Full rulle i de båda trådarna idag. Kul!

    Dagens positiva - billig bensin och hmm...två dagar till helg. En helg som för övrigt kommer att handla en del om att måla i föräldrakooperativets nya lokaler. Fy vad trist det är att vara en del av ett FK vid de här tillfällena. Jag ser helgen som lite lugn med familjen, inte att måla väggar. *Gnällis*

    Nu ska jag försöka få upp Are till badrummet, baddags. Det är ett litet krigsscenario vi måste ge genom. På med våtdräkten!


  • Det blåa huset
    {#lang_emotions_flower}Grattis på 1-årsdagen till Sixten! {#lang_emotions_flower}

    Jag har varit på samtal i Ystad nu i förmiddag. Tårarna började rinna och det stod klart att jag halkat tillbaka rejält. Många saker händer i mitt liv och då fungerar inte mitt tänkande. Tråkigt men ändå skönt att få det bekräftat, jag är inte rubbad. Fick nya direktiv, jag ska göra eget schema så att jag slipper blir irriterad på maken när saker inte blir gjorda. Han är väldigt nere han med och då behöver vi hitta en balans för att få allt att fungera. Om två veckor ska jag tillbaka igen och visa upp schemat och ha formulerat vad jag anser egentid vara. Är SKITdålig på att ta egentid och göra något vettigt av den.

    tina: Du ska ju alltid vara värst!!! Månadschema? Nu är det som så här att jag vill ta del av vad för slags middagar ni äter. Det är recepttorka hos mig och då blir det om och om igen... Säger du ja? Jag kan ge dig några av mina recept. Eller bara namnen, recept kan jag leta upp själv.

    Grattis på bröllopsdagen, Skrattmaja! {#lang_emotions_cheers} 

    Simon: Ta inte åt dig för mycket av vad tanten sa. Simon var trött och så var det en helt annan BVC-kvinna som inte alls känner er. Jag hade bokat in en ny tid med ordinarie för att få ordning på saken. Kul iaf med en cykelhjälm.
    Fy vad hånt att behöva sitta och säga att du ska vara föräldraledig. Men det är bra att du var ärlig mot dem.

    Dumas: Bara två månader kvar till nytt och större boende. Kul för Liv att det blev kooperativet. Så trevligt det verkar bli där. På vårt kooperativ känner alla i byn varandra sen barnaåren och det är svårt att bli en i gänget. Speciellt när maken inte är härifrån. Det är väldigt mycket skygglappar-känsla och "klapp på huvudet". *fnys* Visst är det fint att få vara med och bestämma men det finns ingen framförhållning i planeringen och vem som skulle göra vad blev betsämt över allas huvuden. Jag är ingen hejare på att måla, har höjdskräck och tunga lyft är inget för mig. Kanske jag kommer undan med att hålla stegar och hälla upp ny färg?
  • Det blåa huset

    Mitt lilla hjärta somnade i soffan på ovanvåningen. Han var sur på mig för att jag inte ville läsa eller leka med honom. Saken är den att Are knappt vill göra något alls utan att jag (eller maken när han är hemma) är med i leken. Alltså behövs det övas på egen lek. Jag gick ner en stund och nu när jag gick upp snarkades det i soffan. ♥

    Vi ska få kossor på ängen bredvid huset, den ängen jag ser ut på härifrån datorrummet. (Nu öser det ner på de stackarna som sätter upp pålarna till stängslet.) Det ska bli jätteskoj med kor. När jag var liten fanns det alltid djur i närheten och det var lagom tidsfördriv att titta på dem.

    Egentid för mig är svårt att kontrollera. Jag tar sällan tag i att göra något bara för mig. Men faktiskt, i måndags, körde jag till Fyledalen efter middagen för att komma iväg. Satt i bilen och tittade en stund. Gick ut och fotade/filmade naturen och de kor och hästar som traskade i hagarna. Men så fick jag dåligt samvete över att ha kört hemifrån direkt efter middagen, lämnat maken med sonen och bara struntat i tvätt och disk.

    Att åka och handla eller vara social en stund räcker inte för mig. Batterierna fortsätter att tömmas då. Jag kan liksom inte släppa ner axlarna och tillåta mig att vara. Alltid är det något att tänka på eller göra. Jag kan tro att en tur i Ystad ger mig ro men i slutändan handlar det ändå om att kolla i affärer, kanske hitta något åt mig eller Are. Jag vet att jag tänker märkligt men det är så inpräntat i mina tankar att det är JÄTTEsvårt att släppa.

    Dessutom, en sak som jag verkligen vet om, tar datorn alldeles för mycket av min tid. Jag är beroende. Det är som att en magnet suger tag i mig och drar hela kroppen till skärmen. Jag säger till mig själv att "idag ska jag inte sätta igång datorn, men om jag gör det ska jag endast kolla mail, nya inlägg på FL och göra ett snabbt blogginlägg". MEN, sen sitter jag här och klickar hit och än dit. Alltså, på mitt blivande schema behöver jag boka in datortid för att få bukt med problemet, för ett problem är det.

    Det är nyttigt för mig att skriva till er, jag kan kliva ur mig själv efteråt och verkligen läsa vad jag menar och tänker. Lite perspektiv på det hela.

    Nu ska jag knåpa ihop ett schema. Ikväll är det dags för styrelsemöte med kooperativet, jag står för fikat - köpte kakor.


  • Det blåa huset

    Hej vänner!

    Idag har jag gjort en skojig sak. Hängde med en kurskamrat på en omvänd intrevju. Kurskamraten är inte lika framåt som jag och behövde en push - jag blev glad över att kunna hjälpa OCH slippa ett kurstillfälle.

    Vi åkte till Bollerup, där finns ett naturbruksgymnasium, friskola. Vi råkade ut för en hagga på expeditionen, hon höll på att sabba vår dag. Apa! Till slut fick vi rätt på en karl som tog med oss till sitt område - grisarna.

    Så vi pratade grisar, tittade på grisar och gosade med 1 dag gamla kultingar. ♥ 1,5 timme tillbringade vi där och det var alldeles underbart skoj.

    Nu är det snart helg, imorgon ska vi måla i nya lokalerna till förskolan. Jag hade glömt bort att maken ville byta sängen på IKEA så han var skitsur på mig för att jag hade "kört över" honom. Jag hade glömt, det är mänskligt. Jaja, på söndag ska vi antagligen äta brunch någonstans. Eller så blir det IKEA då istället, om maken har mjukat till sig.

    (Många smileysar, bättre det än att vara negativ.)

    Mamma kommer inte att få något, bara en kram och att vi umgås.

    mammatill3st: Bra att du har tagit det lugnt så att du inte brakar samman. Du verkar vara rätt person att hamna i den här tråden. Du skriver roligt och berättar om ditt.
    Hmm, jag accepterar att jag blir äldre, 33 i sommar. Men inte är det i någon rasande takt. Barnen växer nog mer än vad vi åldras. {#lang_emotions_dreamer} Alla tecken som visar sig, viktuppgång, gråa hår, slapp rumpa, trötta ögon osv, är bara olyckliga sammanträffanden...

    Mumin: Jag tycker att du gör rätt som säger ifrån. Det är ju er baksida, även om det är toppen för ungarna att springa där, ni bestämmer. Om inte det funkar med tillsägelse så får du/ni ta kontakt med föräldrarna eller sätta upp en skylt (även om det är pensionärsvarning).
    Ang. ditt moffande i kommande helgen - det funkar inte så!!! Jag har testat hundra gånger och det slutar alltid likadant, godis och kakor smakar lika himmelsk efter en svullahelg. *S* Mitt bästa knep (som jag inte själv lever efter fastän jag borde, jeansen har blivit tajtare, magen letar sig fram över linningen och jag kan knåda deg när magen är bar...) är att helt enkelt ge upp godis och kakor. Jag har gjort det två gånger och klarade 1 år båda gångerna. Men då fick jag äta ostbågar på helgen och tårta på kalas.

    skrattmaja: Härligt att du kommer ihåg att det var pannbiff. Jag minns inget sånt, gillade inte åk 1-6 så bra. Jo, maten var inte god och vi var tvungna att äta upp. Gjorde vi inte det fick vi inte gå ifrån - gissa hur många som kräkte eller stoppade mat i fickorna? Gestaposkola!

    {#lang_emotions_flower}Grattis till Alexander och Alvin som imorgon blir 3 år! {#lang_emotions_flower}Trevlig pingst, mors dag och helg!


  • Det blåa huset

    Hej!

    {#lang_emotions_flower} Trevlig mors dag till alla fina mammor i tråden! {#lang_emotions_flower}

    Vi har varit på IKEA och bytt säng idag. Den tredje på ett år! Inte illa. Nu hoppas vi på att makens rygg ska klara sig bättre så att han får sova. Jolan: Så som Agnes gjorde har Are gjort massor massor med gånger. Jag skäms inte ett endaste dugg för att han beter sig illa mot andra. Det är han som beter sig illa och jag har inte sagt åt honom/lärt honom att bete sig så, alltså skäms jag inte. Han vet nog inte riktigt hur situationen ska tas och då blir det surt och tvärt. Visst är det heltokigt och jag undrar var det kommer ifrån. Han kan säga till våra närmaste att "du får inte vara här, inte titta på mig, inte gå in i detta rummet från det hållet, hålla i mina saker" osv. Givetvis tar vi tag i saken och pratar om det på en gång, utan att tjata. Det har blivit många diskussioner kan jag erkänna.

    Are är en släng-unge. När han blir arg slänger han saker och mat. Då kan det hända att vi tar bort sakerna för ett tag. Ibland en stund, ibland en dag och ibland en vecka. Det beror på situationen. Sen kommer han och säger "jag ska inte slänga mer med den" och tror då att allt är över. *s* Rolig är han.

    Alla utbrott här hemma har blivit en del av vardagen. Det är så att vi reagerar när en hel dag har gått utan mer än 1-2 tillfällen av ilska eller frustration från Are. Tänk när den dagen kommer då allt bara flyter på.

    Igår när vi var och målade på nya förskolan blev Are helt tokig av tristess. Han ville också måla. Till slut fick han det och var såå duktig! Men, allt har ett slut. Den här gången blev det så att Are stoppade färgen i munnen, jäklar vad han bet mig i fingret när jag skulle skölja ur allt vid vasken. Sen var det roliga med målandet slut. Maken fick stanna kvar med måleriet och jag tog med Are till lekplatsen. Både jag och maken var jättenöjda med förmiddagen, vi trodde att det skulle ta slut efter en halvtimme.

    {#lang_emotions_flower}Grattis på 3-årsdagen, Simon!{#lang_emotions_flower}


Svar på tråden Runt juni 2006 kom de ut, del 13