• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Pucko Buffy
    Clawdia skrev 2009-04-28 21:01:37 följande:
    jag kommer be att få byta läkare när jag ringer, ska ringa i morgon om jag hinner under deras telefontid. läste brevet igen nu o hon ber inte äns om ursäkt! Illa det tycker jag ! Man kan ju tycka att de borde gå att lösa på något sätt. Men jag kommer kunna fixad et nästa vecka så hon får vackert vänta. Att skaffa barn med den med jag äter nu är helt ok ska bara ringa dem så fort jag får ett plus. Men den med hon försökte tvinga på mig var det omöjligt med. Hon gav sig verkligen inte och var rätt oförskämd. Hon hade aldrig haft samma komentar till en 30 åring som mig!
    Anledningen till att hon nog hellre vill ge dig den andra medicinen är nog att den stänger av sköldkörteln bättre och det ökar chansen för dig att bli frisk fortare. Lika så tror jag att hon nog helst vill sätta in alla resurser för att undvika framtida operation, vilket ändå är svårt att säga i dagsläget om du kommer få genomgå eller inte. Jag förstår att du blev arg och hennes bemötande verkar inte ha varit bra. Om ni vill skaffa fler barn inom den närmsta tiden så ska inte hon som läkare vara den som hindrar er om det nu inte är fara för ditt eller barnets liv. Jag tycker dock hon kunde förklarat lite bättre för dig vad sjukdomen innebär nu och i framtiden, med medicinering och allt.

Hoppas du får bättre bemötande nästa gång.

Mvh PB
  • Tvåbarnsmamma83

Är det någon mera som har blivit ljudkänslig av sjukdommen?

Jag tycker det är jättejobbigt att handla i stora mataffärer där det "piper" varje gång dom drar en vara. Skallen bara snurrar då.

• Pucko Buffy
    MrsCaroline skrev 2009-04-28 21:01:44 följande:
    Pucko Buffy: Tack så hemskt mycket för dina svar! Det hjälpte mig mycket, nu förstår jag bättre! Vi tänkte börja skaffa nästa barn kanske nästa sommar men om det tar extra lång tid pga av det här så tänkte jag att vi kanske skulle börja tidigare men nu ser det ju hyffsat ut

Var du sjukskriven pga sjukdomen? Jag är mammaledig nu men tänkte på hur det kommer bli att komma tillbaka till ett stressigt jobb senare i höst.
    Om ni planerar att börja försöka igen nästa sommar tror jag nog du hunnit komma i fas med både medicin och kroppen.

Ja jag har varit och är fortfarande sjukskriven. Jag var sjukskriven ca 8 månader helt men valde sen själv att gå tillbaka 25% (höll på att bli tokig hemma) idag är jag sjukskriven 50% men jobbar fortfarande bara 25% då det funnist lite lite för mig att göra. Nu är det dock på G att jag ska få någon form av omplacering så jag kommer upp lite mer i tid. Förhoppningsvis orkar jag snart gå upp till 75% för det är så grymt tråkigt att gå hemma om dagarna att jag blir deppig av det.

Mår du väldigt dåligt så kan du faktiskt begära sjukskrivning fast du är mammaledig. Då kan din man ta ut pappaledighet under tiden och avlasta dig och du får en möjlighet att återhämta dig snabbare. Hör med din läkare vad denne säger. Det är hårdare regler nu men du ska oxå orka.

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    Tvåbarnsmamma83 skrev 2009-04-30 11:40:39 följande:
    Är det någon mera som har blivit ljudkänslig av sjukdommen?Jag tycker det är jättejobbigt att handla i stora mataffärer där det "piper" varje gång dom drar en vara. Skallen bara snurrar då.
    Det är ett inte allt för ovanligt symptom men det brukar bli bättre när värdena blir bättre. När jag var som sämst tålde jag inte ljud utan ville bara ha det tyst omkring mig. Yrsel är oxå ett symptom men är mest utmärkande för de som har hyper.

/PB
  • Tvåbarnsmamma83

Pucko Buffy skrev 2009-04-30 11:50:49 följande:

Det är ett inte allt för ovanligt symptom men det brukar bli bättre när värdena blir bättre. När jag var som sämst tålde jag inte ljud utan ville bara ha det tyst omkring mig. Yrsel är oxå ett symptom men är mest utmärkande för de som har hyper./PB
    Aha jag visste inte att det var en symtom på sjukdommen. Bra att man har er att fråga om man undrar något.
  • Rosdraken

enligt henne var det ingen skillnad på medcinerna då jag frågade henne när vi bestämde att jag skulle börja med dem. Sen operation vet jag inte, har ju överpruduktion men sköldskörtlen är inte förstorad, kan den bli det i alla fall?

• Arentorpbebis

alltså samma vecka som jag höjde min levaxindos från 175mgr till 200mgr så kännde jag mig pigare och friskare direkt! men nu när det var ca 2 veckor sedan så börjar jag känna mig jätte trött igen och kan sova hela dagarna om det är så... Tur att man ska ta blodprov snart igen så man får veta hur de står till med värdena!!

• dömestad

Pucko Buffy:
    Hej, tack för svar. Men mina värden är bra och min dos ligger stabilt. Jag äter 137,5 levaxin varje dag. Jag har ätit rätt dos nu i 5 mån. Är det ett symptom jag kommer få leva med. Eller kan det bero på något annat?

• Eleora

Hej på er. Det var länge sedan jag skrev något i tråden, fick diagnosen Graves/Basedows i julas, tog prover för tre månader sedan för att kolla värdena, och då var de bra, så rätt dos hittades direkt. Nu har jag nyligen tagit nya prover och väntar på svar. Misstänker att det kanske blir en dosändring, då jag varit mycket tröttare och lättirriterad på sistone. Vi får se.

Jag har kommit lite till ro nu med diagnosen, det som känns tuffast är nästana tt ha förlorat valfriheten kring fler barn. Vi tänkte redan innan att vi inte ville ha tätt, men nu sedan diagnosen har jag blivit bebissjuk. Tänker: "om jag inte blivit sjuk hade vi kanske ändrat oss och skaffat tätare ändå, men nu har vi ju inget val än att vänta".
    Det är det som känns jobbigast. Visserligen har jag händerna fulla med min 1-åriga bängel, men ändå...

I och med att både min mormor och min syster är opererade så känns det lite som att de lika gänra kan operera med en gång, varför äta medicin i 1,5 år och sedan se? Oddsen är ju sådär för att jag ska ha blivit frisk då...menmen..

~ ~ LIV 080325 ~ ~ Mammas busunge!
  • Banzai

Hej alla länge sen jag var här nu hoppas det är bra med alla här är det lite upp och ner men det går frammåt.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13