Som Fanndis säger och pedagogiskt visar med bildgalleriet www.healthystrokes.com/hymengallery.html så är hymen en mycket typisk hinna, och etymologiskt så säger väl ordet hinna egentligen ingenting om att en hinna måste täcka allt och hela objekten den är fäst vid! Då skulle vi t ex inte kunna prata eller andas genom våra munnar, som också har hinnor precis som en massa kroppsliga saker.
För att citera Nordisk familjebok i klassiska Uggleupplagan om något helt annat än vaginor:
Kännetecknande för denna klass är förekomsten af pariga och opariga /enor, hvilka bestå af i allmänhet solfjäderformigt anordnade strålar (fenstrålar), mellan hvilka en hinna är utspänd. Fenorna kunna spännas ut och veckas ihop.
Vanliga fiskar med öppenkantade hinnor mellan fenstrålarna alltså.
Men visst, upp till en hel promille beräknas alltså ha -heltäckande- mödomshinna, och resten har mer eller mindre stor mödomshinna som går in mot öppningen i mitten. Se ovan nämnda galleriet på HealthyStrokes för de vanligaste utseendena innan man börjar förneka existensen av hymen alls (som faktiskt blivit modernt och det även skrivits böcker om!).
Det är en kransformad hinna, en rund hinna som går in mot mitten och har där en öppning i hinnan. Och javisst går hinnan ofta sönder när man stoppar in något 'stort' där, sen beroende på hur mycket ens hinna går in mot mitten kan en tampong eller ett finger få den att brista ut mot kanterna och defloreras, eller så krävs det en erigerad penis. Eller i vissa fall så är den så långt utåt kanterna att den inte märks alls, eller brister först efter flera samlag eller med särdeles stor penis eller leksak.
Och det som Garderobshylla säger i "Myten om att man blöder vid första samlaget är det nog inte många i sverige idag som tror på, och det som gör det gör ju inte det för att det heter mödomshinna. Det gör ju det för att de inte är rätt informerade."
...får mig att reagera ganska starkt. Vore betydligt värre om våra unga tjejer tror att de är onormala eller sjuka och inte förstår varför de blöder än att de märker att de blöder mindre än väntat eller inte alls. RFSU beräknar att minst 40% blöder så att det inte går att vara ovetande om det vid första samlaget, och jag tror nästan att siffran i verkligheten kan vara betydligt större efter hur många av alla de jag talat med som uppger att de gjort det.
För att vara lite självutlämnande så hade jag ett Mycket aktivt och positivt sexliv under min tonårsperiod och deflorerade/tog/ flertalet oskulder, och ja, jag tycker att en sån terminologi är ok och jag tycker att det är en så viktig händelse i en persons liv att det kan få utmärkas som specifik händelse i ord.* Jag har ännu inte varit med någon oskuld som inte spillt ganska mycket blod på sänglakanen vid första samlaget. Vid mycket menar jag givetvis inte några deciliter, men såpass att de lysande blodfläckarna på de vita lakanen verkligen inte skulle gå obemärkta av den som sköter tvätten den dagen direkt om de inte tagits omhand.
(*Vi har iaf inte anammat det amerikanska uttrycket 'pop the cherrie'. ^^)
Jag har nu i mer vuxen ålder arbetat på många gymnasieskolor och olika förvaltningsuppdrag med inriktning på inflytandefrågor, sex&samlevnad och drogfrågor och talat med väldigt många ungdomar. Dagens ungdomar talar väldigt öppet om såna här frågor och t. ex. om hur mycket eller lite de blödde när mödomshinnan brast. De flesta verkar mena att det inte är någonting som gör ont, utan bara något som gör att det rinner lite blod den första eller de första gångerna. Vissa andra håller glöd i påståendet om att oskuldsförlorandet även gör väldigt ont, något som antagligen ligger betydligt mer i nervositet och spänningar än i den där lilla kranshinnan som inte ens har nerver i sin huvudvävnad utan bara vid yttersta kanterna.
I flera kulturer är mödomen oerhört viktig på bröllopsnatten för att visa att kvinnan sparat sig för sin man samt att paret inte haft sex före äktenskapet. De kvinnor som vet med sig att de på ett eller annat, nästan alltid oskuldsfullt sätt som ridning eller andra fysiska aktiviteter, brustit sin mödomshinna så finns det flera klassiska knep för att få det att bli lite blod på sängkläderna så att svärföräldrarna eller mannen inte kräver att äktenskapet bryts upp. En svamp doppad i lite blod är troligen den mest använda metoden. Vissa läkare genomför även hymenrekonstruktion för att ingen misstanke ska väckas på hedersnatten. Nu vill jag inte låta som någon kulturrasist här, tvärtom visa att mödomshinnans betydelse inte bara är ett svenskt koncept. Men det bör som sagt understrykas att det finns andra sätt att få sin mödomshinna att brista än sexualdebut.
Vår skolsköterska på högstadiet talade med oss om att det inte var helt ovanligt att den brister vid gymnastikövningar, vid ridning eller vid olika former av onani. Hon poängterade att det inte är någonting negativt eller positivt i det utan upp till varje tjej om hon ville vara lite mer intimförsiktig för att inte ta sönder den, aktivt välja att göra det med vilje eller inte bry sig alls.
Som en artikelförfattare på wikipedia uttrycker det "Idag är det välkänt att hymens utseende inte är en säker indikator på huruvida en kvinna haft samlag." och det är sant. Det är inte en helt säker indikator, och då många inte blöder särskilt märkbart och ytterligare andra redan innan samlag har fått sin att brista på nåt sätt så ska man nog vakta sig för att arbeta upp sig över att den måste göra det. Dagens killar i Sverige Förväntar sig väl inte det heller direkt, men är väldigt medvetna om att det är en vanlig grej och inget att göra nån scen över. Ingen som behöver skämmas, möjligen bara lite pinsamt om mamma ser bevis på nattens aktiviteter.
Tror för övrigt att scenariot är troligare att detta samtalet äger rum;
Två nervösa 14åriga flickor sitter och talar om den enas sexualdebut natten före:
"Gick ..mödomshinnan sönder å så, blödde de...?"
Än
"Gick ..slidkransen sönder å så, blödde de...?"
Mödomshinnan låter lite oskyldigt, lite odramatiskt, ett ord som man kan säga till mamma utan att rodna sönder av direkt verbal koppling till det allra heligaste även om alla vet vad man menar. Så som de ville att Snippa skulle vara, och så försöker de föreslå till svenska folket att byta ut ordet mot något så halvgrovt och onödigt bildligt som Slidkrans. Varför inte Vaginaring, Skötesbrette eller Fittcirkel när vi ändå håller på. Vi kommer säkerligen att se det nya ordet som lika naturligt och odramatiskt som det nuvarande om några år, men det kommer nog ta några år och jag ser verkligen inte poängen med att lägga in ett starkare könsord och göra det mer dramatiskt. Inte utan att jag blir lite oroad, även efter bara ett fåtal ord såhär, om vilka sjösjuka skräcktermer RFSU kommer att vilja byta ut menstruation/mens, pung, ollon, anal osv mot de kommande åren, haha.
Det enda kropps/sexualitetsord jag kan störa mig på i svenskan är Bröstvårta/Vårtgård. Få något så vackert och erogent att låta så otrevligt är en synd. Och såna som jag kommer säkert klaga om det ordet nippel läggs fram då det blir svårt att veta hur man ska döpa del två, nippelgård låter som ett adligt efternamn eller musteri.
Sammanfattningsvis en gång för alla JA - DET FINNS EN MÖDOMSHINNA, DET ÄR EN KRANSHINNA OCH DEN HETER HYMEN I LÄKARTERMER. DEN KAN 'GÅ SÖNDER' VID FÖRSTA SAMLAGET OCH DÅ BLÖDA LITE OCH DET ÄR MER VANLIGT ÄN KONSTIGT, DET KAN OCKSÅ KRÄVAS FLERA SAMLAG OCH DEN KAN HA GÅTT SÖNDER REDAN INNAN ELLER VARA SÅ LITEN OCH LÅNGT UT ATT DEN INTE PÅVERKAS ALLS.
"Garderobshylla Fre 8 maj 21:03
Räcker tydligen inte med att vi skulla börja kalla muttan för snippan, nu ska vi kalla mödomshinnan för slidkrans, är det här
något slags skämt lr? Vad ska vi kalla klittan för då snippknopp? Blygdläpparna slidfladder? Könshåret för Snippfjun?"
Det var det bästa jag läst på Internet på mycket länge!! Var försiktig så att inte RFSU ser den där listan, för jag vägrar prata med ungdomar och tvingas använda den där terminologin om ett par år. ^^ Det är ju tyvärr precis den sortens ord de troligen kommer att föreslå de närmsta åren för att snuttifiera (kvinno)kroppen... Suck och hjälp. Underbara ordförslag!
Apropå hela frågan med oskuld vs. skyldig så finns ju redan paradtalet!
"För när man inte längre är oskuld, vad är man då?
Skuld?
?Skyldig eller icke skyldig??
?Skyldig, herr domare!?
Ja, sedan dess är jag skyldig. För mitt liv och hur jag
lever det, för det samhälle jag lever i. Som skyldig kan jag
slåss och försvara mig. Det är mycket bättre än att vara
oskyldig.
...
Och här är vi nu, tjugo år senare. Jag är inte fjorton, jag
är trettiofyra.
Tjugo år av fullständig skuld, och jag skäms inte ett
ögonblick.
Faktum är att jag inte tror på skam.
Jag tror på att vara skamlös.
För detta enda vet jag: Frihet är inget man får till skänks.
Frihet är något man erövrar.
Vi är just så fria som vi gör oss till.
Vi får den plats vi tar.
Där vi står idag är dit vi själva gått. Det här är vår historia,
och vi har rätt att vara stolta.
Skyldiga är vi tveklöst, men vad vi är skyldiga till bestämmer
bara vi själva!"
Ur Jonas Gardells text Oskuld, från boken Oskuld (och andra texter) Norstedts: 2000. s.5-6
(Mitt första inlägg på forumet, men jag kände att jag var tvungen att ta mig tid att slutligen registrera mig och berömma Garderobshyllas ordförslag och säga mina ganska two (or three) cents.)