kosmosblomman skrev 2009-07-23 16:31:28 följande:
*suck*..näe nu springer det tomtar på loftet igen (hos mig)..Jag menar att hjärtat är en muskel..I bland menar jag en sak och säger nåt annat, sorry..Min lilla hjärna funkar inte alltid som den ska, men det har jag papper på *garv*..Skämt o sido, råkade ut för en svår bilolycka tidigare och det blir lite fel i bland..Under den tid jag testade GI fick jag (
iaf) i mig för mkt protein; i olika former...En jä..la massa ägg t ex..Kunde käka bacon till frukost och sånt..Jag kan bara tala för min egen del, det är toppen om andra blir hjälpta av olika metoder..Jag fördömer inte, utan vill bara upplysa om baksidan med..När man är överviktig är man så "öppen" för allt, och då vill man ofta inte veta av nackdelarna..Men visst, brorsan t ex överlever på nästan bara kaffe o cigg, jag skulle svimma om jag körde det racet..Man får anpassa sig efter sina egna förutsättningar..
Men du verkar bara anta. Det är ju vettigare att räkna ut hur många gram protein du fick i dig och sen sätta det i relation till div "normala" värden.
Nu vet jag inte om jag fattat dig rätt, men är har du nedsatt njurfunktion? Har du bevis för att du fick detta för att du åt för mkt protein?
LCHF (som jag tror du kallar GI) handlar ju mkt om att ända sitt tänkande, bli kvitt sockersug och att man trotsar de kostråd som vi svenskar fått i många år och som med facit i hand lett till fler överviktiga och med mer insjuknande i vällevnadssjukdomar som diabetes och hjärtkärlsjukdomar.
Att äta LCHF innebär ju också att man måste sätta sig in i vad som händer i kroppen och varför det kan bli tokigt om man "fuskar" en dag i veckan osv. Det handlar om att lära känna sig själv och börja inse vad man eg stoppat i sig tidigare (lurad av light bluffen lixom).
Men självklart är det upp till var och en. För mig är inte LCHF en metod, det är en livsstil, och just nu är jag jäkligt depp över att jag inte mår bra hur jag än äter. I höstas var livet på topp med LCFH, ingen direkt viktnedgång men jag minskade mkt i cm och mådde kanoners. Nu under våren får jag inte alls samma effekt. Och därför försöker jag läsa på och verkligen sätta mig i ni fysiologin bakom både hypotyreos och sambandet om man äter LCHF mm. Och det är inte lite att lära sig. Och med en hjärna som är kola och dessutom jobb och en magisteruppsats som skall skrivas...de blir inge bra.
Hoppas innerligt att den doktor jag ska prata med nästa vecka är vettig och kan leda mig rätt.
Jag tror verkligen att LCHF skulle få många svenskar att må bättre, men det krävs att man förstår vad som händer i kroppen och inte bara tänker ät fett och protein och så är man nöjd.