• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • kosmosblomman
    NoMercy skrev 2009-07-23 14:26:31 följande:
    Kolhydrater är självfallet energi för hjärnan, men det finns annan energi också. Som kroppen kan fixa till själv, utan att vi tillsätter kolhydrater genom att äta det. Kroppen ser ju till att i första hand få energi till hjärnan, funkar inte den är det mkt som inte funkar lixom. Så kroppen är smart. Men varifrån får du att hjärnan är en muskel?Men vad är jättemkt kött? Flera kg om dagen?Jag är ingen professor, bara en simpel sjuksköterska som är intresserad och försöker sätta mig in i ämnet så gott det går (lite väl länge sen jag läste fysiologin så jag får repetera, och med lite hypohjärna så går det segt) men bla här: www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol där finns dock flertalet läkare/forskare/professorer som debatterar ämnet. Skaffa dig en egen uppfattning. Men studier visar ju att LCHF mat gör så många kan slippa sina kolesterolmediciner och att studien som ligger till grund för att man ansett att kolesterolet är farligt byggde på felaktigheter (kort resume av det jag läst mig till).
    *suck*..näe nu springer det tomtar på loftet igen (hos mig)..Jag menar att hjärtat är en muskel..I bland menar jag en sak och säger nåt annat, sorry..Min lilla hjärna funkar inte alltid som den ska, men det har jag papper på *garv*..Skämt o sido, råkade ut för en svår bilolycka tidigare och det blir lite fel i bland..

Under den tid jag testade GI fick jag (iaf) i mig för mkt protein; i olika former...En jä..la massa ägg t ex..Kunde käka bacon till frukost och sånt..

Jag kan bara tala för min egen del, det är toppen om andra blir hjälpta av olika metoder..Jag fördömer inte, utan vill bara upplysa om baksidan med..När man är överviktig är man så "öppen" för allt, och då vill man ofta inte veta av nackdelarna..

Men visst, brorsan t ex överlever på nästan bara kaffe o cigg, jag skulle svimma om jag körde det racet..Man får anpassa sig efter sina egna förutsättningar..
  • Bemidii

Hej!
    Jag äter medecin som påverkar min sköldskörtel negativt. Jag hade nu ett värde på TSH som var 7,6 och de andra två värdena var låga, doktorn sa aldrig hur låga de var.
    Nu ska det tas nya mer ingående prover för att se om jag behöver Levaxin. Är 7,6 ett väldigt högt värde? Någon som vet vad de mer ingånde proverna är för något? Jag tycker de förklarar så dåligt på VC

• Sirling
    Clawdia skrev 2009-07-23 10:16:58 följande:
    Va? Ska man undvika socker och kolhydrater för att man har hypo? Det hade jag aldrig hört....

Jag sitter precis och läser utdrag ur en föreläsning om hypo och där står följande:

Kostråd Föreläsarna menade att kosten är oerhört viktig för hypotyreospatienter. Sänk konsumtionen av potatis, ris, pasta som är snabba stärkelser. Värst är just det sistnämnda ¬- snabba stärkelser. 

Det är bättre att äta mera grönt än att äta för mycket frukt, eftersom frukt innehåller mycket fruktos. Jämförelse av C-vitaminhalter: i äpple 12 mg, i broccoli 120 mg och i nypon 250 mg. 

Vi äter fett, protein och kolhydrater = sockerkedjor. Sockerkedjor höjer insulinet mest och insulinet har många effekter. Glukos och insulin medverkar till inflammation i mikrocirkulationen – ned i de minsta kärlen – som sen ger oss artroskleros (åderförfettning/åderförkalkning). Därför gäller det att ha så lågt insulin som möjligt. IDE (insulin degrading enzyme) är ett insulin som tar hand om använt insulin och beta-amyloider. Beta-amyloid aggregeras vid alzheimer. Vid insulinöverskott räcker inte IDE till för att bryta ned beta amyloider. Undvik att äta socker så minskar sannolikheten att få alzheimer.

• NoMercy
    kosmosblomman skrev 2009-07-23 16:31:28 följande:
    *suck*..näe nu springer det tomtar på loftet igen (hos mig)..Jag menar att hjärtat är en muskel..I bland menar jag en sak och säger nåt annat, sorry..Min lilla hjärna funkar inte alltid som den ska, men det har jag papper på *garv*..Skämt o sido, råkade ut för en svår bilolycka tidigare och det blir lite fel i bland..Under den tid jag testade GI fick jag (iaf) i mig för mkt protein; i olika former...En jä..la massa ägg t ex..Kunde käka bacon till frukost och sånt..Jag kan bara tala för min egen del, det är toppen om andra blir hjälpta av olika metoder..Jag fördömer inte, utan vill bara upplysa om baksidan med..När man är överviktig är man så "öppen" för allt, och då vill man ofta inte veta av nackdelarna..Men visst, brorsan t ex överlever på nästan bara kaffe o cigg, jag skulle svimma om jag körde det racet..Man får anpassa sig efter sina egna förutsättningar..
    Men du verkar bara anta. Det är ju vettigare att räkna ut hur många gram protein du fick i dig och sen sätta det i relation till div "normala" värden.
    Nu vet jag inte om jag fattat dig rätt, men är har du nedsatt njurfunktion? Har du bevis för att du fick detta för att du åt för mkt protein?
    LCHF (som jag tror du kallar GI) handlar ju mkt om att ända sitt tänkande, bli kvitt sockersug och att man trotsar de kostråd som vi svenskar fått i många år och som med facit i hand lett till fler överviktiga och med mer insjuknande i vällevnadssjukdomar som diabetes och hjärtkärlsjukdomar.
    Att äta LCHF innebär ju också att man måste sätta sig in i vad som händer i kroppen och varför det kan bli tokigt om man "fuskar" en dag i veckan osv. Det handlar om att lära känna sig själv och börja inse vad man eg stoppat i sig tidigare (lurad av light bluffen lixom).
    Men självklart är det upp till var och en. För mig är inte LCHF en metod, det är en livsstil, och just nu är jag jäkligt depp över att jag inte mår bra hur jag än äter. I höstas var livet på topp med LCFH, ingen direkt viktnedgång men jag minskade mkt i cm och mådde kanoners. Nu under våren får jag inte alls samma effekt. Och därför försöker jag läsa på och verkligen sätta mig i ni fysiologin bakom både hypotyreos och sambandet om man äter LCHF mm. Och det är inte lite att lära sig. Och med en hjärna som är kola och dessutom jobb och en magisteruppsats som skall skrivas...de blir inge bra.
    Hoppas innerligt att den doktor jag ska prata med nästa vecka är vettig och kan leda mig rätt.
    Jag tror verkligen att LCHF skulle få många svenskar att må bättre, men det krävs att man förstår vad som händer i kroppen och inte bara tänker ät fett och protein och så är man nöjd.
    Äcklak
  • Pucko Buffy
    Bemidii skrev 2009-07-23 17:54:32 följande:
    Hej!Jag äter medecin som påverkar min sköldskörtel negativt. Jag hade nu ett värde på TSH som var 7,6 och de andra två värdena var låga, doktorn sa aldrig hur låga de var.Nu ska det tas nya mer ingående prover för att se om jag behöver Levaxin. Är 7,6 ett väldigt högt värde? Någon som vet vad de mer ingånde proverna är för något? Jag tycker de förklarar så dåligt på VC
    Hej dollypolly. Ja du det finns ju ett flertal mediciner som påverkar sköldkörteln negativt. Du har ett för högt TSH värde och du behöver nog lite levaxin för att få ner det. Läkaren har säkert också tagit prov på fritt T4 vilket säger hur pass "sjuk" du är i din sköldkörtelproblematik. Dina värden är dock inte katastrofala men man kan må dåligt ändå. Höga värden kan man mer säga att man har när det är över 10 i TSH. Själv hade jag 200 och jag vet flera som haft uppemot 400 och där över, men de personerna är som tur väl är få och är vad jag vet inte medicinrelaterade. Om du nu tycker att du fått dålig information av läkaren så ring dit igen och prata med sköterskorna. Antingen kan de svara på dina frågor eller så fixar de en tid åt dig att prata med doktorn igen. Ett bra sätt att få svar på sina frågor är att ha dem nerskrivna på en lapp. Låg ämnesomsättning som du har ger nämligen symptomen glömska, tröghet och svårigheter att ta till sig information utöver alla andra jäkla symptom man får så som trötthet, värk i kroppen, viktproblem m.m.

MVH PB
  • Pucko Buffy
    craft skrev 2009-07-22 21:05:16 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-07-22 17:03:12 följande:
    Du svarar Helena men eftersom jag är i ungefär samma situation så tycker jag det du skrev var intressant. Var har du fått info om Tsh och graviditet? Jag vill gärna läsa om det. Jag tycker TSH 6,2 kändes jättehögt men du skriver över 9 är orsak till oro... då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket som jag gör, har svårt att tänka på annat. Jobbigt
    Hej, tyvärr har min dator krachat ett antal gånger och de sidor jag läst det på, har jag inte kvar (mitt tips är att googla en massa och sen använda sunt förnuft och inte ta allt på största allvar). Det är visserligen inte bra att gå med ett för högt värde i TSH och vara gravid, men det är så mycket mer som det hänger på om det ska gå fel. Även om du har ett högt TSH så kan du fortfarande ha tillräckligt med T4 och T3 i kroppen som bebisen tar av. När man inte har högre värden än er och i samband med konstaterandet av underfunktion får levaxin (förhoppningsvis ganska tidigt i graviditeten) så får bebis det den behöver. Du som kvinna däremot tar stryk då dina värden kanske inte hinner komma upp i toppvärden och man blir extra trött och hängig som följd. Det finns massor av kvinnor runt om i världen som är mer trötta än de borde vara på grund av att de har en lättare underfunktion i samband med graviditeten. Men de föder friska barn ändå eftersom kroppen ser till att bebis får det den behöver för att överleva. Sen är 9 ett relativt värde då det ofta skiljer sig mellan rekomendationerna från olika labb, det är högt men inte super högt. Om jag inte missminner mig så var det någon i de tidigare trådarna som var gravid och hade närmare 20 i TSH. Kanske läser de igen och kan berätta hur det gick för dem.

/PB
  • Pucko Buffy

Då tråden stänger om någon dag öppnar jag en ny.

Skriv därför inte mer här i denna tråden utan gå över till den nya.

Välkomnar alla gamla och nya att skriva och läsa där istället.

Mvh PB

• kosmosblomman
    NoMercy skrev 2009-07-24 01:04:42 följande:
    Men du verkar bara anta. Det är ju vettigare att räkna ut hur många gram protein du fick i dig och sen sätta det i relation till div "normala" värden. Nu vet jag inte om jag fattat dig rätt, men är har du nedsatt njurfunktion? Har du bevis för att du fick detta för att du åt för mkt protein?LCHF (som jag tror du kallar GI) handlar ju mkt om att ända sitt tänkande, bli kvitt sockersug och att man trotsar de kostråd som vi svenskar fått i många år och som med facit i hand lett till fler överviktiga och med mer insjuknande i vällevnadssjukdomar som diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Att äta LCHF innebär ju också att man måste sätta sig in i vad som händer i kroppen och varför det kan bli tokigt om man "fuskar" en dag i veckan osv. Det handlar om att lära känna sig själv och börja inse vad man eg stoppat i sig tidigare (lurad av light bluffen lixom).Men självklart är det upp till var och en. För mig är inte LCHF en metod, det är en livsstil, och just nu är jag jäkligt depp över att jag inte mår bra hur jag än äter. I höstas var livet på topp med LCFH, ingen direkt viktnedgång men jag minskade mkt i cm och mådde kanoners. Nu under våren får jag inte alls samma effekt. Och därför försöker jag läsa på och verkligen sätta mig i ni fysiologin bakom både hypotyreos och sambandet om man äter LCHF mm. Och det är inte lite att lära sig. Och med en hjärna som är kola och dessutom jobb och en magisteruppsats som skall skrivas...de blir inge bra. Hoppas innerligt att den doktor jag ska prata med nästa vecka är vettig och kan leda mig rätt. Jag tror verkligen att LCHF skulle få många svenskar att må bättre, men det krävs att man förstår vad som händer i kroppen och inte bara tänker ät fett och protein och så är man nöjd.
    Jag följde strickt ett matschema som en "expert" hade gjort upp för mig.Vi hade kontakt en gång per månad och hon gav mig riktlinjer...Ja, jag antar att jag bara förmodade njurproblem; hade då vansinningt ont just i det området..

Jag hoppas att du får ut vad du vill ha; av LCFH..

Sen är det (väl??) så att om sköldkörteln inte funkar, så spelar det ingen roll vilken metod du använder..Är du ute efter en viktnedgång är det helt klart supersvårt om t ex inte levaxinet är rätt inställt..

Ha en fin dag hursomhelst..
  • Mammatilltretroll
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2009-06-21 10:43:26 följande:
    Tinnitus,förstoppning och kliande irriterande ögon....Symtom på Hypotyreos?Jag har även fula blåmärken på benen utan att jag har slagit mig...Kan det bero på Hypotyreos?
    Jag undrar också ang blåmärken på benen..
    Jag har massa hyposymptom men ingen diagnos än. Bland symptomen är irriterande ögon och även blåmärken på benen!
  • virre85

hej alla, jag fick diagnosen hypotyreos i april-maj , mitt tsh låg då på 150 och jag mådde pyton. De andra värderna vet jag inte, det var mest detta som läkare nämnde och sa att det var skyhögt. Jag sattes in på levaxin 50mg fast det höjs hela tiden då mina värden går så sakta neråt. Äter nu 125mg och börjar må lite bättre men hann gå upp 7 kg som jag kämpar med, trött men inte så fasligt trött längre. Ska dit om ett par veckor och se hur värderna är nu. Jag ska be att få veta hur de andra värdena legat innan, kan vara intressant.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sirling

Virre: Wow, det var verkligen högt! Jag förstår att du mått pissigt! Hoppas du får bättre resultat denna gång.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13