• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy

Välkomna hit alla nya och gamla sköldisar

• Pucko Buffy

schmulan
    Idag 12:50

Marran81 skrev 2009-04-26 16:11:01 följande:
    då upptäcktes överproduktion.. Så jag hoppas att detta fixas fort så man kan leva vidare å bli sanmma gamla energiska människa :) Hur länge kommer du äta medicin nu???

Jag förstår din önskan om att fixa till, leva vidare och bli samma gamla energiska människa. Jag har själv prioriterat om det eftersom det dels har skapat en grogrund för min hypertyreos. Jag vill vara glad och orka det som känns grundläggande men jag har märkt att jag har en mycket lägre stresströskel än jag någonsin kunde tänka. Däremot så är jag övertygad om att det kommer att gå framåt och bli bättre. Antagligen är det tålamod och tilltro jag behöver

Medicin, innan op åt jag Tiotil och Levaxin. Nu äter jag 100 mikrogram Levaxin enbart. Detta kommer jag äta resten av mitt liv men säkerligen i olika hög dos under livets gång.
  • Tvåbarnsmamma83

Skönt att höra att jag inte är själv med att ha kort stubin.

Någon som vet någon bra faktasida för anhöriga som inte förstår sjukdommen? Som tror att det bara är att bita ihop och vara som en "vanlig" människa, och som tror att så fort man har tagit första tabletten medicin så är sjukdommen borta och när man vaknar upp efter operation så har man så mycket ork som dom tycker att man ska ha................

• Pucko Buffy

Tror inte det finns någon fakta sida. Vad du däremot kan göra är att be om information från läkarna. Googla även på nätet, många bloggar om sitt mående. Du kan även låta dem läsa tidigare inlägg från våra trådar. Många skriver här och berättar hur de mår.

Min man hade väldigt svårt i början att förstå hur sjuk jag var. Han tyckte på fullaste allvar att jag skulle tvätta och städa undan lite när jag ändå var hemma (och då sov jag 20 av dygnets 24 timmar). Allt eftersom har han kommit till insikt och sådana kommentarer släpper han inte längre. Men det är ibland svårt att få andra att förstå att man är sjuk, så jag brukar dra mina värden för de som inte fattar, då brukar de hålla tyst.

• Pucko Buffy

Marran skrev:

ni med överproduktion i sköldkörteln.....

jag fick i påskas reda på att jag hade det..hade mått skit ett bra tag men alla sa att detva stess för jag fick 3e barnet i januari...jag har problem med magen å återkommande gallstenar trots att jag e opererad så att få detta e väl inte så bra å få på min redan smala kropp.
    hra en skyhög vilopuls å hjärtat slår för fort å jag e ständigt yr trött å sjukt skakig..alla rörelser skakar jag i...
    men nu till frågan om ni ammar el har ammat trots det..hur mådde ni då`??
    jag helammar min lilla 3månaders men sista tiden har han knappt ökat i vikt...
    jag har nu börjat intensivamma för att få upp vikten på honom men jag blir bara tröttare å förlorar ännu mer vikt.. har era barn ökat bra i vikt??funderar på om detta har med sköldkörten å göra``??
    nu äter jag bara propanolol el vad det heter ska till sjukan imorg för fler provsvar..å sen se vad som händer.. men borde jag sluta amma el ger det med sej när jag börjar med medicin sen??
    har ju 3 knoddar hemma å man vill ju komma tillbaka i sitt vanliga liv igen.

• Pucko Buffy

Marran81
    Idag 13:44

schmulan skrev 2009-04-27 12:50:15 följande:
    Jag förstår din önskan om att fixa till, leva vidare och bli samma gamla energiska människa. Jag har själv prioriterat om det eftersom det dels har skapat en grogrund för min hypertyreos. Jag vill vara glad och orka det som känns grundläggande men jag har märkt att jag har en mycket lägre stresströskel än jag någonsin kunde tänka. Däremot så är jag övertygad om att det kommer att gå framåt och bli bättre. Antagligen är det tålamod och tilltro jag behöver Medicin, innan op åt jag Tiotil och Levaxin. Nu äter jag 100 mikrogram Levaxin enbart. Detta kommer jag äta resten av mitt liv men säkerligen i olika hög dos under livets gång.
    men hör stress å överaktiv sköldkörtel ihop???
    Å vad händer om man vill ha fler barn??
    just nu känner jag mej nöjd men vill inte lägga alt på hyllan..en dag kanske man vill ha en till liten....
  • Pucko Buffy

Marran: hur det funkar med ammning och viktökning för de små har jag noll koll på när det gäller hyper. Däremot så beror dina stresskänslor på att du har hypertyreos. Din kropp går på högvarv och stressar sig själv rent fysiskt och det påverkar självklart dig även psykiskt.

Mår du jättedåligt bör du ringa direkt till VC. Om liten inte ökar i vikt så hade jag nog tänkt över tillskott.

/PB

• Marran81
    Pucko Buffy skrev 2009-04-27 13:54:02 följande:
    Marran: hur det funkar med ammning och viktökning för de små har jag noll koll på när det gäller hyper. Däremot så beror dina stresskänslor på att du har hypertyreos. Din kropp går på högvarv och stressar sig själv rent fysiskt och det påverkar självklart dig även psykiskt. Mår du jättedåligt bör du ringa direkt till VC. Om liten inte ökar i vikt så hade jag nog tänkt över tillskott. /PB
    hehe ok tackar :)

Bvc va inte oroliga för hans vikt men jag e ju van med att min andra ökade som tusan i hans ålder.. och han ökar faktiskt i vikt men inte så mkt..
    Tänkte att e kroppen stressad å man magrar själv i vikt går väl det man äter i första hand till ens egen kropp för att man inte ska kollapsa.. men då kanske det inte blir så mkt över till lilleman.. det va så jag tänkte.

Skönt att höra att stresskänslor beror på sköldkörteln.. har alltid klarat mkt stress å göra massa saker samtidigt.. har ett jobb som kräver av  en både fysiskt å psykiskt.. å nu när man e hemma e ju det oxå krävande med småknoddar :)

Så med största sannorlikhet blir det nån form av medicin jag får äta??
    Hur länge måste man äta propanolol?? har haft det sen dom fick reda på vad som va fel å i väntat på läkaren...
  • 3barnsmor35

Nya provsvar; TSH 2,1, T4 14.
    Skönt!

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • Pucko Buffy

Marran: hur länge du får äta propanolol är jag osäker på. Det är enligt fass till för att dämpa din hjärtklappning. Troligen kommer du längre fram få äta speciella blockerare för sköldkörteln som förhoppningsvis minskar din överproduktion. Hjälper inte det får du antingen radioaktivt jod (beror på ålder och om man vill skaffa fler barn) eller genomgå en operation. Innan dess blir det säkert ytterligare undersökningar om du inte redan gjort dessa i form av ultraljud eller dylikt.

Det du ska tänka på är att om du mår allt för dåligt så har du rätt att bli sjukskriven och då kan din man vara hemma med knottingen för att avlasta dig. Försök att vila så mycket du kan, för kroppen och särskilt hjärtat kan ta stryk när man har hyper.

Hoppas du mår bättre snart.

/PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13