Singoalla skrev 2009-05-11 11:54:46 följande:
Hej på er.Jag har underfunktion i sköldkörteln och fick det i samband med min graviditet. Jag misstänker att jag haft svagare problem av det en längre tid eftersom jag alltid varit trött och frusen av mig, men det var i början av min graviditet som det slog till rejält och jag blev sängliggandes. På slutet av min graviditet åt jag 75 mkg och min barnmorska sa åt mig att jag skulle sluta äta levaxin när barnet var fött. Så jag gjorde det och veckorna efter graviditeten rullade på. När barnet var 4 månader gick jag och tog ett blodprov igen hos min gamla läkare, och han blev bestört över att jag slutat. Jag fick direkt börja med 100 mkg och äter numera 125 mkg. Emellanåt blir jag riktigt deppig och trött, och för några veckor sedan var jag så slut så jag bara låg. Jag kollade då upp mina senaste tre provsvar och det visade sig att de pendlat kraftigt. Jag vet inte riktigt hur man ska ta hand om sig på bästa sätt i det här, jag får nästan panik så fort jag känner mig trött och orkeslös för jag vet liksom inte hur länge det kommer att vara, och tålamodet för allt med familj och hem ligger på noll och det är ju inte så roligt för min familj!Någon som känner igen sig? kram till er!
Först och främst, vilken bergodalbana för din kropp att gå från 75 till 0 och sedan direkt till 100. Det är vanligast och skonsammast för kroppen att sänka och öka dosen levaxin stegvis. Konstigt att två läkare gjorde samma sak. Den siste verkar ändå ha insett att du iaf inte skulle slutat med levaxinet, men borde väl insett att du kanske skulle få öka till din gamla dos stegvis. Nu fick du till o med en högre dos.
Nu verkar du ju iaf ha klarat dig ingen bergodalbanan men jag funderar på om den påverkar dig idag?
Annars kan det ju ta ett tag - flera månader - för kroppen att bli sig själv även när dosen är inställd o värdena bra.
Någon länkade även nyss till en sida med symptom som kvarstår fast man är "frisk".
Dessutom, vissa blir inte riktig bra förrän de får en alternativ medicin till levaxin. En naturligare produkt. Detta bör läkaren ha koll på. Kanske behöver du byta levaxinet?
Du borde ha en läkare som lyssnar till sådana funderingar från dig. Då vi här bara kan gissa. Din senaste kanske? eller behöver du byta igen?
Det är oerhört frustrerande att inte ha ork! Jag/Vi vet hur det känns. Om du inte varit rättinställd länge kan du låta det gå en tid innan du kolla upp detta, men har du varit inställd länge bör du söka hjälp. Du ska må bra.
Vi är utspridda över landet och har tillsammans koll på många bra läkare. Fråga om du vill ha hjälp med kontakt.