• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • DamnCat
    MammatillTindra08 skrev 2009-05-06 11:19:07 följande:
    Jag åt 25mg levaxin innan graviditet och fick öka till 75mg under grav och äter fortfarande 75mg och som det verkar så kommer jag nog att behöva äta det i fortsättningen oxå.
    Hur länge sedan var det du fick barn?
    ♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • DamnCat

Nu sitter jag och klurar på en sak här... Det är om jag möjligtvis kan ha varit hypo redan när jag blev/var gravid med dottern (född '04)? Hon föddes med gomspalt och jag har fattat det som att hypo inte ger den sortens "missbildningar" men undrar gör jag ändå. Dessutom så fick jag sömnproblem under graviditeten med dottern som hållt i sig tills nu, efter den här förlossningen (5 år alltså). Nu sover jag bra igen! Jag fick ju min diagnos i augusti '07 och det enda "kristallklara" symptomet jag hade då var att jag inte kunde gå ner i vikt (om inte sömnproblemen räknas som symptom där också?), något jag fortfarande kämpade med då jag blev gravid med sonen. Nu händer det inte mycket heller med vikten men där vågar jag inte skylla på hypo eftersom jag ammar och det lika gärna kan ha med det att göra.

Har också läst det där om att den tiden man varit sjuk är den tid det tar för att bli återställd igen, och om jag då har varit sjuk sen jag var/blev gravid med dottern så har jag ju en lååång resa framför mig ju...

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • Nufsan

Damncat, för mig med hypo så sover jag dygnet runt när mina värden inte är bra. Just nu är jag gravid och mina värden har blivit lite sämre igen och jag sover och sover. Finns lixom ingen hejd på sömnbehovet.

Jag misstänker att jag vid min yngsta dotters grav så började det hela, även om jag inte fick reda på det förrän 5 mån efter förlossningen.

Mina värden var då jättedåliga och jag hade det mesta som finns på symtomlistan.

Hoppas du iaf snart får må bättre! Jag måste bara tillägga att sömnproblem ofta uppkommer vid hyper (överproduktion). Man är trött men kan ändå inte sova.

♥ღ♥Världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610, Jonna 0710 och lillskrutt bf 2/8 2009♥ღ♥
  • MrsCaroline
    Pucko Buffy skrev 2009-04-30 11:47:07 följande:
    Om ni planerar att börja försöka igen nästa sommar tror jag nog du hunnit komma i fas med både medicin och kroppen.Ja jag har varit och är fortfarande sjukskriven. Jag var sjukskriven ca 8 månader helt men valde sen själv att gå tillbaka 25% (höll på att bli tokig hemma) idag är jag sjukskriven 50% men jobbar fortfarande bara 25% då det funnist lite lite för mig att göra. Nu är det dock på G att jag ska få någon form av omplacering så jag kommer upp lite mer i tid. Förhoppningsvis orkar jag snart gå upp till 75% för det är så grymt tråkigt att gå hemma om dagarna att jag blir deppig av det.Mår du väldigt dåligt så kan du faktiskt begära sjukskrivning fast du är mammaledig. Då kan din man ta ut pappaledighet under tiden och avlasta dig och du får en möjlighet att återhämta dig snabbare. Hör med din läkare vad denne säger. Det är hårdare regler nu men du ska oxå orka.Mvh PB
    Tack för svaret! Hoppas att du blir friska snart och att allt ordnar sig, läste din presentation!

Ska iväg och ta prover igen den här veckan och se hur de har ändrats sig (förhoppningsvis till det bättre) efter att jag nu börjat med Levaxin.
    ~ Världens Lyckligaste ~
  • lottizm

Hej

skrev i traden för en manad sen da jag började misstänka problem med sköldkörteln. idag fick jag äntligen mina provsvar, men blev inte direkt lugnare för det... bor utomlands sa det funkar väl inte riktigt som i Sverige här, idag hade jag oturen och fick en annan läkare (som inte är färdigutbildad...) än min vanliga husläkare. de enda värden som star pa pappret är:

TSH 2,98 (referensvärde 0,27-4,2)
    T4 fritt 0,9 (referensvärde 0,93-1,7)

vad jag har kunnat läsa mig till här sa är mitt TSH för högt och det andra för lagt, men läkaren sa ingenting, hon bara nämnde att jag inte behövde bry mig om att de hade markerat T4-värdet som för lagt.

ni som kan, bör jag boka en ny tid och förklara för läkaren (förhoppningvis hon jag brukar ha...) att det egentligen inte är bra? jag har nyss haft tva missfall pa raken och vill inte raka ut för det igen... är värdena daliga sa lär jag väl inte bli gravid öht.

• Soffeli
    lottizm skrev 2009-05-07 09:29:19 följande:
    Hejskrev i traden för en manad sen da jag började misstänka problem med sköldkörteln. idag fick jag äntligen mina provsvar, men blev inte direkt lugnare för det... bor utomlands sa det funkar väl inte riktigt som i Sverige här, idag hade jag oturen och fick en annan läkare (som inte är färdigutbildad...) än min vanliga husläkare. de enda värden som star pa pappret är:TSH 2,98 (referensvärde 0,27-4,2)T4 fritt 0,9 (referensvärde 0,93-1,7)vad jag har kunnat läsa mig till här sa är mitt TSH för högt och det andra för lagt, men läkaren sa ingenting, hon bara nämnde att jag inte behövde bry mig om att de hade markerat T4-värdet som för lagt.ni som kan, bör jag boka en ny tid och förklara för läkaren (förhoppningvis hon jag brukar ha...) att det egentligen inte är bra? jag har nyss haft tva missfall pa raken och vill inte raka ut för det igen... är värdena daliga sa lär jag väl inte bli gravid öht.
    Jag tycker det verkar som att dina värden kan tyda på hypotyreos, låg ämnesomsättning. Fast, ditt TSH är inte så förhöjt. Är man sjuk kan man dock inte gå helt efter referensvärden vilket är det fel många läkare gör. Referensvärdena har tagits fram genom att kolla friska människor. Vi som har en sköldkörtel som börjat producera mindre T4 än tidigare får gå mer på känsla/hur man mår än på refernsvärdena.
    I din situation, skulle jag nog gå till en annan läkare för ett annat utlåtande.
    Det kan vara en början till sjukdom, ditt T4 ligger ju lågt. Och TSH rel högt (särskilt viktigt att ha lågt TSH om man vill bli gravid)...
    Med tiden kommer det visa sig om värdena är stabila eller blir sämre. Men vem vill vänta och se?? Helst om man inte mår bra.
    Jag är dålig på det här, men jag vet att det finns ett tredje värde som kan kollas. och dessutom kan man kolla T4 genom urinprov istället för blodprov. Då ser man hur kroppen/cellerna omvandlar T4.

Mycket bra info nedan. Länken bifogades av någon annan i tråden tidigare.

www.scandlab.com/skoldkortel.html
  • lottizm

Soffeli, tack för svar och länk. jag vill ju absolut inte vänta och se, risken finns ju att värdena blir betydligt sämre och det vill jag inte, vi har redan försökt få ett syskon ett bra tag nu men bara med missfall som resultat 2 ggr.

jag hade väldigt låga järnvärden så det blir järntabletter nu, men det känns inte bra att veta att TSH-värdet är högre än vad det borde när jag vill bli gravid.

är det bäst att vänta till min vanliga läkare kommer tillbaka (ingen visst hur lång tid det kunde ta...) och fråga henne eller ska jag försöka prata med samma igen och säga att värdena kanske inte är bra för att bli gravid?

• Skruttis1979
    Pucko Buffy skrev 2009-05-06 22:06:58 följande:
    Såg inte ditt inlägg tidigare. Men ja du kan ha förstorad körtel även vid hypo. Har man hashimotos sjukdom så brukar sköldkörteln svullna då den är inflamerad i början för att sedan förtvina. Det är när den förtvinar som man utvecklar hypotyreos. Jag är ganska säker på att har har haft hashimotos från början då jag hade tryck över halsen för ca 10 år sedan. Jag rasade även i vikt vid den tiden vilket man kan göra i början eftersom kroppen ibland går på högvarv dvs hyper innan det går över till hypo. Skönt att din läkare har koll. Ett T4 värde på 12 är ok men 14 är bättre. Det kommer nog rätta till sig efter denna eller ev nästa höjning, som inte skulle förvåna mig om du får göra. Räkna med en kick om ca 3 veckor som sedan sitter i ett tag för att sedan plana ut. Det kan även ta lång tid innan man känner sig bra igen även om värdena är på topp. Någon skrev tidigare i tråden att en läkare hade sagt något i stil med att så lång tid som man var sjuk innan behandling kan man räkna med att det tar innan kroppen återhämtat sig. I mitt fall hoppas jag inte att det stämmer utan att det går lite fortare. Men det ger en liten hint om att välmåendet inte kommer som ett brev på posten i den här sjukdomen. Glöm inte att tacka din läkare för att denna har koll och verkar intresserad av hur du mår och inte stirrar sig blind på värdena. /PB
    Underbara du! Tack för svaret!!

Jag har rasat i vikt för många år sen, men det har jag kopplat ihop med att jag inte mådde jättebra under en period.

Nåt år senare sökte jag första gången för min trötthet och håravfall... som jag sen haft konstant därefter... det var -04. Hoppas INTE att min kropp tar 5 år på sig att kurera sig.

Menar du att jag får en "kick" om ca tre veckor av nya dosen Levaxin?? Hur yttrar sig den då menar du??

Ja, min läkare har jag tackat tusenfalt! Jag har sagt till honom att han är underbar som lyssnar och tar mig på allvar och utreder ordentligt!
    Elma är världens centrum
  • lottizm

läste lite noggrannare på länken från Soffeli nu och jag har ju en hel del symtom där...

Trötthet
    Huvudvärk
    Yrsel
    Urinvägsinfektioner (3 ggr på 3 månader)
    Ledvärk (artrit)
    Menstruationsstörningar med värk
    Låg kroppstemperatur
    Håravfall
    Heshet
    Sinusit (lätt att bli förkyld) (i princip konstant i 3 månader...)
    Torr hud (utslag, akne)

• Tvåbarnsmamma83

Ni som har överfunktion och äter thacapzol och levaxin, hur ofta behöver ni träffa läkare för provtagning?

Har ätit thacapzol snart 5 veckor och ska till läkare imorgon för att få veta levaxindosen....

Hur fort har det gått för er att få provsvaren? Har någon tagit proverna och sedan fått svaren samma dag?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13