• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Singoalla
    Soffeli skrev 2009-05-11 12:48:31 följande:
    Först och främst, vilken bergodalbana för din kropp att gå från 75 till 0 och sedan direkt till 100. Det är vanligast och skonsammast för kroppen att sänka och öka dosen levaxin stegvis. Konstigt att två läkare gjorde samma sak. Den siste verkar ändå ha insett att du iaf inte skulle slutat med levaxinet, men borde väl insett att du kanske skulle få öka till din gamla dos stegvis. Nu fick du till o med en högre dos. Nu verkar du ju iaf ha klarat dig ingen bergodalbanan men jag funderar på om den påverkar dig idag? Annars kan det ju ta ett tag - flera månader - för kroppen att bli sig själv även när dosen är inställd o värdena bra. Någon länkade även nyss till en sida med symptom som kvarstår fast man är "frisk". Dessutom, vissa blir inte riktig bra förrän de får en alternativ medicin till levaxin. En naturligare produkt. Detta bör läkaren ha koll på. Kanske behöver du byta levaxinet? Du borde ha en läkare som lyssnar till sådana funderingar från dig. Då vi här bara kan gissa. Din senaste kanske? eller behöver du byta igen? Det är oerhört frustrerande att inte ha ork! Jag/Vi vet hur det känns. Om du inte varit rättinställd länge kan du låta det gå en tid innan du kolla upp detta, men har du varit inställd länge bör du söka hjälp. Du ska må bra. Vi är utspridda över landet och har tillsammans koll på många bra läkare. Fråga om du vill ha hjälp med kontakt.
    Jag skulle gärna ha hjälp att få kontakt med en bra läkare! Jag har lite svårt att bara "häva ur mig" och klaga till människor jag inte känner och läkaren jag går till nu känner jag mig lätt dum inför...Jag bor i stockholmsområdet.

En fundering som jag har är om ni andra, sen ni blev sjuka är mer känsliga för att inte ha fasta rutiner med mat och sömn? Jag upplever att om jag slarvat med mat-tider blir jag väldigt trött sedan... någon mer?
  • Pucko Buffy
    Singoalla skrev 2009-05-11 13:06:19 följande:
    Jag skulle gärna ha hjälp att få kontakt med en bra läkare! Jag har lite svårt att bara "häva ur mig" och klaga till människor jag inte känner och läkaren jag går till nu känner jag mig lätt dum inför...Jag bor i stockholmsområdet. En fundering som jag har är om ni andra, sen ni blev sjuka är mer känsliga för att inte ha fasta rutiner med mat och sömn? Jag upplever att om jag slarvat med mat-tider blir jag väldigt trött sedan... någon mer?
    Det där med maten stämmer bra in på mig. Drar jag över någon timma på lunchen mm så blir jag så trött och grinig. Förr kunde jag gå småhungrig länge utan att tappa humöret, det går inte idag.
  • Singoalla

vad skönt att höra lite reflektioner! Har känt mig lite ensamen om mina "känslor" och trötthet.. känns läkande att bara höra lite från er!

• Pucko Buffy

Jessica med Seth skrev 2009-05-11 12:52:58 följande:

Oj, vilken tråd! På FL finns verkligen ALLT! Jag har precis pratat med min vct och fått en tid nästa fredag för att kolla min sköldkötel. Den har "vuxit" eller kanske man säger svullnat de senaste månaderna och när detta kom på tal fick jag höra att min farmor haft någon elak struma med canser i... hu... men jag mår ju bra så jag antar att det inte är något med min...
    Välkommen hit.

Om din sköldörtel är svullen så är det något. Det behöver inte betyda att det är cancer i den, inte heller att du mår dåligt idag. Men risken finns att det är någon vajsing som kommer visa sitt fula tryne längre fram, så det är bra att du kollar upp den. Om inte blodprovet visar på över/underfunktion bör de kolla om du har antikroppar.

Håller tummarna att det går bra, mvh PB
  • DamnCat

Den där länken med lista över symptom som kan kvarstå trots behandling, kan någon posta den igen? Orkar inte leta efter den.

Upprepar min fråga ang. en vettig läkare i Helsingborg (eller där omkring) som kan det här med sköldkörteln? Någon som vet en sådan eller går till en sådan läkare som kan rekommendera honom/henne? Jag ska ju byta som sagt var och vill inte råka ut för en nöt till.

♥ Lillgomzan 040502 ♥ Lilleman 090402 ♥
  • Jessica med Seth

Pucko Buffy skrev 2009-05-11 17:38:25 följande:

Jessica med Seth skrev 2009-05-11 12:52:58 följande:
    Välkommen hit. Om din sköldörtel är svullen så är det något. Det behöver inte betyda att det är cancer i den, inte heller att du mår dåligt idag. Men risken finns att det är någon vajsing som kommer visa sitt fula tryne längre fram, så det är bra att du kollar upp den. Om inte blodprovet visar på över/underfunktion bör de kolla om du har antikroppar.Håller tummarna att det går bra, mvh PB
    Tack!
  • Pigeon

Oj finns det en sån här tråd, och som funnit så länge också, utan att jag upptäckt det!

Jag har precis opererat bort min sköldkörtel, i tisdags närmare bestämt!

Jag har alltid haft bra värden, varken över- eller underproduktion, men sköldkörteln började växa ändå, när jag blev gravid första gången 2003. Sen bara fortsatte den växa trots att jag började äta Levaxin efter ett tag. Till slut visade det sig att den växte ner i bröstkorgen på båda sidorna, så då fick jag äntligen tid för operation.

Operationen tog drygt 6 timmar pga att sköldkörteln var så väldigt stor och jag mådde jättedåligt första dagen, men sen vände det snabbt och nu känner jag mig nästan fullt återställd.

Antar att jag är långt ifrån ensam om min operation i denna tråden.

Både min bror och min syster och min pappa har struma, men pappa hade underproduktion och syrran överproduktion. Och så jag och brorsan normal produktion men tillväxt. Det skumma är att 3 av oss 4 barn ärver sjukdomen av pappa, men INGEN oss veterligen i äldre generationer har haft den! På samma sätt har ingen på mammas sida (inte hon heller) haft några problem med sköldkörteln.

Kan en sjukdom bara uppkomma hos en person och sen bli så hyperärftlig? Jätteskumt tycker jag...

• Bobos mamma

Hej! Hoppas någon kan svara på min fråga. Håller på att få min levaxin-dos rätt inställd. Mitt TSH låg på 24, det är ju högt men hur högt är det, lite för högt eller väldigt mycket för högt? Jag har inget att jämföra med och jag glömde bort att fråga min läkare sist. Tack på förhand!!!

Embla -06, Troja -08, mina älskade tjejer...
  • orpan

hej jag har haft över och underproduktion, men jag söker för värk, trötthet osv...är det min sköldkörtel som spökar, kan tillägga att jag när jag har sk skov är svullen i armhålorna, tacksam för reflektioner

• Mamma 2b

Vad är trak som står i ts? Har jag aldrig hört talas om. Däremot saknar ni T3 i listan i ts. Men jag har inte läst tråden utan hoppar bara in lite fräckt så här mitt i.
    Försöker efter 5 år med underproduktion fortfarande bli rätt inställd på mitt levaxin. Verkar visst vara hur svårt som helst.
    Har precis varit gravid och fått äta dubbel hästdos, 200 mg, vilket jag tyckte var märkligt. Ska det verkligen behövas dubbleras bara för att man är gravid? Jag fick sån hjärtklappning så det gick inte alls.
    Nu fick jag missfall och inbillar mig att det berodde på levaxinet, tvångstankar...
    Dessutom vet jag inte alls vad jag ska ha för dos nu för jag vägrar gå tillbaka till min klåpare till husläkare.

Ja, det var lite om mig

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13